کنایه هاشمی به سواستفاده از تریبون مجلس : رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ ...


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ تا تیم مذاکره کننده با طرف مقابل که آنها هم شیطنت می‌کنند به نتایجی می‌رسد، بعضی از این دلواپسان به جای استقبال در فرودگاه می‌آیند و حرف‌هایی می‌زنند. تریبون مجلس هم که باز است و هر چه بخواهند می‌گویند و میلیون‌ها نفر از مردم می‌شنوند. و بعضی از دروغ‌ها نیز باور می‌شود. خبرگزاری ایسنا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ دلواپسان امروز با نتانیاهو همزبان شده‌اند.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای اظهار کرد: در شرایط کشور همدلی ملت برای ما خیلی مهم است، البته الان به هر دلیلی این همدلی مقداری آسیب دیده است. در مهمترین پروژه دولت که تلاش می‌شود به سرانجام برسد و تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز مورد حمایت رهبری است ، باز این دلواپسان چه بر سرشان می‌آورند و با نتانیاهو همزبان شده‌اند.

وی افزود: نتانیاهو آنجا اوباما را تهدید می‌کند و اینجا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم. البته ما نمی‌دانیم این چه سری است. تا تیم مذاکره کننده با طرف مقابل که آنها هم شیطنت می‌کنند به نتایجی می‌رسد، بعضی از این دلواپسان به جای استقبال در فرودگاه می‌آیند و حرف‌هایی می‌زنند. تریبون مجلس هم که باز است و هر چه بخواهند می‌گویند و میلیون‌ها نفر از مردم می‌شنوند. و بعضی از دروغ‌ها نیز باور می‌شود.

هاشمی ادامه داد: انتقاد سازنده باید مطرح شود ولی کارشکنی نباید انجام شود ، ما امروز با این همه فشار بین‌المللی مواجهیم اما در داخل فشار بیشتری وجود دارد و یکسری آدم‌هایی هستند که خیلی آسان آمدند و جایگاهی پیدا کردند و حرف‌هایی می‌زنند، اگر کسی حرف منطقی دارد باید بزند و جواب بگیرد که این همان انتقاد سازنده است، اما تخریب با انتقاد فرق می‌کند و در فضای تخریب دشمنی ، کینه و یاس به وجود می‌آید و موجب ضرر عمومی جامعه می‌شود.

وی همچنین یاد آور شد: ان شاء الله این عده خودشان را تغییر بدهند مثلا می‌بینیم مقابل چه اختلاس‌هایی که برخی شخصیت‌های بزرگ انجام دادند سکوت کردند، اما در جایی که به خاطر حفظ کشور و منافع مردم فعالیتی صورت می‌گیرد، این چنین سر و صدا می‌کند. ما باید محیط دانشگاهها را آزاد بگذاریم تا بحث‌ها انجام شود. البته بجث با زبان نرم به طوری که دلسوزانه هدایت صورت گیرد و استاندارها نیز نباید تحت تاثیر تندروها و برخی از نهادها در استانهایشان قرار نگیرند. متاسفانه آنها که سهمی در مبارزه نداشتند امروز پیدایشان شده و مزاحم دولت می‌شود. که نباید این اتفاق بیافتد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌ی همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای گفت: اصول مساله‌ی توازن منطقه‌ای و توسعه دانش محور که خوشبختانه دراین سالها مجمع تشخیص مصلحت روی آن کار کرده و خدمت رهبری فرستاده و ایشان هم تایید و ابلاغ کرده‌اند آماده است. ما مساله آمایش سرزمینی را با دقت طی دو تا 3 سال در کمیسیون زیر بنایی مجمع که خود من مسئولیتش را بر عهده داشتم بررسی کرده و می‌دانیم که ایران از لحاظ بنیه طبیعی و شرایط جغرافیایی و نیروی انسانی نیرومند است.

وی ادامه داد: پیش از این ما سند چشم انداز 20 ساله را نوشتیم که البته آلترناتیوی برای برنامه تمدن بزرگ اسلامی بود که در دولت سازندگی طراحی کرده رهبری هم اسم آن را حیات طیبه گذاشتند.ما در این سند که از پایین شروع کردیم ، از فرمانداران واستانداران خواستیم که امکانت وظرفیت‌ها ، نیازها و موانع‌شان را برای ما بفرستند تا جمع بندی و تصمیم‌گیری کنیم. ولی با پایان دولت ما به اجرا نرسید و بعد از من دیگر این فکر انجام نشد.

هاشمی افزود: در مجمع به این فکر افتادیم که سند چشم انداز توسعه را به عنوان سند بالادستی مسئولان مطرح کنیم و به رهبری هم گفتیم که خود ایشان نیز در ذهنشنان چنین چیزی بود. برنامه‌ای نوشته شد که برنامه‌ی عملیاتی بسیار خوبی بود اما متاسفانه دولت وقت عقیده ای به آن نداشت و پس از برآورد تنها 23 درصد این برنامه عملی شده بود که اگر آن را همین طور رها هم می‌کردیم به همین میزان عملی می‌شد. هر چند هنوز چند سالی از این چشم انداز باقی است و شما می‌توانید آن را به سرانجام برسانید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد:‌اخیرا مساله توسعه دانش بنیان را مطرح کرده‌ایم چون درگذشته معمولا از مواد و ماشین آلات بیشتر استفاده می‌کردیم و نقش نیروی انسانی کم و بهره وری ضعیف بود. طبق برآورد 2 و نیم درصد از رشد اقتصادی می‌تواند با بهره وری تامین شود که این فقط یک ادعا نیست. اگر همان چشم انداز عملی می‌شد ما به آن نقطه‌ای که در چشم انداز تعین شده بود یعنی مقام اول توسعه در منطقه در سال 1404می‌رسیدیم. ولی من تاسف می‌خورم که عدم توجه به آن سند باعث شد که از آنجایی هم که بودیم عقب بمانیم. و ترکیه و عربستان از ما جلو زدند.

هاشمی همچنین به نقش مردم اشاره کرد و یاد آور شد: انقلاب ما فقط با تکیه بر قدرت مردم توانست پیروز شود می‌دانیم که قدرت رژیم حاکم کم نبود و شرق و غرب و ارتجاع منطقه نیز حامیان رژیم گذشته بودند و در دنیا نیز اعتباری داشت که می‌توانست هر تکنولوژی را جذب کند اما انقلاب اسلامی یک چیز داشت که توانست بر آن رژیم غلبه کند و آن هم مردم بودند.

وی اضافه کرد:‌درآن زمان اکثریت قاطع مردم ناراضی بودند و وقتی امام به عنوان یک مجتهد جامع‌الشرایط کم نظیر جامعه‌ی اسلامی در آن زمان علم انقلاب را بلند کرد مردم با خیال راحت به میدان آمدند و به پیروزی رسیدند، در تبعید امام نیز شاگردان ایشان مردم را آگاه کردند و همین مدم یکپارچه به میدان آمدند. بعد از پیروزی انقلاب هم شورش‌های مسلحانه داخلی که برنامه ریزی شده بود تا کشور را تجزیه کند با حضور همین مردم خنثی شد.

هاشمی خاطر نشان کرد:‌در جنگ تحمیلی نیز مردم به صحنه آمدند و ما هم در میدان نظامی و هم در سازمان ملل به پیروزری رسیدیم. بعد از پایان جنگ و رفتن امام که مشعل راه ما بود همین مردم در میدان ماندند و با اتکا به صبر و حوصله آنها توانستیم ویرانی‌های جنگ را به خوبی ترمیم کنیم.الان مقایسه کنید که وضع فعی بهتر است یا زمان بعداز جنگ ؟

رئیس دولت سازندگی ادامه داد: در آن زمان ما در شبانه روز تنها چندساعت برق داشتیم صنایع مهم نوبتی کار می‌کردند آب به اندازه کافی نبود و شهرها فرسوده شده بودند. بودجه سال 67 ، 51 درصد کسری داشت. نیمه کاره بودن پالایشگاهها و صنایع نفتی همچنین تحریم‌ها هم وجود داشت. در آن شرایط ما تلاش کردیم کشور را به سمت سازندگی پیش ببریم.

وی افزود: وقتی من می خواستم از مجلس به دولت بروم بعضی از دوستان می‌گفتند چرا می‌خواهید از جایی که پرسش‌گر هستید به جایی بروید که با دست خالی باید پاسخگو باشید. ؟ که من می‌گفتم اگر من نروم پس چه کسی برود. بالاخره یکی از ماها این کار را باید انجام بدهیم. من عقیده داشتم که می‌شود و دیدیم که شد. البته اصل مساله اتحاد ملت بود چون مشکل داخلی و مردمی نداشتیم و مردم به نظام اعتماد داشتند و آماده هرگونه همکای بودند و به همین دلیل توانستیم.

هاشمی در ادامه یادآور شد: ما در آن زمان در همه‌ی زمینه‌ها ورود کردیم زیر بناها را ساختیم و روبناها را ترمیم کردیم. مساله اشتغال بزرگترین مصیب ما بود که 16 درصد بیکاری رسمی داشتیم و در پایان دوره با 9 درصد تحویل دادیم. تورم 40درصدی را نیز 17 درصد تحویل دادید. اوضاع در آن زمان آرام آرام داشت حل می‌شد و همه چیز کاملا آماده شده بود چون مردم در صحنه بودند.

