گزارش افزایش آب دریاچه ارومیه : سطح آب دریاچه ارومیه به دلیل بارش های صورت ...


سطح آب دریاچه ارومیه به دلیل بارش های صورت گرفته 35 سانتی متر افزایش یافته است. باشگاه خبرنگاران: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در نخستین نشست هم اندیشی استفاده از ظرفیت و توان علمی و اجرایی سازمان های مردم نهاد در فرآیند احیای دریاچه ارومیه گفت :در زمان حاضر ارتفاع آب دریاچه ارومیه 1270.50 متر است که این رقم نسبت به ابتدای سال آبی جاری و ابتدای مهر ماه، 35 سانتی متر بیشتر شده که نشان دهنده افزایش متوسط نیم سانتی متر در هر روز است.

هادی بهادری اضافه کرد: ارتفاع آب دریاچه ارومیه در روز گذشته نیز 1270.47 سانتی متر بود که در 24 ساعت گذشته این ارتفاع سه سانتی متر بیشتر شده که این امر حاکی از ورود 60 میلیون متر مکعب آب به دریاچه در یک روز است.

وی اظهار کرد: در 18 سال گذشته در هر سال 30 سانتی متر آب دریاچه پایین آمده بود ولی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد هشت سانتی متری سطح آب دریاچه ارومیه هستیم و امیدواریم این روند تداوم یابد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: با وجود کاهش 18 ساله سطح آب دریاچه ارومیه در سالهای گذشته، توجهی به این حوضه نشده و مشکلات آن روز به روز بیشتر شده است.

بهادری ادامه داد: سناریوی غیرقابل احیا بودن دریاچه ارومیه منتفی است و ما به احیای دریاچه امیدواریم و دولت مصمم به احیای این زیستگاه طبیعی است.

وی افزود: اگر همه دست به دست هم داده و قدر آب را بدانیم، می توان با صرفه جویی بیشتر و جلوگیری از اتلاف، احیای دریاچه ارومیه را ممکن ساخت.

وی اضافه کرد: با وجود افزایش های صورت گرفته در حال حاضر سه متر و 60 سانتی متر آب دریاچه ارومیه از تراز اکولوژیک خود پایین تر است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در صورتی که آبیاری های پیشرفته و مدرن را در اراضی کشاورزی پیاده کنیم، می توانیم 50 تا 85 درصد کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه داشته باشیم.

بهادری افزود: 30 برابر مصارف شهری حوضه آبریز دریاچه ارومیه، آب در بخش کشاورزی و در روستاها مصرف می شود که این آمار نشان می دهد باید بیشترین توجه خود را به بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی معطوف کنیم.

وی اظهار کرد: مصرف آب در سال در بخش شرب شهری 100 میلیون متر مکعب است و این در حالیست که در روستاها و در بخش کشاورزی مصرف آب سه میلیارد متر مکعب در سال است.

وی اضافه کرد: 90 درصد آب حوضه آبریزدریاچه ارومیه در کشاورزی مصرف می شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه دولت مخالف کشاورزی نیست، گفت: دولت به دنبال جایگزینی کشاورزی اصولی به جای کشاورزی سنتی و غیر اصولی است.

بهادری اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد به عنوان سنسورهای جامعه باید در راستای فرهنگسازی مصرف بهینه آب در بین مردم استان حرکت کنند.

وی اضافه کرد: اگر سازمان های مردم نهاد به صورت جدی وارد این حوزه شوند زودتر از حد انتظار می توانیم در احیای دریاچه ارومیه موفق باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: مردم در خصوص احیای دریاچه ارومیه باید پای کار بیایند و اگر مردم یکدل و همراه با مسئولین در احیای دریاچه نکوشند دریاچه ارومیه احیا نمی شود.

بهادری ادامه داد: اگر دریاچه ارومیه نابود شود مجبوربه کوچ اجباری از این منطقه هستیم و تمامی اراضی کشاورزی ما نابود خواهد شد.

دریاچه ارومیه در 18 سال گذشته با روند کاهش آب روبه رو بوده و دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای فعالیت خود، توجه ویژه ای به احیای آن داشته است.


ویدیو : گزارش افزایش آب دریاچه ارومیه