گام های گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ :       نزدیکی به ماه رمضان، عید نوروز، ...






 

گرانی بازار لوازم خانگی , بازار , کافه بازار

 

 

نزدیکی به ماه رمضان، عید نوروز، بازگشایی مدارس، روزهای پایان سال و هر رویدادی که در تقویم نمایانگر شادی و تکاپو در کشور است بازار را نیز به جنب و جوش می اندازد. در بازار سنتی ما، با افزایش تقاضا بهای کالای مصرفی مورد نیاز خانوارها یکی پس از دیگری از هم سبقت می گیرند، بازاری که کاری به افزایش ۶ درصدی حقوق کارمندان دولت که قشر قابل توجهی از مردم را تشکیل می دهند ندارد !

 

تورمی که زمانی نرخ گوشت گاو و گوسفند را به دلایلی تکان داد، حال از نان و شیر که بگذریم، اکنون در بازار مرغ دیده می شود. نرخ این کالای پرمصرف در سبد خانوار را به دلیل نزدیکی به ماه رمضان طی یک ماه اخیر از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به بیش از ۳ هزار تومان رسانده و تخم مرغ را نیز هدف قرار داده است، هر چند معاون وزیر بازرگانی در گفت وگویی که اواخر خرداد ماه سال جاری داشت ، نوید افزایش نرخ مرغ را داده بود ، که محقق شد! در حالی که نرخ مرغ از سوی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۱ تیر ماه سال جاری هر کیلو ۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده بود، این رقم در مقایسه با هفته های گذشته رشد ۲/۱۰ درصدی داشته است. هرچند مشاهدات حاکی از آن است که در واحدهای صنفی هر کیلو مرغ با قیمتی بین ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می شود.

 

 

● نرخ غیر منطقی مرغ


در همین خصوص محمدعلی ضیغمی سرپرست معاونت توسعه داخلی وزارت بازرگانی و رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش افزایش ۲/۱۰ درصدی قیمت مرغ طی هفته های گذشته به موج گفت: این افزایش نرخ برای گوشت مرغ کاملا غیرمنطقی است.

 

وی با اشاره به افت قیمت مرغ در ماه گذشته اذعان داشت: در شرایط فعلی و با افزایش تقاضا قیمت مرغ گران شده است.سرپرست معاونت توسعه داخلی وزارت بازرگانی خاطر نشان کرد: طی روزهای آینده و با توجه به افزایش عرضه قیمت مرغ کاهش خواهد یافت.

 

 

● بازار متعادل مرغ


این در حالی است که عباس قبادی، رییس سازمان بازرگانی استان تهران که در زمان افزایش نرخ گوشت گوسفند هر گونه افزایش بهای این کالا را تکذیب کرده بود ، نرخ گوشت مرغ در بازار را متعادل اعلام کرد و گفت: هم اکنون گوشت مرغ مورد نیاز مردم در سطح استان به اندازه کافی موجود است و به طور میانگین هرکیلو ۳ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می رسد. وی قیمت هر کیلو گوشت مرغ در میادین میوه وتره بار را ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: فروش مرغ به قیمت بیش از حداکثر هر کیلوگرم ۳ هزار و ۱۰۰ تومان تخلف بوده و فرد خاطی گرانفروش محسوب می شود. رییس سازمان بازرگانی استان تهران در عین حال مصرف روزانه مرغ مردم تهران را ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن اعلام کرد.

 

وی همچنین با استناد به آخرین گزارش بانک مرکزی گفت: براین اساس هر کیلوگرم مرغ در سطح تهران ۳ هزار و ۳۰ تومان به فروش رسیده است.

 

قبادی معتقد است: تغییرات قیمتی گوشت مرغ طی دو روز گذشته در سطح شهر تهران به دلیل تعطیلات چند روز گذشته و در پی آن توقف فعالیت کشتارگاه ها است که این وضعیت سبب شده روی میزان موجودی مرغ در دو روز گذشته تاثیر اندکی بگذارد.

