گروه 1+5 در مذاكرات استانبول روش شكست خورده گذشته را كنار بگذارد :         نمایندگان ...



 

 

 

نام گروه های موزیک خیابانی استانبول , تور استانبول , گروه تلگرام

 

نمایندگان مجلس و صاحبنظران در گفت وگو با ایرنا مطرح كردند:

گروه 1+5 در مذاكرات استانبول روش شكست خورده گذشته را كنار بگذارد

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحبنظران با تاكید بر این كه گروه 1+5 باید در مذاكرات استانبول روش شكست خورده گذشته را كنار بگذارد تصریح كردند كه پذیرفتن ایران هسته ای شرط موفقیت مذاكرات است.

در پایان سه دور گفت‌وگوی مذاكره كنندگان ارشد ایران و 1+5 در'ژنو ' ، استانبول به عنوان میزبان بعدی مذاكرات تعیین شده است و مشخصاً 'گفت وگو برای همكاری حول نقاط مشترك' در دستور كار این مذاكرات است.

ریاست طرف ایرانی گفت و گوهای پانزدهم و شانزدهم آذرماه سال جاری در ژنو 3 را 'سعید جلیلی' نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی بر عهده داشت و 'كاترین اشتون' انگلیسی (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ) برای نخستین بار بر صندلی 'خاویر سولانا' اسپانیایی – خلف خود- تكیه زده بود كه دو دور مذاكرات قبل را از سوی 1+5 نمایندگی می كرد.

مذاكرات ژنو 1 و 2 به ترتیب در تیرماه 1387 و مهرماه 1388 برگزار شده بود و سومین دور مذاكرات، 14 ماه بعد در همین شهر اروپایی شكل گرفت.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از مذاكرات ژنو 3 تاكید كرد كه با نمایندگان گروه 1+5 و خانم كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق كرده است كه گفت وگو های آتی در استانبول حول 'گفت وگو برای همكاری حول نقاط مشترك' باشد.

در حالی قرار است استانبول میزبانی دور دیگری از مذاكرات با 1+5 را برعهده داشته باشد كه این گروه پس از مذاكرات ژنو 3، فرصت صدور قطعنامه دیگری را نداشته و اعمال یكجانبه برخی تحریم ها علیه برخی بانكهای ایرانی از سوی آمریكا باعث شد تا مسیر دوسویه مذاكره- فشار پس از ژنو 3 نیز ادامه یابد.

آنگونه كه دكتر 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری در سخنرانی های اخیر خود اعلام كرده است، امروز طرفهای گفت وگو با ایران دو گزینه بیشتر پیش رو ندارند؛‌ یا مسیر شكست خورده قبلی را ادامه دهند و یا در رویكردی نو به ملتهای جهان بپیوندند و حقوق مردم سراسر جهان را به رسمیت بشناسد.

از این زاویه نگاه است كه به نظر می رسد امروز وقت آن رسیده تا سیاست تقابل نظام سلطه با ملت ایران به سیاست تعامل تبدیل شود و این مسیر مذاكره می تواند از استانبول، برزیل و تهران عبور كند.

نگاههای جهانیان در دهه پایانی نخستین ماه سال 2011 میلادی به استانبول دوخته شده است تا نتیجه آزمون تاریخی غرب در ارتباط با ایران را رصد كند و این كه 1+5 مسیر نویی را در پیش خواهد گرفت و آیا مذاكرات استانبول به نقطه عطف در گفت و گوها تبدیل خواهد شد یا خیر؟

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و كارشناسان مسائل سیاسی با تاكید بر این كه تعیین محدودیت زمانی برای پایان یافتن تحریم ها باید از اولویتهای تیم مذاكركننده باشد، تصریح كردند كه مذاكرات 1+5 در استانبول باید بر مبنای 'نتیجه' طراحی شود.

گفت وگوی خبرنگار ایرنا با این نمایندگان مجلس و كارشناسان مسائل سیاسی را در ادامه می خوانید:

** غرب برای جبران شكست خود در ژنو به استانبول می‌آید

'جواد جهانگیرزاده' عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است كه اعضای غربی گروه 1+5 برای جبران شكست خود در مذاكرات ژنو 3 وارد گفت و گوهای استانبول می شوند.

وی با اشاره به در پیش بودن مذاكرات ایران با گروه 1+5 در استانبول برای همكاری حول نقاط مشترك،اظهار داشت: واقعیت این است كه غرب از مذاكرات ژنو 3 موفق بیرون نیامد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس علت ناكامی غرب در مذاكرات ژنو 3 را ناآشنایی خانم اشتون با ظرفیت‌ها و پیچیدگی‌های مذاكرات دانست و گفت: این امر سبب شد تا غرب اظهارات متناقضی درباره نتایج مذاكرات داشته باشد.

جهانگیرزاده ادامه داد : جبران ناكامی در ژنو دستورالعمل ویژه غرب برای مذاكرات آتی در استانبول است تا از این طریق جبران مافات كند.

وی افزود : در صورتی كه غرب تغییری در رویه‌ خود ایجاد كند و مذاكرات استانبول را پایه‌ای برای یافتن زمینه‌های همكاری مشترك قرار دهد، می‌توان به نتیجه‌بخش بودن مذاكرات امیدوار بود.

این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال افزود: به نظر می‌رسد غرب برای جبران ژنو 3 با دستان بسته به مذاكرات می‌آید تا شكست قبلی خود را جبران نماید.

جهانگیرزاده با اشاره به دعوت جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان و سفرای كشورهای مختلف برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای كشورمان، آن را اقدامی در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران دانست.

وی یادآور شد كه در زمان جنگ تحمیلی نیز جمهوری اسلامی ایران برای اثبات استفاده ارتش عراق از بمب‌های شیمیایی علیه ملت ایران از سفرای كشورهای خارجی برای بازدید از جبهه‌ها دعوت به عمل آورد تا آنان واقعیت‌های این جنگ را از نزدیك مشاهده كنند.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاكید كرد : دیدن واقعیت‌ها با آنچه در رسانه‌های سلطه تبلیغ می‌شود، متفاوت است.

جهانگیرزاده با بیان اینكه نباید از این بازدیدها انتظار معجزه داشت،گفت: البته تشریح واقعیت‌ها و انتقال آن از روند فعالیت‌های صلح‌آمیز‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در جهت‌گیری آنها موثر باشد.

وی پیشنهاد كرد كه برای آگاهی كشورها از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، سفرا و نمایندگان كشورهای اروپایی، آفریقایی و خاور دور نیز از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید كنند.

این عضو كمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این بازدید، به كشورهای مختلف ثابت می‌كند كه غرب به دنبال ایجاد یك پوشش كاملا غیر موجه برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و می‌خواهد سناریویی بنویسد تا امكان شناخت واقعیت‌های ایران را مشكل كند.

** 5+1 در مذاكرات استانبول روش شكست خورده گذشته را كنار بگذارد

'غلامرضا كرمی' عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه كشورهای 1+5 باید بر اساس مواضع واقع بینانه در مذاكرات استانبول حضور یابند تصریح كرد كه این گروه دیگر نباید بر اساس روش های شكست خورده قبلی عمل كند.

وی بیان این كه مواضع غربی ها همواره از موضع استكباری بوده است اظهار داشت كه برای مثال شاهد بودیم كه خانم اشتون در مذاكره ژنو 3 جمع بندی منفی از مذاكرات ارائه كرد.

وی با بیان این كه موضع جمهوری اسلامی ایران همواره مثبت بوده است افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره برای مذاكرات اعلام آمادگی كرده است.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مذاكرات موضع به حق خود را ارائه كرده است و در اجلاس استانبول نیز مواضع به حق خود را ارائه می كنیم.

كرمی با بیان این كه كشورهای 1+5 باید بر اساس یك موضع واقع بینانه در مذاكرات حضور یابند اظهار داشت كه موضع واقع بینانه جمهوری اسلامی ایران این است كه كشورهای 1+5 بدانند كه ایران مانند دیگر كشورهای هسته ای ، رویكرد صلح آمیز دارد.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در دكترین هسته ای كه رهبر معظم انقلاب اعلام كردند، دكترین هسته ای ما صلح آمیز است و هیچ مبنای دیگر ندارد.

وی با بیان این كه روش تحریم و قطعنامه های پیشنهادی، نمی گذارد كه مذاكرات به نتیجه برسد گفت: باید با پذیرش ایران به عنوان كشور هسته ای همكاری ها مبنا شود نه تحریم ها.

** پذیرفتن ایران هسته ای شرط موفقیت مذاكرات با گروه 1+5 است

'كاظم جلالی'سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:شرط تغییر در روند مذاكرات ایران با گروه 1+5 و دست یابی به یك نتیجه موثر و پرداختن به مسایل مشترك این است كه غرب بپذیرد ایران كشوری هسته ای است كه از توانمندی تاثیرگذاری در عرصه منطقه ای و بین المللی برخوردار است.

وی با اشاره به عدم حسن نیت برخی كشورهای غربی اظهار داشت: متاسفانه برخی دولتها از اینكه مذاكرات ایران با گروه 1+5 به نتیجه برسد ناخرسند هستند؛ و تجربه مذاكرات چند سال اخیر ایران با این گروه نشان می دهد كه برخی از این كشورها دنبال حل و فصل مسایل در مذاكرات نیستند.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی در ادامه با خاطرنشان كردن این موضوع كه توانمندی هسته ای ایران برگشت ناپذیر است تصریح كرد: امروز، ایران به عنوان كشوری هسته ای به شمار می رود.

وی با اشاره به پیشنهادهای ایران برای دور جدید مذاكرات، تاكید كرد: تهران بارها اعلام كرده است كه به عنوان یك قدرت منطقه ای و بین المللی دارای ظرفیت ها و توانمندی هایی است كه از آن می توان برای حل و فصل مشكلات و دغدغه ها و نگرانی های مشترك استفاده كرد.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی در ادامه با توصیه به گروه 1+5 از آنها می خواهد كه از فرصت پیش آمده استفاده كنند و مطمئن باشند كه با وقت كشی و مذاكرات فرسایشی نمی توانند در اراده ملت ایران خدشه ای وارد كنند.

جلالی با تاكید بر اینكه پیشنهاد ایران برای ادامه مذاكرات، بهترین و معقول ترین پیشنهاد است اضافه كرد: غرب باید ایران را به عنوان یك قدرت هسته ای در عرصه بین المللی كه از توانمندی بالایی در عرصه های مختلف برخوردار است بپذیرد.

وی همچنین پذیرفتن واقعیت ایران هسته ای را تنها راه رسیدن به نتیجه مطلوب در روند مذاكرات دانست.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی خاطر نشان كرد: موضوعات و دغدغه های مشترك فراوانی وجود دارد كه می تواند مبنای مذاكرات ایران با گروه 1+5 باشد.

به نظر این نماینده مجلس، مساله آینده انرژی و و انتقال آن، چاره اندیشی در مقابل گسترش تروریسم در منطقه، تولید مواد مخدر در افغانستان و مسایل مربوط به عراق، افغانستان و لبنان ازجمله دغدغه های مشتركی هستند كه در منطقه و سطح جهانی وجود دارد.

وی همچنین با یادآوری آخرین دور مذاكرات ایران با گروه 1+5 در ژنو اظهار داشت: مذاكرات گروه مذاكره كننده ایرانی در ژنو، روشمند و مبتنی بر حقوق ملی و هسته ای بود كه قابل توجه است.

** در روند مذاكرات استانبول باید منطق و نه زور گویی حاكم باشد

'اسماعیل كوثری' نایب ریس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در روند مذاكرات ایران با گروه 1+5 در استانبول باید منطق حاكم باشد و طرفین مذاكره استدلال خود را مطرح كنند نه اینكه از طریق زورگویی اهداف خود را پیش ببرند.

وی اظهار كرد: اگر غرب در نشست استانبول دوباره موضوع هسته ای ایران را پیش بكشد نتیجه ای به دست نخواهد آورد و بهتر است كه مسایل دیگری را طرح كند.

وی با اشاره به خوی سلطه طلبی غرب اظهار داشت: كشورهای غربی همواره تلاش كرده اند در روند مذاكرات گروه 1+5 ، انتظارات و خواسته های خود را به كرسی بنشانند و از دست یابی ایران به حقوق هسته ای جلوگیری كنند.

به نظر نایب رییس كمیسیون امنیت ملی به دلیل اینكه ایران در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می كند، غرب نتوانسته است اقدام موثری را علیه ایران انجام دهد.

وی تصریح كرد: آمریكا، انگلیس و فرانسه همواره دنبال آن بوده اند كه به صورت یك طرفه خواسته های مورد نظر خود را به ایران تحمیل كنند كه ایران تاكنون زیر بار حرف زور آنها نرفته و نخواهد رفت.

كوثری خطاب به غرب گفت: دولت های غربی باید بدانند دورانی كه می توانستند زور گویی كنند و یك طرفه حرف خود را بقبولانند گذشته است.

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی با یادآوری چندین دور مذاكرات بی نتیجه ایران با گروه 1+5 اضافه كرد: تهران تاكنون در مذاكرات متعدد هسته ای شركت كرده و خواسته های خود را مطرح كرده اما متاسفانه نتیجه مطلوب به دست نیامده است.

وی با بیان اینكه مساله هسته ای ایران به نقطه بدون بازگشت رسیده است خاطر نشان كرد: بهتر است در روند مذاكرات به سراغ مسایل دیگر رفت.

كوثری ادامه داد: هم اكنون آمریكا و ناتو در باتلاق عراق و افغانستان فرو رفته اند و برای خروج از این وضع به كمك ایران نیاز دارند.

وی خاطر نشان كرد كه با خروج نیروهای بیگانه از منطقه آرامش نسبی ایجاد خواهد شد.

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی گفت: غربی ها از یك طرف برای ادامه مذاكرات ابراز علاقه می كنند و از طرف دیگر بر موضوع هسته ای ایران پای می فشارند اما باید بدانند كه بحث دست یابی ایران به انرژی هسته ای، موضوعی تمام شده است و دیگر قابل طرح نیست.

نایب رییس كمیسیون امنیت ملی با یادآوری بازرسی متعدد بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای ایران ، پای بندی تهران به مقررات آژانس را خاطرنشان كرد.

** تیم مذاكره كننده در گفت و گوهای استانبول تعیین تكلیف كند

محمد كرمی راد عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاكرات آتی ایران و گروه 1+5 گفت : نمایندگان كشورمان در این دور از گفت و گوها باید نسبت به موضوعات مورد نظر تعیین تكلیف كنند .

وی افزود: چنانچه مذاكرات با روند فعلی ادامه یابد، دنبال كردن آن معنایی نخواهد داشت.

وی انتخاب تركیه برای ادامه مذاكرات را فرصتی مناسب برای كشورمان توصیف كرد و افزود: تیم مذاكره كننده ایران باید به گونه ای عمل كند تا ابتكار عمل را همیشه به دست داشته باشد.

نماینده مردم كرمانشاه درمجلس همچنین دعوت ایران از جمعی از كشورها برای بازدید از مراكز هسته ای كشورمان را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: مخالفت آمریكا با این پیشنهاد باعث شد افكار عمومی جهان دریابند كه این كشور به دنبال حل سوء تفاهم موجود در این زمینه نبوده و تنها به دنبال بهانه تراشی است.

این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاكید بر اینكه ما باید موضوع هسته ای كشورمان را تمام شده تلقی كنیم، تصریح كرد : همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرموده اند از این پس موضوعاتی مانند خلع سلاح،‌ از بین بردن بمب اتمی، برقراری عدالت و مبارزه با رفتارهای دوگانه كه امروز شاهد آن هستیم، باید محور مذاكرات باشد.

