- گزارش "المانیتور" از برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس : اخبار سیاسی ...



گزینه اصلاح طلب ها برای انتخابات 96 , اصلاح طلبان ورامین , اصلاح طلبان

اخبار سیاسی - گزارش "المانیتور" از برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس

پایگاه خبری "المانیتور "در گزارشی به برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آینده و نقش محمدرضا عارف در این انتخابات پرداخت .

در بخشی از گزارش "المانیتور" آمده است:
شایعاتی در رسانه‌های ایران در خصوص محمدرضا عارف، تنها کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری 2013 که به نفع حسن روحانی کنار کشید، در حال گردش است که وی به عنوان کاندیدای کلیدی اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی مجلس در سال 2016 نمایان خواهد شد.

این شایعات پس از آن ظاهر شد که غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران و دبیر کل حزب کارگزاران گفته بود، گروه‌های اصلاح‌طلب احتمال دارد تا برای معرفی کردن علی‌اکبر ناطق‌نوری  به عنوان کاندیدای اصلی برای انتخابات مجلس آینده، به توافق برسند.

نظر کرباسچی در این خصوص که اصلاح‌طلبان می‌خواهند در انتخابات مجلس حمایت خود را پشت یک کاندیدای محافظه‌کار سنتی قرار دهند، یک ارزیابی در خصوص این است که آیا اصلاح‌طلبان خواهند توانست تا بعد از عقب‌نشستن‌های متعدد به قدرت برگردند؟ رد صلاحیت‌های توده‌ای در طول مجلس ششم، شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری مشاجره برانگیز سال 2009  و تحریم انتخابات مجلس سال 2012 که برخی اصلاح‌طلبان شروع به یک اشتباه استراتژیک کردند، منجر به تلاش نمایندگان فعلی برای حکمفرمایی بر رییس‌جمهور معتدل شد.

چهره‌های برجسته‌ای چون محمد خاتمی رییس‌جمهور سابق اصلاح‌طلب، به اظهارات کرباسچی در خصوص ناطق‌نوری واکنشی نشان نداد اما برخی از افرادی که با المانیتور صحبت کردند، امکان سرلیستی محافظه‌کارانی چون ناطق‌نوری را در انتخابات آینده مجلس انکار نکردند.

محمدرضا راه‌چمنی، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب همکاری و وحدت ملی، به خبرگزاری فارس گفت: «اردوگاه اصلاح‌طلبان از طیف گسترده‌ای تشکیل شده است و کرباسچی نیز آزاد است تا نظر خود را در خصوص کاندیدای مورد نظرش بیان کند.» راه‌چمنی گفت که حزب مطبوعش ناطق‌نوری را در صورت تصمیمش برای شرکت در انتخابات حمایت خواهد کرد. اگر اصلاح‌طلبان به توافق بر روی کاندیدای اصلی برسند، این کاندیدا با علی لاریجانی در خصوص ریاست مجلس رقابت خواهد کرد و به همراهی به جای مقابله با سیاست‌های معتدل روحانی خواهد پرداخت.

استاد برجسته دانشگاه تهران، صادق زیباکلام، گفت: «اگر اصلاح طلبان تصمیم بگیرند تا عارف را معرفی کنند، بسیاری از کاندیداهای آن‌ها ردصلاحیت شده و اصولگراها خواهند توانست کنترل مجلس را بر عهده بگیرند.  همان‌طور که اصلاح‌طلبان از کاندیدای میانه‌رو، روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کردند و رقابت را بردند، نیاز دارند تا برای در دست گرفتن کنترل مجلس آینده به ناطق‌نوری برگردند».

به دنبال بحث میان چهره‌های سیاسی در مورد امکان معرفی ناطق‌نوری در انتخابات مجلس، ناطق‌نوری شرکت خود در انتخابات را انکار کرد. وی گفت: «من به عنوان کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان گام برنخواهم داشت ... من احتمالا رای بالایی در صورت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کسب می‌کردم اما عمر سیاسی من به پایان رسیده است».

درضمن، حسین مرعشی، یکی از اعضای کلیدی اردوگاه اصلاح‌طلبان و سخنگوی حزب کارگزاران، به ال‌مانیتور گفت که هیچ بحثی در خصوص کاندیدای اصلی مورد نظر برای انتخابات مجلس سال 2016، در حزب انجام نشده است. اظهارات کرباسچی نظرات شخصی خود اوست و نه نظر اصلاح‌طلبان یا حزب کارگزاران.

