کیفیت سه خودرو افتاد : اخبار اقتصادی - انتشار گزارش کیفیت خودروهای داخلی در ...



کیفیت خودرو , خودروهای بی کیفیت خودرو , نیمی از خودرو های داخلی بی کیفیت اند

اخبار اقتصادی - انتشار گزارش کیفیت خودروهای داخلی در آبان ماه
کیفیت سه خودرو افتاد

تازه‌ترین گزارش کیفی خودروهای تولید داخل در حالی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که طبق آن، سه خودرو با افت کیفیت روبه‌رو شدند و صدر و انتهای جدول رده‌بندی نیز به ترتیب در اختیار سوزوکی گرندویتارا و ام وی ام مدل 110 قرار گرفت.

در این گزارش که به آبان ماه مربوط می‌شود، 25 خودرو تولید داخل در 9 معیار «سیستم فنربندی،تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «صداهای غیرعادی»، «نفوذ آب»، «بدنه» و «رنگ» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به نمرات منفی به دست آمده، رده‌بندی شده‌اند.


شرکت بازرسی البته 25 خودرو موردنظر را در پنج دسته قیمتی «زیر 20 میلیون»، «20 تا 40 میلیون»، «40 تا 60 میلیون»، «60 تا 80 میلیون» و «بالای 100 میلیون» قرار داده که در گروه اول، پراید 131 سایپا، در گروه دوم، پارس تندر، در گروه سوم، جک اتومات، در گروه چهارم، لیفان X60 و در گروه پنجم نیز سوزوکی گرندویتارا، صدرنشین شده‌اند.


همچنین از جمع 25 خودرو ارزیابی شده، 19 مدل در سطح كیفی «خیلی خوب» قرار گرفته‌اند  و 6‌مدل دیگر نیز جزو خودروهای «خوب» به حساب می‌آیند.


از جمله نکات قابل توجه گزارش کیفی آبان ماه می‌توان به افت کیفیت سه خودرو «پارس تندر»،«پژو 206 صندوقدار» و «لیفان X60» اشاره کرد و این در حالی است که سایر خودروها با رشد سطح کیفی مواجه شده‌اند. همچنین بیشترین بهبود کیفیت را ام وی ام مدل 530 ازآن خود کرده و لیفان مدل X60 نیز بیشترین نزول کیفی را به خود اختصاص داده است.


طبق گزارش منتشر شده، در بخش عیوب فنی و عملكردی، پراید 131 در مدل‌های پارس خودرویی و سایپایی خود بیشترین نمرات منفی را به دست آورده‌  و از طرفی، میانگین نمرات منفی خودروهای تحت ارزیابی، در مقایسه با گزارش قبلی 2/6 درصد افت کرده است. پژو 206 و پژو پارس خراسان بیشترین تاثیر را در افت نمرات منفی در این بخش داشته‌اند.


در بخش تزئینات و مونتاژ نیز ام وی ام مدل 110 و سمند بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص داده‌اند  و در حالت کلی نیز میانگین نمرات منفی خودروها در این بخش، یک درصد نسبت به گزارش قبلی افزایش داشته است. طبق گزارش شرکت بازرسی، پژو 206 صندوقدار و پارس تندر بیشترین تاثیر را در این روند نزولی داشته‌اند.


اما در بخش بدنه نیز ام وی ام مدل 110 و پراید 132 سایپا حائز بیشترین نمرات منفی شده‌اند  و این در شرایطی است که میانگین کل نمره منفی خودروها در این بخش، 2/5 درصد افت را به خود می‌بیند. پژو 405 تولید جاده مخصوص و خراسان نیز بیشترین نقش را در کاهش میانگین نمرات منفی خودروها در بخش بدنه داشته‌اند.


از سوی دیگر در بخش «رنگ» نیز میانگین نمرات منفی خودروها 2/1 درصد افت را نشان می‌دهد که دو خودرو پژو 206 و ام وی ام مدل 315 بیشترین نقش را در این روند رو به صعود، به خود اختصاص داده‌اند. در بخش «رنگ» البته ولیکس مدل C30و پژو پارس مازندران بیشترین نمرات منفی را دارا هستند.


در حالت کلی تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروهای داخلی 75 درصد کاهش پیدا کرده که پژو 405 و سمند بیشترین نقش را در این موضوع داشته‌اند. آنطور که شرکت بازرسی عنوان کرده، میانگین کل نمرات منفی خودروهای داخلی نیز 3/2 درصد رشد را به خود می‌بیند.

تندر پشت ویتارا ماند
اما به سراغ جزئیات گزارش آبان ماه کیفیت خودروهای داخلی برویم و ببینیم نقاط ضعف و قوت آنها به کدام معیارها مربوط می‌شود.


ابتدا از گروه خودروهای زیر 20 میلیونی شروع کنیم، گروهی که تمامی اعضای آن «پراید» است و بهترین‌شان نیز مدل 131 سایپا.


این خودرو البته در همه معیارها نمره منفی به دست آورده که بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. «131» مدلی پارس خودرویی هم دارد که البته در مقایسه با مدل سایپایی اش، کیفیت پایین تری را به خود می‌بیند.


مدل پارس خودرویی 131 در همه معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن در بخش بدنه به دست آمده است. گروه خودروهای زیر 20‌میلیونی یک پراید دیگر به نام «132» را نیز به خود می‌بیند که کم کیفیت‌ترین عضو گروه به شمار می‌رود و بالاترین نمره منفی‌اش نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. این خودرو نیز در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده است.


هرچه گروه زیر 20 میلیونی‌ها کم جمعیت است، در عوض دسته 20 تا 40 میلیونی‌ها 14 عضو دارد که بهترین شان را باید پارس تندر دانست.


این خودرو که پس از ویتارا دومین عضو جدول رده‌بندی کیفی آبان ماه به شمار می‌رود، به جز سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، ترمز و نفوذ آب، در باقی معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به بخش رنگ مربوط می‌شود.


دو تندر دیگر یعنی تندرهای پارس خودرو و ایران خودرو، در حالی رده‌های سوم و چهارم جدول رده‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند  که هر دو تنها دو دهم نمره منفی، بیش از پارس تندر کسب کرده‌اند. هرچند جمع نمرات منفی تندرهای پارس خودرو و ایران خودرو یکسان است، اما تندر پارس‌خودرو در دو معیار بیش از همتای ایران خودرویی اش، نمره منفی دارد. بر این اساس، تندر ایران خودرو در تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی نمره منفی به خود می‌بیند، حال آنکه تندر پارس خودرو علاوه بر اینها، در سیستم‌های تعلیق و موتور نیز نمره منفی کسب کرده است. همچنین بیشترین نمره منفی تندر پارس خودرو به بدنه آن مربوط می‌شود، اما تندر ایران خودرو بالاترین نمره منفی خود را در تزئینات به دست آورده است.


در جدول کیفی آبان ماه اما جای تندر-90 اتومات خالی است و به نظر می‌رسد غیبت این خودرو با کاهش تولید آن ارتباط دارد.


از تندرها که بگذریم، رده‌های پنجم و ششم و هفتم جدول کیفی را به ترتیب، پژو 206‌های صندوقدار و‌هاچ بک به همراه رانا در اختیار دارند.

 
در این بین، پژو 206 صندوقدار به جز ترمز و نفوذ آب، در باقی معیارها حائز نمره منفی شده و این در حالی است که مدل‌هاچ بک آن فقط در نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. رانا نیز همین وضع را دارد، به نحوی که تنها آب در آن نفوذ نمی‌کند و در سایر معیارها نمره منفی نصیب این محصول شده است.
هر سه خودرو موردنظر، بیشترین نمره منفی شان را در تزئینات داخلی و خارجی کسب کرده‌اند.

ام وی ام آخر ماند
گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها اما چند خودرو داخلی و چینی را نیز در خود جای داده که در این بین، پژو پارس تولید خراسان توانسته بهترین کیفیت را به دست آورد. این خودرو که دوازدهمین عضو جدول کیفی آبان ماه به شمار می‌رود، تنها در نفوذ آب نمره منفی ندارد و و بیشترین نمره منفی اش نیز به تزئینات مربوط می‌شود.


خراسانی‌ها علاوه بر پارس، یک نماینده دیگر به نام 405 هم دارند که توانسته چهاردهمین جایگاه جدول را در اختیار بگیرد. این خودرو در سیستم تعلیق و ترمز ایرادی ندارد، اما در باقی معیارها حائز نمره منفی شده است و بیشترین آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود.


 405 یک مدل تهرانی هم دارد که توانسته با کسب نمره منفی در همه معیارها، در جایگاه شانزدهم جدول رده‌بندی کیفی جا خوش کند. این خودرو نیز بیشترین نمره منفی اش را در تزئینات به دست آورده است.


