گردش‌ مالی 10 میلیاردی نصابان ماهواره! : طوفان عظیمی که در روزهای اخیر تهران ...


طوفان عظیمی که در روزهای اخیر تهران را درنوردید و طوفان‌های پسینی که در مداومت با این حادثه طبیعی رخ داد، درآمد کلانی برای نصابان دیش ماهواره در پایتخت به وجود آورد که ابعاد واقعی این پدیده را بیش از پیش برای مسئولان امر مشخص می‌سازد؛ ابعادی که می‌توان با گردش مالی پنج میلیاردی به عنوان یک تخمین حداقلی از گردش مالی این حوزه درک کرد. خبرگزاری ایرنا: توفان عظیم چند روز پیش و توفان های پسین، درآمد کلانی برای نصابان دیش ماهواره در پایتخت به وجود آورد که ابعاد واقعی این پدیده را بیش از پیش برای مسئولان امر مشخص می کند، ابعادی که می توان با گردش مالی پنج میلیاردی به عنوان یک تخمین حداقلی از گردش مالی این حوزه درک کرد.

تابناک نوشت: آسمان تهران دوشنبه هفته پیشین برای چند دقیقه چون شب تاریک شد و نوفانی بی سابقه با سرعت 120 کیلومتر تهران را درنوردید که علاوه بر مرگ و مجروح شدن برخی هموطنان، خساراتی نظیر شکستن برخی درخت هایی با قطر تنه های بسیار ضخیم نیز در پی داشت.

با این حال این ماجرا ابعاد دیگری نیز در دل خود داشت که اگر جزو دارندگان دیش ماهواره در پایتخت باشید، درک کرده اید!

این باد کم سابقه بسیاری از دیش های ماهواره را نیز با خود برد و در تنظیمات برخی دیگر اخلال ایجاد کرد و بادهای شدیدی که روز جمعه گذشته مجدداً تهران را در نوردید، تاثیر مضاعف داشت و به قول مشهور در میان عوام، عید نصابان ماهواره را رقم زد تا در همین موقعیت بتوان به بررسی ابعاد گسترش این پدیده پرداخت و بهترین موقعیت برای بازشناسی این موضوع به عنوان یک پروژه مطالعاتی باشد.

علی جنتی چندی پیش با تکیه بر نتایج یک پژوهش گفته بود، ضریب استفاده از ماهواره 71درصد مردم تهران را شامل می شود و تاکید کرده بود باید ببینیم که با آسیب های این شبکه ها چگونه مقابله کنیم.

او به تازگی نیز گفته است: «در زمان حاضر آمریکایی ها مشغول نصب 14 ماهواره در ارتفاع پایین تر از 1000 کیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می توانید با موبایل هایتان شبکه های ماهواره ای را در کوچه و خیابان ببینید. ما به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم»

هرچند به نظر می رسد میزان استفاده از ماهواره در تهران حتی بیش از 71 درصد باشد و طبیعتاً در بسیاری از نقاط کشور به خصوص خارج از کلان شهرها، این آمار پایین تر از این چنین اعدادی است، با این حال حتی اگر به همین آمار استناد کرد و متصور شد که از دو میلیون و 830 هزار نفر خانوار ثبت شده در پایتخت، هفتاد و یک درصدشان صاحب تنها یک دیش ماهواره باشند، بیش از دو میلیون دیش بر روی پشت بام های پایتخت نصب است که البته این آمار بسیار خوشبینانه است.

در این میان اگر در جریان حادثه اخیر تنها 10 درصد دیش های ماهواره خانوارهای ساکن پایتخت آسیب دیده باشد و نیاز به نصب مجدد یا تنظیم جهت باشند، گردش مالی 10 میلیاردی برای نصابان ماهواره تخمین زده می شود. این تخمین با توجه به افزایش هزینه نصب دیش ماهواره است، چرا که با این حجم مشتری، در روزهای اخیر نصابان ماهواره اقدام به وقت دادن کرده و بسیاری شان تا دو برابر هزینه های معمول برای نصب ماهواره دریافت می کنند.

بسیاری از نصابان دیش و متعلقات ماهواره در مراجعه برای تنظیم یک جهت ماهواره را نیز موکول به دریافت حداقل 50 هزار تومان می کنند که طبیعتاً همین رقم محدود بدون در نظر گرفتن جهت های متعدد، هزینه عجیب دیش های دیجیتال که تا 500 هزار تومان نیز رسیده و دیگر اقلام معمول برای چنین اموری، گردش مالی ده میلیاردی را به عنوان کف تخمین رقم می زند و این تجارت استوار بر پشت بام ها نیز آنچنان گسترده است و آنچنان متقاضی دارد که توقفش ناممکن باشد و تنها برخورد با آن، این رقم ها را متناسب با افزایش ریسک این حوزه اقتصادی زیرپوستی افزایش دهد!

شاید وقت آن رسیده باشد تا پیش از رسیدن به آمارِ هر شهروند یک دیش ماهواره، چاره ای اندیشید و آنچنان تولیداتی داشت که بخش عمده مردم، نیاز نداشته باشند رسانه ای به جز رسانه رسمی کشور را تماشا کنند. این طوفان و آشفته بازار نصب ماهواره، شاید یک فرصت برای اندکی تامل باشد و رویکردهای موثری بیش از آنچه تاکنون پی گرفته شده را شاهد باشیم.


ویدیو : گردش‌ مالی 10 میلیاردی نصابان ماهواره!