گزارش وال استریت ژورنال از طرح های عربستان برای مقابله با ایران : ژنرال احمد ...



پاداش عربستان برای عملیات تروریستی در ایران , شرط عربستان برای رابطه با ایران , جاهای دیدنی ایران برای مسافرت

ژنرال احمد عسیری سخنگوی نظامی عربستان گفت: «ایرانی ها هر جا هستند، شبه نظامیانی را علیه آن کشورها ایجاد می کنند. آنها در لبنان حزب الله را ایجاد کرده اند که روند سیاسی را متوقف می کند و جنگ هایی را علیه اسرائیلی ها انجام داده است، اینکار موجب از بین رفتن لبنان شده است.»

وال استریت ژورنال نوشت: نگرانی عربستان سعودی از آینده یمن و جلوگیری از تکرار تجربه حزب الله لبنان در این کشور، باعث قرار گرفتن ریاض و تل آویو در کنار یکدیگر شده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این نشریه امریکایی در ادامه آمورده است: عربستان سعودی به عنوان متولی نگهداری از مقدس ترین اماکن اسلامی یعنی مکه و مدینه، از دیرباز همواره پیام وحدت اسلامی را -البته به شیوه خود- منتقل کرده است. این پیام به شکل سنتی شامل خصومت با اسرائیل بوده که عمدتا به عنوان غصب کننده سومین مکان مقدس اسلامی یعنی بیت المقدس شناخته شده است.

اما امروز سعودی ها خود را در یک وضعیت غیرعادی و البته نه چندان راحت می بینند که به اسرائیل ربط دارد. این روزها سخنگوهای دولت در ریاض، بارها شباهت بین شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران با حزب الله لبنان را مطرح کرده اند. آنها می گویند یکی از اهداف عربستان این است که در یمن از تکرار آنچه در لبنان رخ داد جلوگیری کند و مانع از شکل گیری یک دولت در داخل دولت شود.

ژنرال احمد عسیری سخنگوی نظامی عربستان گفت: «ایرانی ها هر جا هستند، شبه نظامیانی را علیه آن کشورها ایجاد می کنند. آنها در لبنان حزب الله را ایجاد کرده اند که روند سیاسی را متوقف می کند و جنگ هایی را علیه اسرائیلی ها انجام داده است، اینکار موجب از بین رفتن لبنان شده است.»

حوثی ها نیز به سهم خود عربستان سعودی را متهم کرده اند که حملات هوایی را به دستور اسرائیل علیه آنها انجام می دهد.

موضوع فقط به یمن محدود نیست، عربستان سعودی مانند اسرائیل نگران معامله هسته ای قریب الوقوع تهران با آمریکا و قدرت های جهان است.

عبدالله الشمری که به عنوان دیپلمات ارشد سعودی خدمت کرده است، گفت: «اسرائیل به علت ریشه و منشأ خود، دشمن است، اما به علت اقداماتش دشمن نیست. در حالیکه ایران به علت اقداماتش دشمن است نه به علت ریشه اش. این بدان معناست که ایران تهدید بیشتری محسوب می شود و اگر من از تصمیم گیران سعودی بودم، یک لحظه در همکاری با اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران درنگ نمی کردم.»

در عین حال اختلاف نظرهایی نیز بین دوطرف وجود دارد برای مثال درباره مسئله هسته ای، عربستان، اسرائیل را متهم می کند که تسلیحات هسته ای را برای اولین بار به خاورمیانه آورد.

حسین شبکشی بازرگان و مفسر سیاسی برجسته در جده، می گوید: «تقصیر اصلی در رقابت تسلیحاتی را باید متوجه شروع کننده آن دانست، یعنی اسرائیل. آنها به ایرانی ها بهانه دادند.»

ژنرال انور عشقی رئیس مرکز مطالعات حقوقی و راهبردی خاورمیانه در شهر جده گفت: «عربستان سعودی مایل است اسرائیل بخشی از خاورمیانه باشد. ما نمی توانیم آن را از منطقه جدا کنیم، ما می توانیم از فناوری آنها استفاده کنیم همانطور که آنها از پول ما استفاده می کنند.»

عشقی گفت فقط یک انتقاد از اسرائیل دارد و آن اینکه در سال 2006 به ربوده شدن دو سرباز اسرائیلی بیش از حد نرم واکنش نشان داد.

وی گفت: «اسرائیل به حزب الله حمله کرد اما آن را از بین نبرد. ما باید حوثی ها را از میان برداریم.»

 

 اخبار  سیاست  خارجی -  تیک  


ویدیو : گزارش وال استریت ژورنال از طرح های عربستان برای مقابله با ایران