كرمی راد با تاكید بر اینكه استفاده از دانش هسته ای باید از انحصار چند كشور خارج شود، خاطرنشان كرد: ما نباید اجازه دهیم با بازیهای سیاسی كه لابی صهیونیستی مسبب آن است،‌ دستیابی ما به دانشهای روز مختل شود.

** تعیین محدودیت زمانی برای پایان یافتن تحریم ها از اولویتهای یم مذاكركننده باشد

حجت الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی نایب رییس اول كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت اولویت مذاكرات نمایندگان كشورمان با گروه 1+5 باید در راستای رفع تحریم ها و تعیین محدودیت زمانی برای پایان یافتن آنها باشد.

وی با اشاره به مذاكرات آتی نمایندگان كشورمان با گروه 1+5 در تركیه افزود : بدیهی است وقتی سخن از دستیابی به نقاط مشترك در مذاكرات به میان می آید باید علاوه بر برطرف شدن ابهامات غرب ، به تحریم های ایران نیز پایان داده شود.

وی ادامه داد: البته جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه هسته ای خود مذاكره و بحثی ندارد و توقع ما این است كه پس از انجام روند قانونی و عمل به NPT ، تحریم ها پایان یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: به طور قطع تیم مذاكره كننده كشورمان در مذاكرات آتی بحث پایان یافتن تحریم ها را مطرح خواهند كرد زیرا ادامه این مذاكرات در امتداد تحریم ها سودی در برنخواهد داشت.

** توصیه به گروه 1+5

رضا طلایی نیك كارشناس مسائل استراتژیك درآستانه مذاكرات استانبول به گروه 1+5 توصیه كرد واقع بین باشید تا مذاكرات منجر به نتیجه شود.

وی با تشریح تجربیات تاریخی ایران در مذاكرات با گروه 1+5 تصریح كرد: تجربه نشان می دهد اتكا به زمینه های مشترك برای توسعه همكاری ها و كاهش اختلافات عاملی اصلی و تعیین كننده خواهد بود.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هفتم به گروه 1+5 یادآوری كرد به جای اصرار بر مطالبات مغایر با موازین بین المللی و تلاش برای ممانعت از دستیابی ملت ایران به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای،

به حوزه های متنوع همكاری اتكا كنند تا زمینه های بی اعتمادی وچالش های كنونی به پایان برسد.

كارشناس مسائل استراتژیك با بیان این مطلب كه مذاكره برای مذاكره بیش از ایران به اعتبار و اقتدار غرب در محیط بین المللی آسیب می زند، خاطرنشان كرد: مذاكره برای مذاكره در رویكرد غرب به مفهوم ناكارآمدی در قدرت دیپلماسی است.

طلایی نیك با ذكر این مطلب كه ایران شفاف ترین و منطقی ترین و حتی منعطف ترین رویكرد را در مذاكرات بر مبنای حقوق و قواعد بین المللی و عدالت اتخاذ كرده است، گفت : رفتار دوگانه برخی از غربی ها و ادامه دو رویكرد فشار و مذاكره به فرجام گفت وگوها آسیب می زند.

عضو سابق كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب كه غرب از اتخاذ استراتژی فشار و مذاكره در برابر ایران نتیجه ای نگرفته است، افزود: علت اصلی ناكامی گروه 1+5 در گفت وگوها با ایران اتخاذ رویكرد فشار به موازات ادامه مذاكره است.

طلایی نیك در ادامه با گفت : بیانیه تهران با مشاركت تركیه و برزیل و منطبق با انتظارات قبلی گروه 1+5 مبنای عادلانه و مناسب برای توافق در استانبول است.

وی افزود: هرگونه رفتارهای مغایر با رویكرد دیپلماسی و مذاكره به زمینه های موفقیت نشست استانبول آسیب می زند.

طلایی نیك در عین حال تصریح كرد كه كنترل تندروی ها و انحرافات رفتاری برخی از غربی ها از سوی گروه 1+5 یكی دیگر از رموز موفقیت مذاكرات در استانبول است.

این كارشناس مسائل استراتژیك در ادامه گفت وگوی خود با ایرنا به حمایت كامل و پافشاری ملت ایران در موضوع هسته ای كشورمان اشاره كردو گفت: پایداری ملت برای رسیدن به حقوق مسلم خود در موضوع هسته ای همواره یك عامل مهم و تعیین كننده بوده و در آینده نیز خواهد بود.

**مذاكرات 1+5 در استانبول باید بر مبنای 'نتیجه' طراحی شود

'سعدالله زارعی' یك كارشناس مسائل سیاسی با تاكید بر این كه مذاكرات 1+5 باید بر مبنای 'نتیجه' طراحی شود، گفت:كشورهای شركت كننده در مذاكره بایستی بپذیرند برای همیشه نمی توان مذاكره كرد و در خصوص یك موضوع بایستی یك چارچوب ناظر به محتوا و نتیجه را طراحی و پیگیری كرد.

وی با بیان این كه مذاكرات آتی كشورهای 1+5 و ایران در استانبول در ادامه مذاكراتی است كه حدود یك ماه قبل در ژنو برگزار شد، گفت: در آن مذاكرات، روی یك چارچوب گفت وگو توافق صورت گرفت.

وی اظهار داشت كه بر اساس شواهد و قرائن در مذاكرات استانبول كه با میزبانی 'داوود اوغلو' وزیر امور خارجه تركیه برگزار می شود، طرفین در خصوص توافق روی مدالیتی به معنای زمان بندی گفت وگو ها توافق خواهند كرد.

زارعی گفت: نكته بسیار اساسی در این رابطه این است كه بین كشورهای عضو 1+5 در خصوص برخورد با ایران هسته ای نقطه نظر مشترك وجود ندارد.

وی با بیان این كه موضع كشورهای 1+5 از موضع نرم روسیه و چین آغاز می شود و به موضع تند انگلیس علیه ایران می رسد اظهار داشت كه روس ها بر فعالیت ایران و پذیرش این فعالیت در چارچوب و آژانس بین الملی انرژی اتمی تاكید دارند و چینی ها از این رویه پیروی می كنند.

زارعی با اشاره به این كه آمریكایی ها بر توقف كوتاه مدت برنامه هسته ای یعنی در چارچوب زمانی مدالیتی تاكید دارند گفت: آلمانی ها معتقد هستند كه باید به ایران فشار آورد تا به پذیرش تعهداتی فراتر از تعهداتی كه در پادمان آمده، متعهد شود.

این كارشناس مسائل سیاسی افزود: انگلیسی ها اساس گفت وگو با جمهوری اسلامی را در شرایطی كه ایران فعالیت های هسته ای خود را ادامه می دهد، بی فایده می داند، فرانسوی ها نیز ابتدا بر قطعنامه ها و سپس بر گفت وگو تاكید دارند و خواستار توقف فعالیت های هسته ای قبل از آغاز مذاكرات هستند.

زارعی با تاكید بر این كه مذاكرات باید بر مبنای نتیجه طراحی شود اظهار داشت كه كشورهای شركت كننده در مذاكره بایستی بپذیرند برای همیشه نمی توان مذاكره كرد، در خصوص یك موضوع بایستی یك چارچوب ناظر به محتوا و نتیجه را طراحی و پیگیری كرد.

وی با تاكید بر این كه ایران از شرایط فعلی هم ضرر نمی كند، اظهار داشت كه این غربی ها هستند كه در طول سالیان گذشته فرصت ها را از دست داده اند، اگر غربی ها بر نتیجه تاكید دارند، مدالیتی منتهی به نتیجه همراه با پذیرش واقعیت را طراحی كنند.

وی گفت: بزرگترین واقعیت این است كه ایران هسته ای است و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق مصرح در قوانین آژانس فعالیت كرده و تمام بیانیه های مدیر كل آژانس هم از این حكایت دارد.

وی اظهار داشت كه حقیقت دیگر این است كه ایران به هیچ وجه در شرایطی نیست كه گامی به عقب برود و توقع این كه ایران از حقوقش دست بكشد بیجا است...../تحلیل:ایرنا


ویدیو : گروه 1+5 در مذاكرات استانبول روش شكست خورده گذشته را كنار بگذارد