گام جدی وزارت بهداشت برای ساماندهی بازار دارو :  اخبار اجتماعی - گام جدی وزارت ...



وزارت بهداشت جستجو دارو , وزارت بهداشت , اطلاعات دارویی وزارت بهداشت


 اخبار اجتماعی - گام جدی وزارت بهداشت برای ساماندهی بازار
وابستگی به واردات دارو تا 25درصد کاهش می‌یابد

وزارت بهداشت گام سخت، بلند مدت و عملی خود را برای سروسامان‌دادن به بازار دارویی ایران را برداشت. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی روز گذشته با اعلام سیاست‌های جدید دارویی این وزارتخانه، گفت: در زمینه تولید دارو قدم‌های خوبی خواهیم برداشت و طبق گزارش‌های رسیده و سیاستگذاری‌هایی که سال گذشته انجام دادیم وابستگی به داروهای وارداتی را در بحث مواد اولیه و اقلام دارویی تا 25درصد کاهش خواهیم داد.

گام بلند وزارت بهداشت برای کاهش 25درصدی وابستگی کشور به واردات دارو، از آن جهت سخت بود که طی چند سال اخیر با بالاگرفتن لابی شرکت‌های وارد‌کننده دارو، عملا نبض بازار دارویی از دست تولیدکنندگان دارویی خارج و با منافع مالی واردکنندگان مدیریت می‌شد.

 

از طرف دیگر این نسخه وزارت بهداشت از آن جهت می‌تواند طرحی بلندمدت و عملی برای حل بحران دارویی کشور باشد که می‌تواند، طی یک برنامه چندساله، وابستگی کشور به واردات دارو را کاهش دهد، جان تازه به کالبد نیمه‌جان تولید دارو در ایران بدمد و بازار دارویی را از اثر تورمی تکان‌های ارزی (با توجه به وابستگی به واردات و ارز خارجی) تا حد زیادی در امان بگذارد.

 

این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد، که بررسی‌های میدانی «شرق» و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال1392 نشان می‌دهد میزان واردات دارو از سال1376 تا به امروز 900درصد افزایش داشته است و این در حالی است که تولید دارو رشد 500درصدی را به خود دیده است.

 

به‌طوری که ایران در سال 1376 رقمی معادل هزارو320میلیاردریال دارو وارد کرده که این رقم در سال 1390 به 33هزارمیلیاردریال رسیده است. رشد نجومی واردات دارو در دولت‌های نهم و دهم به شکلی در بحران دارویی کشور به‌عنوان اصلی‌ترین متهم تاکنون کمتر دیده شده است که به‌نظر می‌رسد، اگر دولت‌های نهم و دهم بیش از آنکه به واردات دارو در کشور بها دهند، از تولید دارو در کشور حمایت می‌کردند، ایران امروز با وجود تحریم‌های بین‌المللی بانکی تا به این اندازه با بحران‌های دارویی دست‌وپنجه نرم نمی‌کرد.

 

علاوه بر این مساله، سهم بسیار اندک داروسازان از ساخت دارو در کشور، مالکیت 70درصدی شرکت‌های شبه‌دولتی در بازار دارویی ایران، به هم‌خوردن نسبت تولید داخلی دارو به واردات در سال84 و همزمان با آغاز فعالیت دولت نهم و حضور دوبرابری واردکنندگان دارو نسبت به تولید‌کنندگان دارو و مواد اولیه، مصداق‌های روشنی برای وابستگی شدید صنعت دارو‌سازی کشور به واردات به‌عنوان اصلی‌ترین عامل بحران دارویی کشور است.

 

بر این اساس حالا می‌توان با کاهش میزان واردات دارو و افزایش تولید داروهایی که توان ساخت آن در کشور وجود دارد، به برنامه بلندمدت وزارت بهداشت برای حل معضل دارویی در کشور بیشتر امیدوار بود. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه با پیش‌بینی وضعیت دارو با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی، به خبرگزاری فارس، گفت: در زمینه تولید دارو قدم‌های خوبی خواهیم برداشت و طبق گزارش‌های رسیده و سیاستگذاری‌هایی که سال گذشته انجام دادیم وابستگی به داروهای وارداتی را در بحث مواد اولیه و اقلام دارویی تا 25درصد کاهش خواهیم داد.

 

وی ادامه داد: قیمت داروها در این رابطه تغییر نخواهند کرد. البته قبول دارم که تثبیت قیمت دارو برای تولید‌کنندگان سخت است اما عملی خواهد شد و دلیل آن این است که جلوی واردات بخشی از تولیدات خارجی را که مشابه داخلی دارند خواهیم گرفت.

