کودکان می توانند کفش پاشنه بلند بپوشند؟ : استخوان های کودکان در حال رشد همچنان ...


استخوان های کودکان در حال رشد همچنان نرم و انعطاف پذیر است بنابراین نباید از کفش های پاشنه بلند استفاده کنند. سلامت نیوز: استخوان های کودکان در حال رشد همچنان نرم و انعطاف پذیر است بنابراین نباید از کفش های پاشنه بلند استفاده کنند.

برای کودکتان کفش پاشنه بلند نخرید!


شیرین زمانی، فوق تخصص ارتوپدی اطفال، درکنفرانس ماهانه انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با موضوع دررفتگی خلفی شانه و ارتوپدی اطفال اظهار کرد: به هیچ عنوان نباید تصور کنیم که کودکان انسان های کاملی در ابعاد کوچکتر هستند.

وی افزود: استخوان های کودکان در حال رشد هنوز غضروفی و در حال شکل گیری است بنابراین باید در انتخاب کفش و کوله پشتی به ویژه برای دانش آموزان توجه ویژه ای صورت گیرد.

عضو انجمن ارتوپدی ایران ادامه داد: بهتر است دانش آموزان از کفش های اسپرتی که مقداری دارای کف ( لژ ) است و از زمین فاصله دارد استفاده کنند، همچنین بهتر است قسمت جلویی کفش گرد باشد تا انگشت کودک به راحتی در آن حرکت کند.

وی درباره کیف مخصوص مدرسه دانش آموزان گفت: توصیه می‌شود از کوله پشتی استفاده شود و در زمان استفاده هر دو بند بر روی شانه قرار گیرد، همچنین والدین توجه داشته باشند کوله پشتی را انتخاب کنند که جاهای زیادی داشته باشد تا اجسام را در آن پخش کنند، این طور نباشد که فقط یک جای قرار دادن داشته باشد و آن قسمت سنگین شود.

کفش پاشنه بلند , پاشنه بلند , کفش پاشنه بلند مردانه

وی ادامه داد: همچنین وسایل سنگین را در نزدیک بدن کودک قرار دهند، وزن کوله پشتی نباید ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از وزن کودک باشد، اگر لازم باشد کودک وسایل زیادی را حمل کند توصیه می شود از کوله پشتی های چرخدار استفاده شود.

زمانی افزود: همچنین کودکان باید یاد بگیرند که بر روی میز و نیمکت مدرسه به صورت صاف بنشینند و برای نوشتن از قوز کردن بپرهیزند.

وی تاکید کرد: همچنین پریدن کودکان در حال رشد از بلندی موجب آسیب رساندن به صفحه رشدی آنها در مفاصل می شود و در سنین بالاتر عوارض مفصلی به همراه خواهد داشت. توصیه می شود والدین برای کودکان دوچرخه تهیه کنند تا هم انرژی کودک تخلیه شود و هم با پا زدن مفاصل و ماهیچه ها قوی می شود.

زمانی در ادامه درباره عفونت مفصلی در کودکان توضیح داد: عفونت دستگاه های استخوانی در کودکان شایع است و جزو بیماری های خاص اطفال محسوب می شود.

وی گفت: در بدن کودکان منبعی از عفونت وجود دارد که از طریق خون وارد استخوان می شود و در صورت عدم درمان، استخوان، مفاصل و حتی بافت های اطراف مفاصل را درگیر می کند.

فوق تخصص ارتوپدی اطفال افزود: وجود عفونت در بدن کودک عوارضی همچون تب، بی خوابی و درد در ناحیه درگیر بدن بروز می کند که مهمترین اصل در این زمینه تشخیص درست و به موقع آن است و بعد از درمان با آنتی بیوتیک آغاز می شود اما درصد بسیار زیادی از این کودکان برای درمان کامل نیاز به بستری شدن دارند.

وی ادامه داد: اگر عفونت مفاصل در دوران کودکی درمان نشود در بزرگسالی عوارض گاه وخیمی به همراه خواهد داشت زیرا ممکن است موجب تخریب بافت مفاصل و سایش استخوان شود و در برخی موارد نیز مفصل درگیر باید تعویض شود.

زمانی گفت: اگر عفونت همراه با درگیری مفاصل باشد ، موجب عدم خون رسانی به استخوان و در نهایت تخریب استخوان می شود.

فوق تخصص ارتوپدی اطفال اظهار کرد: فرو رفتن اشیاء نوک تیز مانند سوزن، چاقو یا اشیایی که کودکان با آن بازی می کنند، ممکن است این عفونت را در بدنشان ایجاد کند و اگر پزشک نتواند محل عفونت را به درستی تشخیص دهد، وجود عفونت در بدن کودک در سنین بالا می تواند به عفونت های مزمن تبدیل شود.

وی گفت: ممکن است عفونت های استخوانی علایم آنچنانی هم به همراه نداشته باشد و فقط در قالب یک درد باشد که بعد از عکسبرداری یک ضایعه کیست مانند در استخوان مشاهده می شود.


ویدیو : کودکان می توانند کفش پاشنه بلند بپوشند؟