کمند امیرسلیمانی در مکتب بوعلی سینا! : كمند امیرسلیمانی بازیگر نام‌آشنایی است ...


كمند امیرسلیمانی بازیگر نام‌آشنایی است كه بسیاری از شما او را با بازی در نقش آذر در سریال پدرسالار به یاد می‌آورید. اما بدون شك تعداد اندكی می‌دانید این بازیگریك علاقمند و هوادار تغذیه سالم و شیوه‌های طبیعی درمان است.
مجله سیب سبز: كمند امیرسلیمانی بازیگر نام‌آشنایی است كه بسیاری از شما او را با بازی  در نقش آذر در سریال پدرسالار به یاد می‌آورید. اما بدون شك تعداد اندكی می‌دانید این بازیگریك علاقمند و هوادار تغذیه سالم و شیوه‌های طبیعی درمان است. كمند امیرسلیمانی از جمله بازیگرانی است كه انقلابی بزرگ در جامعه بازیگری ایران ایجاد كرده و افراد زیادی را با شیوه درمان‌های طبیعی و رژیم‌های غذایی سلامت آشنا كرده است. آنچه می‌خوانید گفت و گوی سیب سبز با این بازیگر سرشناس است كه این روزها سریال  هوش‌سیاه 2 با بازی او از شبكه سوم سیما پخش می‌شود. او از شیوه زندگی و چگونگی استفاده از شیوه‌های طب سنتی و مكمل برای درمان بیماری‌ها و حفظ سلامتی‌اش می‌گوید.

یک برنامه غذایی متعادل

با وجود آنكه به خوردن غذای سالم اهمیت می‌دهم سعی می‌كنم تنوع غذایی را در برنامه غذایی‌ام رعایت كنم. با این وجود فیله مرغ و سبزیجات تازه بخش زیادی ازرژیم‌غذایی مرا تشكیل می‌دهد. برنامه‌ غذایی‌ام برای یك روز در هفته این است كه صبح‌ها بیسكویت سبوس‌دار، شیر و خرما را برای صبحانه می‌خورم، در میان وعده‌های غذایی حتما از میوه‌های تازه فصل استفاده می‌كنم. برای ناهار فیله مرغ، سالاد یا سبزیجات تازه مصرف كنم، در میان وعده عصر عرقیات گیاهی مثل عرق دارچین و زیره می‌نوشم و برای شام ماست و شوید با نان یا كدو با نان می‌خورم. این برنامه همه چیزی که بدنم نیاز دارد را تامین می‌كند و من هم سعی می‌كنم پرخوری نكنم و در مصرف خوراكی‌ها و موادغذایی هرچند خوشمزه اعتدال را رعایت كنم.

روش‌های طبیعی درمان را ترجیح می‌دهم

بعد از تولد پسرم به نیت كاهش وزن به مشاور تغذیه مراجعه كردم. روزها و هفته‌های اول روند كاهش وزن برایم خیلی اهمیت داشت اما به مرور یشتر از آنكه كاهش وزن برایم اهمیت پیدا كند حفظ سلامت و تندرستی پررنگ‌تر شد. در این شیوه بعد از معاینه، بررسی نبض، زبان و مزاج و طبع‌ام رژیم غذایی خاصی برایم در نظر گرفته شد كه در ضمن اینكه وزنم را كاهش داد احساس سلامت، شادابی و تندرستی برایم به همراه داشت. آنقدر از این شیوه و نتایج آن راضی بودم كه بعدها برای درمان گردن دردم از شیوه‌های طبیعی استفاده كردم و نتیجه خوبی گرفتم. خیلی خوشحالم كه بدون نیاز به طب رایج توانستم درد را مهار كنم. این شیوه به خوبی توانست سلامت را به من برگرداند و من عادت غذایی را كه 12-10 سال دنبال می‌كردم تغییر دهم و رژیمی متعادل را دنبال كنم.

کمند امیرسلیمانی , بوعلی سینا , طب سنتی بوعلی سینا

با حداقل روغن

از زمانی كه تغذیه سالم را دنبال كردم. برای استفاده از روغن خیلی محتاط هستم. دقت می كنم تا با كمترین و حداقل میزان روغن مواد غذایی سرخ‌كردنی را آماده كنم. وقتی می‌خواهم كتلت درست كنم دیگر مثل سابق درون تابه روغن را نمی‌ریزیم و تنها با چرب كردن كف تابه كتلت‌ها را سرخ می‌كنم. این كار دقت و حوصله لازم دارد اما مطمئنم كه به نتیجه مطلوب آن می‌ارزد. توصیه من این است كه تا می‌توانیم مصرف روغن‌های سرخ‌كردنی را به حداقل برسانیم و بیشتر به سلامت خود و خانواده‌مان اهمیت دهیم.