 

 

● کسی به فریادمان نرسید


همچنین محمد یوسفی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ایران با اعتراض به اینکه تا ۲۰ روز پیش فریاد می زدیم مرغداران در هر کیلو فروش مرغ ۵۰۰ تومان ضرر می بینند ، هیچ کس به فریادشان نرسید و یکی یکی از گردونه خارج شدند ، چرا آن زمان کسی به داد مرغداران نرسید و حال که قیمت مرغ منطقی شده به سراغمان آمده اید، گفت: الان مرغ قیمتش عادی و طبیعی است و از ۵ ماه پیش باید قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۳ هزار تومان می شد.وی با بیان اینکه نرخ ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی هر کیلو گوشت مرغ را اتحادیه تایید نمی کند، در خصوص دلیل افزایش نرخ این کالا اظهار داشت : با توجه به نزدیکی به ماه رمضان و افزایش تقاضا ، توازن بین عرضه و تقاضا ایجاد شده و نرخ مرغ افزایش یافته است.

 

یوسفی تاکید کرد: روزهایی که نرخ مرغ پایین بود، مرغداران ضرر می کردند و الان نرخ مرغ عادی است و باید همین قدر باشد.

 

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ایران از انجام مذاکراتی به منظور ثبات نرخ گوشت مرغ در بازار خبر داد و گفت: در صورت توافق با وزارت بازرگانی نرخ گوشت مرغ با نوسانی حدود ۴ درصد تقریبا یکنواخت خواهد شد و دیگر شاهد نوسانات شدید این چنینی در بازار نخواهیم بود.

 

وی در خصوص راهکارهای اتحادیه مرغداران به وزارت بازرگانی در خصوص ثبات نرخ گوشت مرغ در بازار بیان کرد: شرح راهکارهای اتحادیه به وزارت بازرگانی بسیار مفصل است؛ اما مهم ترین راهکار سپردن تنظیم بازار این محصول به تشکل ها است که البته من فکر نمی کنم دولت چنین کاری کند، اما می تواند بازار را با مشارکت اتحادیه ها اداره کند.

 

 

● سوداگران در بازار تخم مرغ


این در حالی است که خبرگزاری مهر طی انتشار خبری از امتناع فروش تخم مرغ از سوی تولیدکنندگان به دولت خبر داد و نوشت؛ به رغم اینکه دولت در روزهای گذشته با مصوبه ای حاضر به خرید تخم مرغ تولید داخل به میزان ۳۰۰ تومان بالاتر از رقم فعلی بازار شده است، اما برخی تولیدکنندگان حاضر به فروش محصول خود به مباشران دولت نیستند.

 

این گزارش می افزاید؛ اگرچه دولت در روزهای گذشته با مصوبه ای اعلام آمادگی کرده است که هر کیلوگرم تخم مرغ تولید داخل را به قیمت ۱۰۵۰ تومان خریداری کند، اما تولیدکنندگان که هم اکنون با بازاری ۷۵۰ تومانی برای هر کیلوگرم از محصول تولیدی خود مواجه هستند، حاضر به فروش تخم مرغ به دولت نمی شوند.

 

گزارش ها از بازار، حکایت از قیمت ۷۵۰ تومان برای هر کیلوگرم تخم مرغ دارد و این قیمت ضرر و زیان تولیدکنندگان را به دنبال داشته است، اما به رغم این ضرر و زیان، تولیدکنندگان داخلی حاضر نیستند که محصول تولیدی خود را با ۳۰۰ تومان بالاتر از سطح بازار، در اختیار دولت قرار دهند.

 

این امر گمانه زنی هایی را سبب می شود که متاسفانه حکایت از برنامه ریزی سوداگران برای کاهش عرضه تخم مرغ و بالابردن قیمت در ماه های آتی که مصادف با ماه مبارک رمضان است، دارد...../تحلیل:دنیای اقتصاد


ویدیو : گام های گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