گرانی سیب زمینی رکورد زد : گزارش ها از افزایش بی‌سابقه قیمت سیب‌زمینی به نرخ ...


گزارش ها از افزایش بی‌سابقه قیمت سیب‌زمینی به نرخ هر کیلو 5 هزار تومان حکایت دارد. نسیم آنلاین: همه ساله با آغاز فصل بهار قیمت بسیاری از محصولات روند کاهشی به خود می‌گیرد اما امسال بر خلاف سال‌های گذشته و به‌رغم اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، طرح انتزاع محصولات کشاورزی و تأکید مسئولان بر ثبات قیمت اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی، میوه و برخی انواع سبزی و صیفی در روزهای پایانی سال گذشته و نیمه نخست فروردین‌ماه امسال افزایش یافته است. به طوری که در حال حاضر هر کیلو سیب‌‌زمینی در برخی از مناطق شهر به کیلویی 5 هزار تومان هم رسیده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما از سطح خرده‌فروشی حاکی از آن است که بهای این محصول از اوایل اسفند ماه از دو هزار تومان به بیش از چهار هزار تومان و در برخی از روزها حتی به پنج هزار تومان هم رسیده است و با اینکه مسئولان و متولیان امر وعده کاهش قیمت سیب‌زمینی بعد از تعطیلات نوروزی را داده بودند روند صعودی قیمت این محصول همچنان ادامه دارد.

اما براستی دلیل گرانی‌های اخیر این محصول چیست. پرسشی که رئیس اتحادیه میوه‌تره‌بار در گفتگویی به پاسخ به آن می‌گوید: این محصول در سال 91 زیر قیمت اصلی خود به فروش رسید و خسارت مالی را برای کشاورزان به همراه داشت به همین دلیل آنان در سال 92 سطح زیر کشت این محصول را کاهش دادند و کاشت حبوبات و توت‌فرهنگی را جایگزین این محصول کردند.

به عبارت دیگر باید ریشه این مشکل را در کشاورزی سنتی ایران جستجو کرد به طوری که در برخی از سال‌ها آن چنان تولید یک محصول افزایش می‌یابد که کشاورز به ناچار محصول خود را حتی رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و در سالی دیگر آن‌چنان میزان تولید روند کاهشی به خود می‌گیرد که می‌بینیم قیمت محصولی همچون سیب‌زمینی حتی به پنج هزار تومان هم می‌رسد. مشکلی که سال‌هاست تولید کشور با دست و پنجه نرم می‌کند و تاکنون از سوی متولیان تولید چاره‌ای به حال آن اندیشیده نشده تا نظام تولید کشور بر اساس یک استراتژی مشخص پیش رود.

اما نکته قابل تامل اینجاست که وزیر جهاد کشاورزی به عنوان متولی یک وزارتخانه تولیدی به نوعی شرایط موجود را طبیعی دانسته و می‌گوید: افزایش قیمت سیب‌زمینی از قبل قابل پیش‌بینی بود چرا که درباره بذر کشت استمرار محدودیت داشتیم.

حجتی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش محسوس قیمت میوه چه برنامه‌ای همانند اوایل سال برای کنترل مناسب قیمت‌ها دارید؟ گفت: وزارت جهاد در صنف فعالیت نمی‌کند بلکه فعالیتش در تولید و عرضه بازار است و از نظر ما مبنای عرضه بازار همان قیمت میادین میوه و تره بار است.

اما سئوال اینجاست که اگر این افزایش قیمت و کمبود بذر قابل پیش‌بینی بود پس چرا هیچ‌چاره‌ای برای کنترل بازار اندیشیده نشد تا مصرف‌کننده ناچار نباشد برای خرید یک کیلو سیب‌زمینی چنین هزینه‌ای پرداخت کند.

از طرفی در حالیکه وزیر جهاد کشاورزی به نوعی بر این باور است که ریشه مشکلات و افزایش قیمت در صنف است، حسین مهاجران یکی از فعالان بازار از سود 7 درصدی خرده‌فروشی در این‌باره سخن گفته است: بر اساس قانون هر واحد خرده فروشی می‌تواند از فعالیت خود 35 درصد سود کسب کنند اما به دلیل شرایط نامساعد این میزان سود به 7 درصد کاهش یافته است بر همین اساس نبود یک آمار دقیق در خصوص میزان تولید و مصرف همواره بازار کشور را با مشکلات بسیاری از این دست مواجه می‌کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر هر کیلو از این محصول در میادین میوه‌تره‌بار به نرخ سه هزار تومان عرضه می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که با ورود سیب‌زمینی دزفول از 20 اردیبهشت قیمت این محصول روند کاهشی به خود گرفته و به حالت طبیعی خود بازگردد البته قیمت‌ها تا پایان هفته تا حدودی شکسته می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه‌و تره‌بار بر این باور است که متولیان تولید بهتر است که ضمن داشتن استراتژی تولید و تأمین بازار نسبت به خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال‌هایی که میزان تولیدات بیش از نیاز کشور است اقدام کنند تا بی‌انگیزگی در کشاورزان موجب کاهش تولید و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا نشود.


ویدیو : گرانی سیب زمینی رکورد زد