اما، با توجه به اظهارات نزدیکان عارف، او ظاهرا تنها چهره‌ برجسته اصلاح‌طلب است که برای انتخابات آماده می‌شود، و در نظر دارد تا در برابر رییس مجلس محافظه‌کار لاریجانی بایستد.

عارف، معاون اول رییس‌جمهور خاتمی از سال 2001 تا 2005 و پیش‌تر نیز به عنوان وزیر ارتباطات در کابینه‌ی نخست خاتمی بود. بسیاری از اصلاح‌طلبان کلیدی به همراه عارف برای انتخابات مجلس سال 2008 ثبت‌نام کردند اما وی به دلیل رد صلاحیت بسیاری از کاندیداها توسط شورای نگهبان کناره‌گیری کرد.

به دنبال انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال 2009، تقریبا تمام اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبان انتخابات 2012 را تحریم کردند. حسن رسولی، مشاور عالی عارف و سخنگوی سابق وی، به روزنامه اعتماد گفت که در طول انتخابات مجلس سال 2012، عارف، بر خلاف میل باطنی‌اش، به سایر چهره‌های اصلاح‌طلب پیوست و حرکتی انجام نداد. «آن‌ها از تصمیم خود خیلی زود پشیمان شدند. اگر ما به رقابت به صورت فعالانه وارد می‌شدیم، شاهد مجلس یکدست اصولگرا نبودیم که در حال حاضر به راحتی در برابر روش تحول‌خواهانه‌ی دولت جدید می‌ایستند».

به نوشته المانیتور ،پس از پیروزی روحانی، عارف که یک اصلاح‌طلب میانه‌رو به شمار می‌رود، پیشنهاد معاون اولی روحانی را رد کرد و به جای آن تمرکز بر تشکیل حزبش را انتخاب کرد. «حزب امید ایرانیان» که احتمالا از 18 حزب کوچکتر اصلاح‌طلب تشکیل می‌شود.این حزب، طبق گفته رسولی، سکویی برای سازماندهی پروژه انتخابات مجلس خواهد بود. با توجه به اظهارات رسولی، عارف قطعا در انتخابات آینده مجلس شرکت خواهد کرد.

اظهارات متناقضی که در طول هفته‌های گذشته شنیده شده است، نشان می‌دهد که اردوگاه اصلاحات و رهبران آن‌ها، هنوز در خصوص برنامه خود برای انتخابات مجلس آینده، مردد هستند.

از سوی دیگر علیرضا خامسیان، مسوول کمیته روابط عمومی ستاد انتخاباتی عارف و مشاور رسانه‌ای وی، گفت که او مطمئن نیست که عارف در انتخابات مجلس آینده وارد شود. وی در گفت‌وگو با المانیتور گفت: «تقاضاهایی برای شرکت عارف در انتخابات آینده وجود دارد. آنچه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد، گرایش بالایی به شخصیت وی اتفاق افتاد. اما تغییرات سیاسی در ایران بسیار سریع است و  نمی‌توانیم رویدادهای سیاسی آینده را پیش‌بینی کنیم».

اصلاح‌طلب برجسته، حمیدرضا جلایی‌پور، نیز می گوید: «عارف یک بروکرات است که به طور برجسته‌ای در موقعیت‌های قبلی که در دولت داشت عمل کرد. اما، آسان نیست تا در خصوص توانایی وی  به عنوان رییس مجلس نظر داد. به همین دلیل من مطمئن نیستم که وی در صورت انتخاب به عنوان رییس مجلس موفق باشد».

اصلاح‌طلبان ایران، شادمان از پیروزی خود در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، ابتکار عمل روشنی برای انتخابات آینده مجلس ندارند –همان‌طور که در سال 2012 اتفاق افتاد- و به نظر می‌رسد که منتظر تحولات طرف مقابل هستند. همان‌طور که جلایی‌پور می‌گوید: «خیلی زود است تا درباره آن صحبت کرد ... ما نیازمندیم تا منتظر نوسانات سیاسی در سیاست ایران باشیم، که به طور قطع شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را تحت تاثیر قرار خواهد داد». به نظر می‌رسد آن‌ها راضی هستند تا به عنوان بخشی از نوسانات باشند نه ایجاد کننده آن.

اخبار سیاسی - سایت امید

 


ویدیو : - گزارش "المانیتور" از برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس