کواکبیان/ مخالف: دستگاه دیپلماسی به تحصیلكردگان روابط بین‌الملل واگذار شود :



 

 

 

فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین‌الملل , دستگاه حضور و غیاب , دیپلماسی ایرانی

 

نماینده مردم سمنان گفت:‌ دستگاه دیپلماسی كشور باید به تحصیلكردگان روابط بین‌الملل واگذار شود.

مصطفی كواكبیان نماینده اقلیت مجلس به عنوان اولین مخالف برای انتخاب صالحی به عنوان وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس طی سخنانی اظهار داشت: رئیس‌جمهور از نیم ساعت وقتی كه برای دفاع از آقای صالحی اختصاص داشت تنها یك دقیقه به معرفی وی پرداخت و با این نكته كه نمایندگان وی را می‌شناسند از كنار موضوع گذشت.

وی افزود: بنده برای شخص آقای صالحی به دلیل سوابق علمی و دانشگاهی احترام قائلم و با وی رفاقت دارم و البته از نحوه بركناری آقای متكی هم گلایه دارم.

كواكبیان ادامه داد:‌ ای كاش آقای صالحی بعد از بركناری آقای متكی روی كار نمی‌آمد و با روالی طبیعی‌تر از وی استفاده می‌شد.

نماینده مردم سمنان اضافه داشت: علت مخالفت بنده سه نكته است، اول نكته كه به نظر بنده اساسی ‌ترین نكته هم است رشته تحصیلی و مدرك آقای صالحی است؛ آقای صالحی لیسانس فیزیك و فوق لیسانس فیزیك و دكترای MIT دارند.

كواكبیان گفت: امروز ۳۲ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و آیا زمان آن نرسیده است كه دستگاه دیپلماسی كشور به عهده تحصیلكردگان متعهد روابط بین‌الملل خوانده واگذار شود؟ اینكه گفته شود در ابتدای انقلاب یك پزشك مسئول دستگاه دیپلماسی بود شاید مقتضای آن زمان بود ولی الان سه دهه از انقلاب می‌گذرد.

نماینده مردم سمنان خاطرنشان كرد: بنده آقای صالحی را انسان متعهد و خوبی می‌دانم ولی وی را برای تصدی وزارت خارجه مناسب نمی‌دانم، چرا كه معتقدم رشته تحصیلی وی با مأموریتی كه در پیش دارد هماهنگ نیست، آقای صالحی در مكان‌های دیگری می‌توانند خدمت كنند، بر این اساس نباید سكان دستگاه دیپلماسی را به كسی سپرد كه در تحصیلات و مدرك تحصیلی تخصص ندارد.

وی ادامه داد: اگر قرار است كه دستگاه دیپلماسی ما متحول شود باید عناصری در این دستگاه به كار گرفته شوند كه در راستای همین رشته تحصیلی باشند لذا باید گفت كسی كه در رشته فنی تحصیل كرده است احتمالا ذهن فنی دارد و سفیرانی هم كه انتخاب می‌كند در همین راستا است.

كواكبیان اظهار داشت: امروز بعد از ۳۰ سال از گذشت انقلاب بسیاری از اهداف سیاست خارجی ما معطل مانده و انجام نمی‌شود و دلیل اصلی آن هم مسائلی است كه بیان كردم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: برخی از سفرا هیچ تخصصی در رشته تحصیلی خود ندارند و صرفاً بر اساس رابطه‌هایی كه دارند توانسته‌اند به عنوان سفیر معرفی شوند لذا معتقدم كه اگر خود آقای صالحی بیشتر توجه می‌كردند مسئولیت خطیر دستگاه سیاست خارجی را نمی‌پذیرفتند.

نماینده مردم سمنان همچنین اظهار داشت: نكته بعدی در خصوص سوابق كاری آقای صالحی است، در طول ۳۲ سال گذشته آقای صالحی در دستگاه سیاست خارجی حضور داشته است اما به طور مشخص در سازمان‌هایی فعالیت می‌كرد كه به نحوی با دستگاه دیپلماسی ارتباط داشت و وی هیچگاه به عنوان پرسنل وزارت خارجه فعالیت نكرده است.

كواكبیان افزود: آخرین سمت آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی بود و آخرین اظهارنظری كه وی كرد این بود كه حتی بهمن ماه هم نیروگاه بوشهر به برق متصل نمی‌شود؛ بنده خودم ۵بار شاید آقای متكی را به صحن مجلس كشاندم و یكی از سؤالاتم این بود كه چرا در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تأخیر داریم. البته ممكن است كه آقای صالحی بگوید كه مسائل خارجی در این مورد دخیل بود.

وی ادامه داد: یكی از نكاتی كه واقعا مورد مطالبه جدی نمایندگان مجلس است بحث نیروگاه اتمی بوشهر است ولی تاكنون زمان قطعی برای راه‌اندازی نیروگاه اعلام نشده است.

این نماینده مجلس همچنین گفت:‌ در برنامه‌ای كه آقای صالحی به مجلس ارائه داده جز مشتی شعار كلی چیزی نیامده است.

وی با بیان اینكه ما باید حتما مدیریت جهان را بر عهده بگیریم اظهار داشت: باید توجه كرد كه مشكل اصلی سیاست خارجی ما مدیریت جهان نیست؛ ساختن جهانی نو با تمسك به آرمان‌های اساسی بشر مهم است اما باید فكری هم برای مسائل اساسی كشور كرد.

كواكبیان خطاب به صالحی گفت: شما برای غرامت جنگی ما چه برنامه‌ای دارید و آیا این مسئله مطالبه خانواده شهدا نیست؟

نماینده مردم سمنان همچنین بیان كرد: افتخارم این است كه برادر شهید هستم ولی آیا نباید فكری برای دریافت غرامت جنگی اندیشیده شود؟

وی افزود: برنامه‌های وزارت خارجه در خصوص شورای عالی ایرانیان معلوم نیست و آیا قرار است همان مسائلی پیش آید كه در گذشته اتفاق افتاد؟ و آیا برای فرمایش مقام معظم رهبری در مورد موازی كاری در دستگاه دیپلماسی چه چاره‌ای اندیشیده شده است؟

كواكبیان در پایان گفت: در برنامه آقای صالحی معضلات اصلی دستگاه دیپلماسی مطرح نشده است كه از جمله آن سیاست راهبردی برای انقلاب‌هایی است كه در كشورهای اسلامی به راه افتاده است....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : کواکبیان/ مخالف: دستگاه دیپلماسی به تحصیلكردگان روابط بین‌الملل واگذار شود