از سوی دیگر سمند که پانزدهمین عضو جدول کیفی به شمار می‌رود نیز بیشترین نمره منفی خود را در تزئینات کسب کرده و در تمامی معیارها نمره منفی دارد. دیگر خودرو داخلی عضو گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها پژو پارس مازندران است که هجدهمین عضو جدول رده‌بندی کیفی آبان ماه محسوب می‌شود و معیاری نیست که این خودرو نمره منفی در آن کسب نکرده باشد.


مانند بیشتر خودروهای داخلی، نقطه ضعف اصلی پارس مازندران (معیاری که بیشترین نمره منفی در آن به دست آمده) نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود.


از سوی دیگر اما تیبا نیز به عنوان دیگر خودرو داخلی عضو گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها، با کسب نمره منفی در همه معیارها، بیستمین عضو جدول کیفی لقب گرفته و بیشترین نمره منفی آن با «بدنه» در ارتباط است.


از خودروهای داخلی گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها که بگذریم، نام دو خودرو چینی نیز در این گروه به چشم می‌آید؛ اولی ام وی ام مدل 315 و دومی ام وی ام مدل 110.
در این بین، مدل 315 که در ترمز و موتور و نفوذ آب نمره منفی ندارد، جایگاه هفدهم جدول را به خود اختصاص داده و «تزئینات» معیاری است که بیشترین نمره منفی 315 به آن مربوط می‌شود.


ام وی ام مدل 110 نیز در حالی هیچ ایرادی در سیستم تعلیق و نفوذ آب ندارد که کم کیفیت‌ترین عضو جدول کیفی آبان ماه به شمار می‌رود. بیشترین نمره منفی این خودرو نیز در تزئینات به دست آمده است.

دار و دسته چینی‌ها
در گروه خودروهای 40 تا 60 میلیونی اما جک اتومات توانسته بهترین کیفیت را به دست بیاورد و این در حالی است که در جدول کلی، جایگاه هشتم را دارد.


این خودرو در تعلیق، موتور، تجهیزات و نفوذ آب نمره منفی کسب نکرده و نقطه ضعف اصلی آن نیز به بدنه اش مربوط می‌شود. جک مدل معمولی هم دارد که دومین عضو گروه 40 تا 60 میلیونی‌ها و نهمین خودرو جدول کیفی آبان ماه به شمار می‌رود.


جک معمولی، تنها در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن نیز با تزئینات در ارتباط است. در بین دیگر اعضای گروه تحت بررسی، لیفان مدل 620 که در معیارهای تعلیق، تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد، توانسته جایگاه سوم را برای خود دست و پا کند.


این خودرو که بیشترین نمره منفی اش را مشترکا در معیارهای تزئینات و بدنه و رنگ کسب کرده، یازدهمین عضو جدول کیفی آبان ماه محسوب می‌شود.همچنین ام وی ام مدل 530 نیز که فقط صداهای غیرعادی ندارد، توانسته در جایگاه سیزدهم جدول کیفی بنشیند و این در شرایطی است که بیشترین نمره منفی آن به تزئینات مربوط می‌شود.
آخرین عضو گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها اما ولیکس C30 نام دارد که به جز نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی کسب نکرده است. این خودرو بیشترین نمره منفی اش را در تزئینات به دست آورده و در جدول کیفی آبان ماه، رده نوزدهم را در اختیار دارد.

تثبیت صدرنشینی ویتارا
اما گروه‌های 60 تا 80 میلیونی و بالای 100 میلیون را باید کم جمعیت ترین‌ها دانست، چه آنکه در اولی (60 تا 80 میلیونی‌ها) تنها لیفان X60 و ام وی ام X33 به چشم می‌آیند و در دومی (بالای 100 میلیون) نیز تنها ویتارا قرار گرفته است. در این بین، لیفان X60 به جز تعلیق، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز مشترکا به بدنه و رنگ مربوط می‌شود.


لیفان X60 توانسته دهمین جایگاه جدول کیفی آبان ماه را به دست آورد و این در حالی است که هم گروهش یعنی ام وی ام X33 بیست و یکمین عضو جدول به حساب می‌آید. این خودرو که بیشترین نمره منفی اش را در تزئینات کسب کرده، هیچ ایرادی در تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب ندارد.


و اما در گروه خودروهای بالای 100 میلیون، فقط ویتارا جا خوش کرده و توانسته بدون کسب نمره منفی در تعلیق، موتور، ترمز، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، لقب با کیفیت‌ترین خودرو را همچنان برای خود حفظ کند. بیشترین نمره منفی ویتارا به رنگ آن مربوط می‌شود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو : کیفیت سه خودرو افتاد