کویت دیگر کویت نیست! :   اخبار اقتصادی - کویت دیگر کویت نیست! دولت کویت قصد ...



آخرین اخبار کویت , اخبار کویت , پایتخت کویت

 

اخبار اقتصادی - کویت دیگر کویت نیست!

دولت کویت قصد دارد پرداخت یارانه‌ بنزین را متوقف کند.

به گزارش ایسنا اگر این تصمیم اجرایی شود، ضربه ای به نظام دولت رفاه این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود.

دولت کویت در یک بیانیه‌ رسمی در پایان نشست هفتگی خود اعلام کرد: هیأت وزیران تصمیم گرفت، پرداخت یارانه بنزین را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: لغو پرداخت این یارانه‌ حاصل مطالعه شورای عالی برنامه‌ریزی در خصوص تأثیر آن روی مصرف‌ است.

علی العمیر وزیر نفت کویت اخیرا در مجلس این کشور گفت: لغو پرداخت یارانه‌ بنزین سالانه حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

مجموع یارانه‌ای که دولت کویت سالانه پرداخت می‌کند به 18 میلیارد دلار می‌رسد. قیمت بنزین در کویت در حال حاضر لیتری 20 سنت است.

دولت کویت تصمیم حذف یارانه بنزین را در پی توصیه‌های کمیته ای که اکتبر گذشته برای بازنگری در یارانه‌ها تشکیل شد، اتخاذ کرده است. پرداخت یارانه ها روی دوش دولت کویت به طور جدی سنگینی می‌کند.

دولت کویت در جلسه‌ پارلمان این کشور درباره کسری بودجه به دلیل پرداخت بی وقفه یارانه‌هایی که هزینه‌های دولت را به رغم افزایش درآمدهای نفتی تشدید کرده، هشدار داد.

درآمد کویت از صادرات نفت از 45 میلیارد و 900 میلیون دلار در سال 2005 به 106 میلیارد دلار در سال 2013 رسید.

صندوق بین‌المللی پول به تازگی به دولت کویت توصیه کرده که مانع افزایش دستمزدها شود و در پرداخت یارانه‌ بازنگری کند. آب، برق و سوخت در کویت با قیمت نازل عرضه می شوند.

کویت از 14 پیش تاکنون به دلیل بالا رفتن قیمت نفت با مازاد بودجه مواجه است. این بودجه اضافی دارایی‌های دولت کویت را به 500 میلیارد دلار رسانده است. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو : کویت دیگر کویت نیست!