کمپانی «رنو» با خودروی «قاجار» به ایران می آید / آیا انتخاب نام قاجار به منظور جذب مقامات و مردم ایران است؟ :



واحد پول ایران در دوران قاجار کدام بود , راههای ایران در زمان قاجار , تصاویر ایران در دوره قاجار

شرکت فرانسوی رنو خودروی جدیدی به نام «قاجار» را بازار عرضه می‌‌کند که با خاندان قاجار ایران، که از سال 1986 تا 1925 حکومت این کشور را در دست داشت، تشابه اسمی دارد.

نشریه la presse.ca کانادا نوشت: شرکت فرانسوی رنو خودروی جدیدی به نام «قاجر» را بازار عرضه می‌‌کند که با خاندان قاجار ایران، که از سال 1986 تا 1925 حکومت این کشور را در دست داشت، تشابه اسمی دارد.

هرچند رنو اعلام کرده است بین انتخاب نام «قاجار» برای خودروی جدید این شرکت و خاندان قاجار ایران ارتباطی وجود ندارد، ولی این خودرو درست هنگامی به بازار می‌آید که با توجه به احتمال لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، رنو خود را آماده از سرگیری فعالیت‌هایش در این کشور می‌کند.

رافائل ویلند Raphaël Weyland ،مورخ دانشگاه مونترال ، دانشگاهی که در حال حاضر چندین کنفرانس بزرگ را در باره ایران برگزار می‌کند، به خبرنگاران گفت:« به نظر من انتخاب این نام از سوی رنو، در چارچوب راهبرد کاملا مشخصی برای ورود به بازار ایران ،هنگام لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور، است.»

شرکت‌های رنو و پژو فرانسه، پیش از اعمال تحریم‌های بین المللی ایران در سال 2013، دو خودروساز عمده در ایران بودند اما در این زمان هر دوی آنها این بازار پرسود را رها کردند.

سال گذشته میلادی، توافقی اولیه با ایران، منجر به کاهش تحریم‌های اقتصادی این کشور شد و به ایران امکان داد واردات کالا و خدمات را برای صنایع مهم خودروسازی خود ازسر گیرد.رنو صادرات خودرو به ایران را به صورت قطعات خودرو از سرگرفت و این قطعات توسط شریکی ایرانی در ایران مونتاژ شدند.

نه تنها شرکت رنو بلکه همه شرکت‌های خودروساز منتظر توافقی قطعی بین ایران و قدرت‌های بزرگ و مشتاق ورود به بازار این کشور هستند که طبق ارزیابی‌ها قابلیت فروش 2 میلیون دستگاه خودرو را در سال دارد.

سه هفته پیش که رنو نام «قاجار» KADJAR را اعلام کرد تنها به گفتن این مطلب اکتفا کرد که این نام ترکیبی از دو کلمه KAD و JAR است. کلمه KAD از نام خودرویی چهار چرخ به نام quad و کلمهJAR هم از دو کلمه agile (به معنی چابک) و jaillir (به معنی شلیک و فوران، کنایه از سرعت) گرفته شده است.

با چنین توضیحی، تعجب آور نیست که نگاهها به جای دیگر باشد. آیا انتخاب نام قاجار ترکیب کردن سیاست با بازاریابی به منظور جذب مقامات و مردم ایران نیست؟

رافائل ویلند در پاسخ این پرسش می‌گوید: چرا همینطور است. رنو می‌توانست بهتر عمل کند. قاجار بخش هایی از قلمرو خود را به قدرت‌های استعمارگر داد و نظام پارلمانی که ایجاد کرد فاسد و بی‌فایده بود. این سلسه در تاریخ ایران جایگاه قابل دفاعی ندارد.

این مورخ که فرانسوی است می‌افزاید پس از سال 1925 که قاجارها از قدرت ایران کنار گذاشته شدند، اعضای این خاندان به فرانسه رفتند و در آنجا مردند. آنها با لوئی رنو (رئیس شرکت رنو که در سال 1944 درگذشت) رفت و آمد داشتند و شاید این مسئله نام قاجار را در فرانسه اندکی معروف کرد. فرانسوی ها بعضی وقت‌ها فکر می‌کنند نامی که در فرانسه شهرت دارد در همه جا شهرت دارد.

هلن مازیه ، مسئول روابط عمومی رنو گفت در حال حاضر رنو شعبه خود در تهران، پایتخت ایران،را بازگشایی کرده است و طبق توافقی که بر اساس آن بخشی از تحریم‌های ایران به طور موقت و هدفمند به حالت تعلیق درآمده ، صادرات بسیار محدود قطعات خودروهای مونتاژی را به ایران آغاز کرده است.

دو مدل خودروی رنو در تعداد کم در ایران ساخته شده است که بیشتر قطعات آن را قطعه سازان محلی تولید می‌کنند.

خانم مازیه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در باره ارتباط بین انتخاب نام قاجر و احتمال از سرگیری فعالیت های تجاری رنو در ایران فقط به گفتن این مطلب بسنده کرد که رنو تاکید می‌کند ایران بازاری راهبردی است و برای همین تحولات دیپلماتیک این کشور و مذاکرات در حال جریان را از نزدیک پیگیری می‌کند و خود را آماده کرده است در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات فعالیت های خود در ایران را با رعایت همه مقررات به حالت عادی باز گرداند.


 اخباراقتصادی  - تیک 


ویدیو : کمپانی «رنو» با خودروی «قاجار» به ایران می آید / آیا انتخاب نام قاجار به منظور جذب مقامات و مردم ایران است؟