کیوان؛ آبشاری که همچنان جان می‌گیرد :   اخبار گوناگون - کیوان؛ آبشاری که همچنان ...



کیوان علی محمدی , کیوان محمود نژاد , به چه کسانی خمس تعلق می گیرد

 

اخبار گوناگون - کیوان؛ آبشاری که همچنان جان می‌گیرد

آبشار کیوان یکی از زیباترین تفرجگاه‌های گچساران است که همه ساله تعدادی از جوانان و نوجوانان این شهرستان را به گام مرگ می‌کشاند.

منطقه زیبای تندرک واقع در روستای هفت‌چشمه لیشتر سال‌های سال بود که مهربانانه همه و به ویژه مردم لیشتر را در آغوش گرم خود جای می‌داد.

 این منطقه خاموش و آرام تنها کارش خدمت رساندن به مردم بود، زمین‌های کشاورزی را آبیاری می‌کرد، دام‎ها را سیراب می‎نمود و در تابستان‎های گرم گاه و بی‌گاه با نسیم‌های روح‌بخش خود مردم را نوازش می‌داد.

 با خدمت‌رسانی بی‌منت شکارچیان را به تیراندازی و شبانان را به نواخوانی وامی‌داشت؛ صدای روح‌نواز پرندگان زیبایش دل رهگذران را می‌ربود.

این منطقه نسبتا زیبا و آرام در درازنای زمان میهمانان زیادی را پذیرایی می‌نمود، مهمانانی که سال‎هاست در آغوش خاک خفته‌اند و اینک نام و نشانی از آن‌ها نیست.

 منطقه تندرک عمری بسیار طولانی دارد به گونه‌ای که ریش سفیدان امروز نبیره و نتیجه او هستند؛ در سال‌های دورتر که صحرای نسبتا خشک و بیابانی لیشتر همانند امروز از آب سد کوثر و آب‌های زیرزمینی سیراب نشده بود و به قول معروف در آنجا "گنجشک از تشنگی می‌مرد" در منطقه تندرک برنج‌کاری رونق داشت، این منطقه بسان مادری مهربان هیچ‌گاه به فرزندانش از گل نازک‌تر نمی‌گفت و آن‌ها را نمی‌آزرد. تا این که در این سال‎های اخیر یکی از فرزندان این مادر به نام کیوان شیری با نیتی پاک برآن شد تا این منطقه زیبا و مهربان را به همگان معرفی کند.

 بدون تردید کار ایشان، پسندیده بود و قابل تقدیر، ایشان نام این منطقه پیر و جهان دیده را تغییر داد و آنجا را به نام آبشار کیوان معرفی نمود.

 

خمس به چه کسانی تعلق می گیرد , حق سنوات به چه کسانی تعلق می گیرد , تعلق می گیرد


اینک منطقه پیر و جهان دیده تندرک که در درازنای روزگاران آرام، خاموش و مهربان به حیات خود ادامه می‌داد به کودکی نوپا به نام آبشار کیوان تغییر نام یافته، کودکی بی‌تجربه، گریزپا، شرور، نامهربان و خونخوار و نمی‌دانم! شاید این تغییرنام به هیچ روی به مذاق تندرک خوش نیامد و روح آرام و مهربانش را بشدت آزرده ساخت.

این مادر مهربان به جلادی خشمگین و اژدهایی زندگی‌خوار تبدیل شد. تندرک مهمان‌نواز به آبشاری سیه کاسه تبدیل گشته که جز با کشتن مهمان، آرام و قرار نمی‌یابد که در این مدت زمان اندک جوانان عزیزی را به سینه خاک سپرده است. مادران بسیاری را داغدار و پدران بسیاری را جگرسوخته ساخته است شاید هم دلیل آن تغییر نام نباشد، اما آنچه مشهود است این است که متاسفانه برای معرفی این منطقه و تغییرنام، تنها هزینه‌ای که انجام شده آن است که یک تابلو نازیبا در دوراهی پاسگاه عبداللهی نصب گردیده و بس نه کسانی که با راهنمایی آن تابلو می‌خواهند آنجا را بیابند به راحتی به این مهم دست می‌یابند؛ نه مسیر رسیدن به آنجا دستکاری شده و نه تابلوی هشدار دهنده‌ای برای جلوگیری از قتل عام جوانان در کنار این آبشارهای خونخوار نصب گردیده است.

 

کیوان ملکی , ابشار کیوان , آبشار کیوان


شگفتا، شگفتا، شگفتا. چندنفر باید قربانی گردند تا مسئولان ذی‌ربط به خود بجنبند و از خواب غفلت بیدار شوند. اگر تبدیل این منطقه به تفرجگاهی که در شان مردم باشد میسر نیست، دست کم می‌توان صورت مسئله را پاک نمود.

صورت مسئله همان تابلو آبشار کیوان است که در کنار پاسگاه عبداللهی نصب گردیده. اگر نمی توان هزینه نمود و این منطقه را به تفرجگاهی ایمن تبدیل کرد؛ می‌توان تابلو را برداشت تا شاهد قتل جوانان دیگر نباشیم.

متاسفانه صدا و سیمای استان نیز بدون توجه به نکات ایمنی و بررسی مسیر رسیدن به این آبشار، اغراق‌گونه به توصیف آنجا پرداخت و سیل مسافران را به این آبشار خونخوار جاری ساخت.

 

کیوان ملک مطیعی , چه فایلی ویروس نمی گیرد , ایلیبا کیوان


از همه مسئولان ذی‌ربط و بزرگان شهرستان صمیمانه خواهشمندیم پیش از وقوع واقعه تلخ و دردناک‌تر دیگری، دست بکار شوند اگرچه شنیده‌ایم که علاج واقعه قبل از وقوع است اما این مردم به علاج واقعه پس از چندین بار وقوع هم راضی گشته‌اند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز گچساران در این زمینه اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از جوانان این شهرستان و همچنین شهرستان‌های هم جوار با گرم شدن هوا و هجوم آوردن به سمت این آبشار غرق شده و جان خود را از دست دادند، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با پیگیری‌های فرماندار و نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس اقدام به ساماندهی طرح ایمن‌سازی این آبشار نموده است.

باورساد با بیان اینکه این آبشار نیاز به ساماندهی و ایجاد امکانات و فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری دارد، افزود: هم اکنون ساماندهی این آبشار توسط  ماشین‌آلات بخش خدمات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، بلدوزر و لودر در حال کار به صورت شبانه‌روزی است.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی بستر رودخانه پایین دست آبشار کیوان گفت: بر اساس آمار این آبشار در سال‌های اخیر تاکنون بسیاری از جوانان گچسارانی را به کام مرگ کشانده است.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه کارکنان نفت با اراده آهنین خود در سخت‌ترین شرایط  برای رفاه آحاد مردم به عنوان امری نیکو و پسندیده تلاش می‎کنند، ابراز کرد: در قالب این طرح ضمن توسعه خدمات رفاهی در کنار این تفرجگاه مفرح، نسبت به ایمن‌سازی گرداب‌های پایین دست این آبشار با توجه به تاکید مسئولان اجرایی استان و شهرستان اقدام خواهد شد.

فرماندار گچساران نیز در این زمینه، یکی از مهم‌ترین دلایل غرق شدن چند جوان در این آبشار در یک ماه گذشته را عدم آگاهی و آشنایی آنان با آداب شنا کردن عنوان کرد و گفت: امسال 2 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی آبشار کیوان اختصاص داده شده است.

رحیمی آبشار کیوان در گچساران را یکی از مناطق تفریحی بسیار زیبا در این شهرستان عنوان کرد و افزود: این آبشار نیاز به ساماندهی هر چه بیشتر و ایجاد امکانات تفریحی دارد.

 

اخبار گوناگون - فارس


ویدیو : کیوان؛ آبشاری که همچنان جان می‌گیرد