 

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: جلوی اقلام وارداتی گرفته می‌شود که نوع ایرانی آن کیفیتی تضمین‌شده دارد و نسبت به آن مطمئن هستیم. وی ادامه داد: قیمت داروها باید کاهش یابد. این کاهش جدی نیست و حدود 10درصد است. البته همین مقدار نیز قابل‌توجه است اما به ما حق بدهید که با احتیاط رفتار کنیم و چیزی نگوییم که خلافش ثابت شود. وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماران در دریافت دارو اگر در بیمارستان بستری باشند 10درصد هزینه را می‌دهند و اگر از داروخانه خریداری کنند 30درصد هزینه را باید بپردازند.

 

وی گفت: آنچه قرار است تغییر کند در بسته حمایتی بیمه‌هاست و بخشی از داروهایی که در فهرست بیمه‌ها نبوده را نیز اعلام خواهیم کرد. هاشمی گفت: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه در بخش دارو این است که در طول سال هر دو ماه یک‌بار بخشی از اقلام دارویی را نه‌تنها اجازه ندهیم افزایش قیمت پیدا کند بلکه کاهش قیمت هم داشته باشیم. وی گفت: بیش از صدقلم دارو به فهرست بیمه اضافه خواهد شد و قیمت داروهای خارجی نیز تا 10درصد کاهش پیدا خواهد کرد.


افزایش واردات دارو و سم مهلک نظام بهداشت و درمان کشور
در همین رابطه محمدرضا واعظ‌مهدوی، رییس انجمن علمی اقتصاد سلامت، با اشاره به این اقدام وزارت بهداشت، می‌گوید: در شرایط فعلی، گشایش‌هایی که متعاقب توافقات 1+5 و کنفرانس ژنو در کشور حاصل می‌شود، خطر بازگشت به سیاست مخرب مصرف‌گرایی و واردات‌محوری دولت قبل را متصور می‌ساخت. به‌خصوص با توجه به کمبودهای مالی و محدودیت‌های بودجه‌ای که دولت در شرایط فعلی با آن روبه‌رو است، افزایش واردات دارو و تجهیزات پزشکی می‌تواند سم مهلک نظام بهداشت و درمان کشور و عامل افزایش فقر ناشی از هزینه‌های بهداشت و درمان مردم باشد.

 

او با اشاره به اینکه دولت پا در مسیری درست برداشته است، اظهار می‌کند: دولت باید سعی کند خدمات با کیفیت قابل‌قبول و با ارزان‌ترین قیمت را تامین کند و با «محدودیت واردات داروهای ساخته‌شده خارجی» و «حمایت از تولید» و «عرضه دارو به صورت ژنریک » سه جزو اصلی «سیاست ملی دارویی» کشور را تشکیل دهند.


اخبار خوش دارویی رییس‌جمهور برای مردم
اظهارات وزیر بهداشت در شرایطی است که حسن روحانی، رییس‌جمهور نیز سه‌شنبه‌شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، خبرهای خوشی برای سلامت مردم داشت. رییس‌جمهور از اختصاص 10هزارمیلیاردتومان اعتبار جداگانه دولت برای حوزه سلامت، افزایش 300تا350قلم داروی تحت پوشش بیمه‌ها تا پایان سال و کاهش سهم پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی، به‌عنوان بخشی از برنامه‌های دولت یازدهم و وزارت بهداشت برای تحول در نظام سلامت نام برد.

 

او اظهار کرد: برای اینکه دولت بتواند در مورد کاهش هزینه‌های سلامت از جیب مردم کمک کند، امسال جدا از بودجه‌ای که وزارت بهداشت دارد، 10هزارمیلیاردتومان هم به بخش سلامت اختصاص داده‌ایم که چهار‌هزارو800میلیارد آن از محل هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از مشکلات دارویی کشور حل شده است، تصریح کرد: در مورد دارو به مردم اعلام می‌کنیم که در سال 93 قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت علاوه بر این داروهای خارجی در سال‌جاری 10درصد کاهش خواهد داشت. همچنین قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

روحانی با اشاره به اینکه قبلا 200قلم دارو با دفترچه بیمه پرداخت می‌شد اما امسال این رقم به بالای 300قلم می‌رسد، اظهار کرد: در گذشته بسیاری از داروها مشمول بیمه نبودند ما انشاءالله در اردیبهشت که گمان می‌کنم 15 یا 16اردیبهشت باشد اعلام می‌کنیم که تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند به بالای 300 قلم می‌رسند و انشاءالله تا پایان سال به 350 قلم خواهد رسید.
 اخبار اجتماعی - شرق


ویدیو : گام جدی وزارت بهداشت برای ساماندهی بازار دارو