گزارش «بی‌بی‌سی» از نشست اقتصاد ایران : صدها نفر در اولین مجمع ایران و اروپا ...


صدها نفر در اولین مجمع ایران و اروپا در لندن گرد هم آمده‌اند تا پای سخنان جک استراو، وزیر خارجه پیشین بنشینند و همچنین با بازرگانان ایرانی دیدار کنند. فارس: شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: سرمایه‌گذاران بین‌المللی در حال تلاش برای استفاده از فرصت‌هایی هستند که پس از انقلاب 1979 ایران، برای اولین بار خود را به آنها نشان داده‌اند.

بنابراین گزارش، صدها نفر در اولین مجمع ایران و اروپا در لندن گرد هم آمده‌اند تا پای سخنان «جک استراو»، وزیر خارجه پیشین بنشینند و همچنین با بازرگانان ایرانی دیدار کنند.

«رامین ربیعی» در این خصوص می‌گوید: «ایران آخرین بازار بزرگ دست‌نخورده بین‌المللی است که در جهان پیدا شده است.» شرکت وی، 90 درصد از وجوهی را مدیریت می‌کند که خارجی‌ها در بازار بورس ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گفته ربیعی، اگر ایران را با ترکیه مقایسه کنید، هر دو جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر دارند. با این حال، 60 درصد بازار بورس استانبول در اختیار خارجی‌هاست اما در ایران تنها کمتر از 1 درصد سهام در اختیار خارجی‌ها قرار دارد.

بی‌بی‌سی در گزارش خود ضمن اشاره به تحریم‌ها و تسهیل آنها در پی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مدعی شده است که اگر توافق جامع بین ایران و شش کشور حاصل نشود، بار دیگر تحریم‌های تسهیل شده به جای خود برمی‌گردند.

بنگاه سخن‌پراکنی دولتی انگلیس همچنین مدعی است که اگرچه بسیاری نشانه‌های امیدوارکننده در مذاکرات به چشم می‌خورند اما تردیدهایی در خصوص حصول توافق تا زمان مقرر وجود دارد.

بی‌بی‌سی سپس به طرح این سوال پرداخته که با توجه به تردیدهای موجود آیا هنوز برای سرمایه‌گذاری در ایران زود نیست؟ «توبی ایلس»، سردبیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای اکونومیست در این خصوص چنین پاسخ داده است: «من فکر نمی کنم برای این کار زود باشد، صنایع در حال طرح نقشه‌هایی برای تعامل مجدد با بازار ایران هستند تا در صورت حصول گشایش، از آنها استفاده کنند.»

بی‌بی‌سی در ادامه مدعی شده است، آنهایی که از ایران در این مجمع شرکت کرده‌اند، از گفت‌وگو با رسانه‌ها ابا دارند.


ویدیو : گزارش «بی‌بی‌سی» از نشست اقتصاد ایران