رژیم‌های تك بعدی را قبول ندارم

رژیم غذایی كه دنبال كردم و نتایج خوبی برای حفظ سلامت و نشاط از آن گرفتم رژیمی كامل و متعادل بود. در این رژیم انواع گروه‌های غذایی وجود داشت. نشاسته، كربوهیدرات، پروتئین، سبزیجات و هر آنچه بدن نیاز دارد در این روش وجود دارد. اینگونه نیست كه یكی از این گروه‌ها حذف شود. من با رژیم‌های تك‌بعدی مخالفم و آنها را توصیه نمی‌كنم. رژیم غذایی كه شیوه‌های طبیعی درمانی توصیه می‌كنند این است كه با تغذیه درست از تمامی گروه‌های غذایی استفاده می‌شود و با تدابیری كه در این شیوه‌ها وجود دارد سوخت و ساز و متابولیسم بدن تنظیم شده و سوخت و ساز درست انجام می‌شود. در این شیوه تنها مصرف روغن، قند و شكر را محدود كردم و به جای آن مصرف لبنیات و حبوبات را در وعده‌های غذایی خودم و خانواده‌ام بیشتر كردم.

شیوه‌های كایروپركتیك و ماساژ را تجربه كردم

اگر چه در برخی از موارد از طب رایج برای درمان استفاده كردم اما به شیوه‌های درمانی طب طبیعی و سنتی برای درمان باور دارم و از آنها در بسیاری از موارد استفاده می‌كنم. مثلا برای درمان دیسك كمرم از ماساژدرمانی و كایروپركتیك استفاده كردم و نتایج خوبی گرفتم. در حالی كه متخصصان طب رایج به من گفته‌ بودند كه نیاز به جراحی دارم اما با نرمش‌های خاص، استفاده از ماساژ و تكنیك‌های كایروپركتیك توانستم دیسك كمرم را درمان كنم. كایروپركتیك به من كمك می‌كند تا عضلات و ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات را كه ضعیف شده‌اند تقویت كنم و به این ترتیب احساس بهتری داشته باشم. از این وضعیت بسیار راضی هستم و خوشحالم كه جراحی نكردم. به تازگی یكی از دوستانم مرا با یك مدرس حركات كششی ذهن و جسم (یوگا) آشنا كرده و به من توصیه كرده كه از تكنیك‌ها و نرمش‌های حركات كششی ذهن و جسم برای تسریع روند درمان كمرم استفاده كنم. به نظرم این شیوه بسیار مفیدی است و دقیقا همان كار فیزیوتراپی را انجام می‌دهد با این تفاوت كه در فیزیوتراپی ما تكنیك‌هایی را پشت سر هم انجام می‌دهیم اما در حركات كششی ذهن و جسم همان حركت‌ها را آگاهانه و با تمركز بیشتری انجام می‌دهیم و این می‌تواند اثر پذیری تمرین‌ها و تكنیك‌ها را بالا ببرد.

به روش بوعلی‌سینا پاكسازی كبد می‌كنم

یكی از نكاتی كه در جلسات رژیم درمانی به شیوه طبیعی یاد گرفتم پاكسازی و سالم‌سازی كبد بود، كه چگونه با گنجاندن مواد غذایی سالم و تازه كبد را سالم نگه دارم و عملكرد آن را تقویت كنم. یكی از نكات این بود كه نباید كبد را با مصرف غذاها و خوراكی‌های نامناسب و مانده اذیت كنم. منظورم از غذای مانده و نامناسب غذایی این است كه غذا را برای ظهر آماده می‌كنیم و بخشی از آن را برای شب كنار می‌گذاریم و می‌خوریم. از وقتی متوجه شدم كه مصرف غذای مانده برای كبد مضر است برای وعده‌های غذایی به اندازه همان وعده غذا آماده می‌كنم و همه سعی‌ام را می‌كنم تا برای وعده غذایی شام و ناهار غذای تازه و سلامت تهیه كنم. اگر چه این كار با توجه به مشغله امروز سخت است اما تاثیر مصرف غذای سالم به حدی بر جسم و روح زیاد است كه به امتحان كردنش می‌ارزد.

در کیفم قرص مسکن ندارم

تا می‌توانم از مصرف قرص، مسكن و داروهای شیمیایی پرهیز می‌كنم و عادت ندارم در كیفم مسكن نگه دارم. البته ممكن است گاهی به دلیل شدت درد مجبور شوم مسكن بخورم اما اینطور نیست كه آن را از خودم جدا نكنم و مانند برخی از خانم‌ها كه در كیف‌شان حتما مسكن پیدا می‌شود، آن را داشته باشم و با كوچك‌ترین دردی سراغ مسكن بروم. تنها قرصی كه در كیف من پیدا می‌شود قرص‌های چای سبز است كه به دلیل خواص زیاد و مفیدی كه چای سبز دارد از آن مصرف می‌كنم.