وی ادامه داد: این سیاستی که در توسعه متوازن و پایدار انتخاب شده که باید متکی بر مردم باشد کاملا منطقی و علمی کشور یک پله‌ی بزرگ به بالا می‌رود. البته تحریم‌ها ضربه می‌زند ولی با همین تحریم‌ها هم می‌توانیم برنامه‌ی سازندگی را انجام دهیم.در همه‌ی شهرستان‌ها کسانی هستند که امکانات مالی دارند و می‌توانند در خیل امور کمک کنند و یا این که دانشگاه‌ها می‌توانند در مباحث علمی به پیشرفت کمک کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اختیارات استانداران کم است افزود: ما در زمان خودمان این طور استانداران را محدود نکرده بودیم و آنها می توانستند ازمنابع داخلی خود برای مدیریت استفاده کنند.توسعه دانش محور و توسعه متوازن حق مردم وظیفه‌ی ماست تا مردم زندگی شبیه به هم داشته باشند. در محروم‌ترین استان‌ها منابعی وجود دارد که دست نخورده باقی ماند و باید از آنها استفاده کرد. باید به مردم تسهیلات لازم را بدهیم و اجازه دهیم خودشان امور را پیش ببرند.

وی در بخش دیگی از صحبت های خود به مساله‌ی نقدینگی اشاره کرد و گفت: زمان ما نقدینگی بین 60 تا 70 هزار میلیارد بود و الان به 700 هزار میلیارد رسیده . باید پرسید که این همه نقدینگی کجاست . قطعا زیر متکای مردم و یا در گاو صندوق نیست. این پول‌ها در بانک‌ها است و باید دید کجا مصرف می‌شود. آنها که پول گرفته‌اند و پس نداده‌اند پولشان کجاست. چون اگر تبدیل به کالا و کارخانه شده باشد، باز این پول به بانک بر می‌گردد و بانک‌ها باید جواب بدهند که این پول‌ها را چه کار می‌کنند. اگر شما جواب گرفتید به من هم بگویید چون هنوز در این باره جوابی نگرفته‌ام.

رئیس هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی همچنین اظهار کرد:‌ ما هزاران طرح علمی آزمایش شده در دانشگاه‌ها داریم که به نتیجه هم رسیده، ولی در مرحله مهندسی مانده تا به اجرا برسد. این کار باید در روستاها مهندسی شود وتجاری سازی صورت گیرد. ما حاضریم در دانشگاه آزاد مراکز رشد را در اختیار استانداران بگذاریم تا طرح‌ها را تجاری سازی کند چون اشتغال و سود دهی به همراه دارد البته وزیر کشور باید این اختیار را به استانداران بدهد تا بتوانند با استفاده از منابع داخلی مدیریت کنند.

وی افزود: متاسفانه روستاهای ما در حال خالی شدن است در حالی که می‌توان در روستاها صنایع ایجاد کرد و یا بسیاری از شهرک‌های صنعتی نیمه کاره هستند و سرمایه ها در حال از بین رفتن هستند. اگر اختیار در استانداری باشد می‌توانند ورود پیدا کنند که البته این کار نیاز به برنامه خاص و انجام فعالیت‌ها ی مهم دارد.ضمن این که همدلی ملت برای ما خیلی مهم است.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: ‌استان‌ها باید با هم تعامل داشته باشند تا توسعه‌ هماهنگ پیش برود. بروکراسی نحس از مشکلات بسیار جدی است که متاسفانه فساد هم به آن اضافه شده و مردم باید برای انجام امورشان بارها و بارها به ادارات مراجعه کنند. ما باید این مشکل را برطرف کنیم. ضمن این که سیاست‌های اصل 44 اگر به درستی اجرا شود بسیای از مشکلات حل خواهد شد. اما اولین بمبی که در اصل 44 گذاشتند همین سهام عدالت بود چون کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند نمی‌تواند با هر کسی شریک شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خطاب به استانداران عنوان کرد:‌ الان سیاست‌های اصل 44 وجود دارد که آقا هم از آن پشتیبانی می‌کند و خیلی از کارها را مردم می‌توانند خودشان انجام دهند، البته باید به آنها اجازه دهید و فقط موانعشان را برطرف کنید.الان خیلی بهتر از بعد از جنگ با کمک مردم می‌توانید کشور را به یک کارگاه بزرگ تبدیل کنید. با اراده‌ای که دیده می‌شود می‌توان کار کرد به شرطی که فعالیت‌های جدی صورت گیرد و مردم از فعالیت‌ها مطلع شوند. معتقدم با فراهم شدن شرایط می‌توان چیزهای زیادی عرضه کرد تا جامعه از خدمات استفاده کند.


ویدیو : کنایه هاشمی به سواستفاده از تریبون مجلس