گزارش کامل از دیدار روحانی با هنرمندان : دعوای صاحبان قدرت با صاحبان فرهنگ ...


دعوای صاحبان قدرت با صاحبان فرهنگ و هنر یک راه‌حل دارد و آن اینکه نه صاحبان قدرت خودشان را بالا سر جامعه و هادی و همه کاره و قیوم جامعه بدانند و نه اصحاب هنر و فرهنگ خودشان را بالا‌تر از جامعه بدانند. خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در دیدار جمعی از برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر گفت: بسیار خوشحال هستم که بعد از شش ماه فرصتی پیش آمد که بار دیگر در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر باشم؛ آن هم در بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان که به قولی ممکن است روز قدر باشد.

حسن روحانی ادامه داد: قبل از هر چیزی می خواهم از ملت ایران به خاطر حضور شکوهمندشان در راهپیمایی روز قدس تشکر و قدردانی کنم.

وی با اشاره به صحبت امام خمینی (ره) مبنی بر این که روز قدس روز اسلام است، گفت: در حال حاضر مردم مظلوم غزه زیر مخرب‌ترین بمب‌ها و سلاح های مدرن هستند. آنها مردمی هستند که از کم‌ترین امکانات مادی ولی از بزرگ‌ترین امکانات معنوی برخوردارند. در همین جا می‌خواهم نکته ای عرض کنم. آنچه که حادثه غزه به ما می آموزد، آن است که همه باید با هم متحد شویم. اگر می‌خواهیم به آرزوهایمان برسیم،‌ دنیای اسلام و مردم ایران همه باید دست به دست هم بدهیم. اگر می‌خواهیم به آرزوهای تمام مسلمانان و مردمانی که در منطقه زندگی می‌کنند برسیم، همه باید با هم متحد شویم.

رئیس‌جمهور در بخشی دیگری از صحبت‌های خود گفت: خرسندم که هیچ وقت ما را به عنوان کشور نفت نشناختند و یا به عنوان کشوری که 2000 کیلومتر در کنار ساحل جنوبی قرار گرفته و یا به عنوان کشوری که سازنده مدرن‌ترین تجهیزات نظامی است؛ بلکه همواره ایران را به عنوان کشور تمدن، فرهنگ، علم، بوعلی سیناها،‌ زکریای رازی‌ها، سعدی‌ها، حافظ‌ها و فردوسی‌ها شناختند و این افتخار برای ملت ماست.

رئیس جمهور خطاب به اهالی فرهنگ و هنر ادامه داد: ما می‌خواهیم اصحاب فرهنگی‌مان این پرچم افتخار را همواره در اهتزاز داشته باشند و به همه جهان مردم ایران به عنوان ملتی فرهنگ دوست بشناسانند و معرفی کنند تا بتوانیم بزداییم آن گرد و غبار ناروایی را که بر چهره مردم ایران در سال‌های گذشته به دست ناپاکان پاشیدند و ملتی را که همواره ضد خشونت و افراط بوده، اهل جنگ و خشونت معرفی کردند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر در گوشه‌ای فردی، جمعی و گروه کوچکی راه دیگری را می‌پیمایند، شما اهالی فرهنگ و هنر و فرهنگ‌دوستان باید با بهترین ادبیات، زیباترین شعر و ساخت بهترین فیلم‌ها، تئاترها، مجسمه‌ها و تابلوها به تمام دنیا بگویید و برسانید که این ملت، ملت صلح، دوستی و برادری است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: خیلی وقت‌ها بین قدرت و فرهنگ و هنر بر سر تصاحب جامعه تنازع و رقابت بوده است. از یک سو این‌ها می‌خواستند دل‌های جامعه را بربایند و در اختیار داشته باشند و از سوی دیگر آن‌ها می‌خواستند که همه مشت قدرتمند آن‌ها را به خوبی لمس کنند و این اشکال مسأله بوده است.

رئیس جمهور با بیان این که در این زمینه یک راه حل وجود دارد، در تشریح آن گفت: نه صاحبان قدرت خودشان را بالاسر جامعه، همه کاره و قیم جامعه ببینند و نه اصحاب فرهنگ خود را بالاتر از جامعه و تنها تأثیرگذار بر جامعه ببینند.

حسن روحانی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر ادامه داد: بیایید هر دوی ما برویم پشت سر جامعه قرار بگیریم و همه با زبان و با عمل به ملت‌مان بگوییم که صاحبان قدرت و صاحبان فرهنگ وهنر هر دو خادمان شما هستند.

وی در پایان گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم تا از راه‌های سخت و دشواری که در پیشرو داریم با اراده‌ای قوی و محکم عبور کنیم.

در این مراسم هومن سیدی یکی از بازیگران تئاتر و سینمای کشورمان که در جشنواره فیلم فجر امسال در بخش نگاه نو سیمرغ بلورین را برای فیلم خود، «سیزده» کسب کرده و در هنگام دریافت جایزه خود، این سیمرغ را به رئیس جمهور تقدیم کرده بود، در این مراسم حضور داشت که رئیس جمهور نیز در پایان این مراسم این سیمرغ را به همراه یادداشتی تشکرآمیز به عنوان امانت به خود این هنرمند بازگرداند.

اهالی فرهنگ و هنر بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی، در ضیافت افطار رئیس‌جمهور شرکت کردند.

در ابتدای این مراسم تعدادی از هنرمندان در سخنانی دیدگاه ها و پیشنهادات خود را در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان با رییس جمهوری در میان گذاشتند.

خانم تهمینه میلانی کارگردان سینما در سخنانی با اشاره به مسایل و مشکلات عرصه سینما و بی‌مهری‌هایی که دولت‌های پیشین داشته‌اند، گفت: متاسفانه در دولت های پیشین به اهالی سینما بی‌حرمتی‌هایی صورت گرفت و از آقای رییس جمهور بخاطر احترامی که به خانواده هنرمندان داشتند و خانه‌ای که به ناحق اشتغال شده بود را به اهالی سینما بازگرداندند، تشکر می‌کنم .

وی با اشاره به کمبود سینما در کشور گفت: بخاطر کمبود سالن سینما 80 درصد مردم از سینما محروم هستند و از آقای رییس جمهوری تقاضا دارم، دستور دهند برای هزار شهری که سالن سینما ندارند، سینما ساخته شود و با راهکارهایی ارتباط مردم را با سینما تقویت کند.

همچنین میلانی خواستار مبارزه با قاچاق فیلم ، ساختن شهرکهای سینمایی و توجه ویژه به فیلم کوتاه شد.

حبیب صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، نقاش و طراح نیز در سخنانی گفت: جامعه هنرمندان از دولت تدبیر و امید بخاطر فراهم آوردن شرایط مناسب برای فعالیت‌هایشان سپاسگزار و قدردان هستند.

وی افزود: هنرهای تجسمی نیاز به بازخوانی و توجه ویژه دارد. متاسفانه ردیف مصوب یک درصدی مجلس در حمایت از هنر تجسمی، در چند سال گذشته محقق نشده و نیازمند حمایت جدی دولت در این زمینه هستیم و امیدواریم در دوران مدیریت شما آرزوی هنرمندان محقق شود.

فرهاد آییش بازیگر تئاتر و سینما نیز به بیان اهداف و خواسته‌های خانواده تئاتر پرداخت و گفت: شما به خواسته و مطالبات اهالی تئاتر واقف هستید و شاید به همین دلیل نود درصد تئاتری ها به شما رای دادند.

وی افزود: تئاتر در همه اعصار به نوعی وظیفه تغذیه فرهنگی جامعه را به عهده داشته است. نسل جوان ایران نسلی که به وضوح استثنایی است از تئاتر تغذیه می شود.

این بازیگر تئاتر و سینما اظهار داشت: بودجه تخصیص یافته تئاتر بسیار ناچیز و نحیف است و بچه هایی هستند که حدود دو سال است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و در اوج ناامیدی به دولت تدبیر و امید، امید دارند و از شما درخواست می‌کنم دولت در بودجه سال آینده نیازهای تئاتر ایران را مد نظر داشته باشد.

فاضل نظری شاعر و نویسنده نیز خواستار توجه جدی دولت به شعر و ادبیات شد و گفت: اگر کسی قرار باشد ایران را به خارج معرفی کند استفاده از چهره فرهنگی ایران عزیز است.

وی تصریح کرد: شعر فارسی آیینه ای از علم و اخلاق و حکمت و اندیشه مردمان این سرزمین است. رهبر فرزانه انقلاب از شعر به عنوان ثروت ملی یاد کردند و این یک واقعیت است، شعر ثروت ملی همه ماست این ثروت ملی که شاید بعضاً با آن بیگانه شده باشیم.

نظری افزود: زبان فارسی یک سرمایه معنوی ما است و همه ما سهامدار آن هستیم و نگهداری از این سرمایه معنوی کمتر از پاسداری از مرزهای جغرافیایی نیست. هویت فرهنگی ما با زبان فارسی گره خورده است. امروز زبان فارسی زبان فرهنگ شیعی و تفکر نوین اسلامی است و باید از آن صیانت و نگهداری کنیم.

حمیدرضا نوربخش از حوزه موسیقی اصیل، با تشکر از مجموعه فرهنگی دولت بخاطر آرامش و نشاطی که در هنر بویژه موسیقی ایجاد شده ، گفت: باید شان و جایگاه موسیقی شناخته و حفظ شود و هنرمندان احساس کنند که هویت آنها حفظ می شود.

وی گفت: موسیقی پیش آهنگ دیپلماسی فرهنگی است. هنری که بی واسطه پیش می رود. بیاییم تلاش کنیم هنرمندان بتوانند به راحتی کارشان را انجام دهند و در چارچوب مقررات فعالیت کنند و نگران نباشند در بخشی از این جغرافیا کارشان با مشکل مواجه شود.

نوربخش افزود: یکی از دغدغه ها و نگرانی ها اشتغال جوانان است که با عشق و امید تلاش می کنند.

مصطفی رستگاری یکی از جوانان نخبه در عرصه هنر در زمینه‌های فیلمنامه‌نویسی، فلسفه، شعر نیز گفت: نابسامانی‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش کرد.
وی افزود: هنرمندان ایرانی با دسترسی آزاد به بازارهای بین المللی می توانند از ثروتمند ترین اقشار جامعه باشند.


ویدیو : گزارش کامل از دیدار روحانی با هنرمندان