کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد : کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به ...



کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد

کوچکترین تلسکوپ فضایی جهان که کوچکترین ماهواره فضایی ساخته شده تاکنون است، عصر دوشنبه از هند به فضا پرتاب شد.

به گزارش ایسنا، ماهواره تورنتو امروز در ساعت 12:20 به وقت گرینویچ از مرکز پرواز فضایی ساتیاش داوان در هند به فضا پرتاب شد.

ماموریت کاوشگر هدف روشن (برایت) در تلاش برای اثبات این که حتی یک تلسکوپ بسیار کوچک نیز می‌تواند به دانش فضایی بیفزاید، ماهواره «تورنتو» و یک ماهواره دیگر که در این دانشگاه طراحی و در اتریش ساخته شده را امروز به فضا پرتاب کرد.

این ماهواره‌ها بر درخشان‌ترین ستارگان آسمان از جمله ستارگان برجسته صورت‌فلکی شکارچی تمرکز خواهند داشت.

این ماهواره مکعبی هفت کیلویی بر روی خودروی پرتابی ماهواره قطبی به فضا ارسال شده است. همچنین سازمان فضایی کانادا بر روی این موشک یک ماهواره NEOSSat را به فضا پرتاب خواهد کرد که از جایگاه خود در مدار زمین به بررسی و پیگیری سنگهای بزرگ فضایی در مدار خورشید خواهد پرداخت.

از دیگر وظایف این ماهواره، پیگیری ضایعات فضایی و ماهواره‌های در حال خدمت در مدار زمین است.

این ماموریت اولین ماهواره با طراحی ویژه برای بررسی سیارکهای بزرگ و نظارت بر ضایعات فضایی در منظومه شمسی است.

این فضاپیمای 25 میلیون دلاری تقریبا به اندازه یک چمدان بوده و قرار است هر 100 دقیقه یکباردر مدار 800 کیلومتری بالای زمین گردش کند.

از دیگر مسافران خودروی پرتابی ماهواره قطبی یک ماهواره نظارت بر اقیانوس سازمان پژوهش فضایی هند موسوم به SARAL و سه فضاپیمای کوچک دیگر هستند.

اکثر فناوری‌های نقشه برداری از سیارک‌ها امروزه به آسمان تاریک نیاز دارند؛ اما یک تلسکوپ فضایی مانند NEOSSat به آسمان شب نیاز ندارد. این ماهواره در زمان حضور در مدار می تواند بخش‌هایی از آسمان را که به خورشید نزدیک‌تر بوده بررسی کند./ایسنا

 


ویدیو : کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد