گسترش معلولیت روانی در ایران : معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: ...


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: معلولیت تنها معلولیت‌های جسمی و ذهنی نیست و در حال حاضر معلولیت روانی در جامعه در حال گسترش است. ایسنا: یحیی سخنگویی در مراسم اهدای 500 دستگاه ویلچر به معلولین شهر تهران که به همت شورای شهر تهران برگزار شد، با تاکید بر این مساله که معلولیت‌ها فقط جسمی و ذهنی نیستند و معلولیت روانی در جامعه در حال گسترش است عنوان کرد: در حال حاضر 23 هزار معلول روانی تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و 10 هزار نفراز آنان نیز پشت نوبتی‌های این سازمان هستند

وی با بیان اینکه معلولین ولی نعمت‌های ما هستند اظهار داشت: معلولین برند سازمان بهزیستی بوده و بیش از نیمی از بودجه این سازمان به این افراد اختصاص می‌یابد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزستی در ادامه عنوان کرد: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر می‌گوید در حال حاضر 10 درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند در حالی که اینگونه نیست و در حال حاضر 15 درصد جامعه را معلولین تشکیل داده و 1.5 تا 2 میلیون از این افراد شامل معلولیت های شدید و خیلی شدید بودند که نیازمند کمک‌های مستمر هستند.

وی ادامه داد: در معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی همواره تلاش کردیم هدفمند حرکت کنیم و در جهت توانمندی هرچه بیشتر معلولان گام برداریم.

وی در ارتباط با ویلچر گفت: ویلچر برای یک فرد معلول تنها یک وسیله ساده نیست بلکه یک ابزار توانمندسازی است زیرا چطور ممکن است که ما در سازمان بهزیستی راحت بنشینیم و معلولی برای تردد خود در سطح شهر با مشکل روبرو شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه ما رسیدگی به مشکلات و مسائل معلولین است و در حال حاضر قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است عنوان کرد: اگر اعتبارات توانبخشی سازمان بهزیستی تخصیص یابد در هفته آینده پنج استان دیگر کشور را از نظر توانبخشی تجهیز خواهیم کرد تا بتوان به پوشش صد درصدی برسیم.

وی همچنین با اشاره به دستورات رئیس جمهوری در خصوص تجهیز کامل و توانبخشی معلولان در شش ماهه نخست سال 94 عنوان کرد: 100 میلیارد تومان را برای تجهیز توانبخشی معلولین در نظر گرفته‌ایم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: در حال حاضر 16 هزار فرد ضایعه نخاعی در سازمان بهزیستی کشور پرونده دارند و توانسته‌ایم پوشش صددرصدی در زمینه حق پرستاری به معلولین روستایی بدهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: تمامی روستاها در سراسر کشور شناسایی و تحت پوشش این حق پرستاری‌ها قرار گرفته‌اند و در نظر داریم سال آینده این طرح را به شهرهای زیر 150 هزار نفر اختصاص دهیم.

سخنگویی ادامه داد: با تمامی محدودیت‌ها در تلاش هستم خدمات را به بهترین شکل به مددجویان ارائه داده به همین ترتیب شاهد آن هستیم که شهر تهران در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به امور معلولین دارد.

وی ادامه داد: معتقد نیستم که شرایط فعلی ایده آل است اما اقداماتی شده است که باید در جهت تسهیل امور معلولین این اقدامات افزایش و توسعه یابند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ضمن بیان اینکه اگر سراسر کشور نیز مناسب سازی شوند هم مشکلات معلولین خاتمه نخواهد یافت، گفت: آیا قوانین راهنمایی و رانندگی کشور به معلولان اجازه حضور در جامعه را می‌دهد؟ آیا ناوگان تاکسیرانی کشور مناسب استفاده معلولان است؟ ... به همین دلیل نمی‌توان گفت تنها با مناسب سازی تمامی مشکلات این افراد حل می‌شود زیرا مشکلات آنها وسیع تر از این مسائل است.

وی در پایان از شورای شهر برای توجه به امور معلولین تشکر کرد و ابراز امیدواری در جهت ارائه هرچه بهتر خدمات به معلولین کرد.


ویدیو : گسترش معلولیت روانی در ایران