دارچین همیشه همراهم است

یكی از چیزهایی كه همیشه در كیفم پیدا می‌شود چوب دارچین است. هر جا بخواهم چای بخورم تكه‌ای از چوب دارچین را به چای‌ اضافه می‌كنم. هم آن را خوش‌عطر و خوش‌طعم كرده و هم به تنظیم متابولیسم بدن كمك می‌كند. دارچین از آن دسته ادویه‌هایی است كه به تخلیه آب میان‌بافتی بدن كمك می‌كند. خیلی وقت‌ها افزایش آب میان بافتی بدن است كه موجب می‌شود احساس افزایش وزن به ما دست دهد. به همین دلیل با اضافه كردن چوب دارچین به چای سعی می‌كنم میزان آب میان‌بافتی را در بدنم كنترل كنم. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید مصرف غذاهای آبپز یكی از عوامل افزایش آب میان‌بافتی بدن است و همین موضوع موجب می‌شود متخصصان تغذیه مصرف غذاهای كبابی و گریل شده را در رژیم‌های كاهش وزن بیشتر از مصرف غذاها و گوشت‌های آبپز شده به مراجعان‌شان توصیه كنند.

حکیم بوعلی سینا , کمند امیرسلیمانی و همسرش , بزرگداشت بوعلی سینا
سیگار نمی‌كشم

یكی از رمز‌های موفقیت من برای حفظ سلامت و نشاط پوستم این است كه هرگز سراغ سیگار نرفتم و دوست ندارم حتی آن را امتحان كنم. فكر می‌كنم همین مسئله تاثیر زیادی در حفظ شادابی و سلامت پوست و بدنم داشته است. وقتی با مشاور طب طبیعی‌ام صحبت می‌كردم نیز به این موضوع اشاره كرد و گفت علت اینکه افراد دچار مشكلات و اختلال جسمانی می‌شوند یا پوست‌شان خراب می‌شود، سیگار كشیدن است كه متاسفانه امروز در میان برخی از خانم‌ها نیز رایج شده است.

غذا می‌برم سر صحنه

روزهایی كه سركار می‌روم از خانه برای خودم سالاد و فیله مرغ كبابی می‌برم تا غذاهایی كه از بیرون تهیه می‌شود را نخورم. در این صورت از غذایی كه می‌خورم مطمئن هستم چون معمولا غذاهای بیرون چرب وخوش نمك هستند و اینها سلامت را به خطر می‌اندازد. من حتی برای میان‌وعده‌های غذایی كه سر كار شیرینی و چای سرو می‌كنند برای خودم بیسكویت و خرما می‌برم و با چای می‌خورم. پیگیری‌های من برای آنكه سالم زندگی كنم برای دیگر همكارانم انگیزه شده و برخی از آنها نیز به این موضوع توجه می‌كنند و كمتر سراغ خوراكی‌های پركالری مثل چیپس و پفك می‌روند.

عرق‌های گیاهی همیشه همراهم است

یكی دیگر از خوراكی‌هایی كه سر فیلمبرداری و ضبط برنامه‌ها همراه خود می‌برم، عرقیات گیاهی است. همیشه مقداری عرق گیاهی را درون بطری آبم می‌ریزم تا در عین حال كه آب می‌نوشم از خواص درمانی عرقیات گیاهی نیز استفاده كنم. بیشترین عرق‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی كه مصرف می‌كنم و آنها را حتما در رژیم غذایی‌ام دارم؛ عرق‌های دارچین، زیره، بهارنارنج و تارونه است كه آنها را در طول روز مصرف می‌كنم و اگر بخواهم از خانه خارج شوم كمی از آنها را به بطری آبم اضافه می‌كنم. نوشیدن این عرقیات گیاهی بسیار آرامش‌بخش است و در عین حال به حفظ سلامتم كمك زیادی می‌كند.

با آلوورا دوست هستم

خیلی كم پیش آمده كه از ماسك‌ها و لوسیون‌ها برای پوستم استفاده كنم. اما كارهایی برای مراقبت از پوست انجام می‌دهم؛ كرم ضد آفتاب می‌زنم و پایان روز صورتم را با كرم پاك می‌كنم. همچنین هنگام خرید محصولات بهداشتی و آرایشی دقت می‌كنم تا محصولات كارخانه‌های نام آشنا و معروف را انتخاب كنم كه از سلامت و بی عارضه بودن محصولات‌شان مطمئن هستم. سعی می‌كنم از محصولاتی استفاده كنم كه جواب‌شان را پس داده باشند. به‌تازگی با محصولات بهداشتی آشنا شدم كه منشا گیاهی دارند و از عصاره آلو‌ورا تهیه شده  است. تصمیم دارم در آینده نزدیك از این محصولات برای مراقبت و محافظت بیشتر از پوستم استفاده كنم.

ورزش را فراموش نمی‌كنم

چون علاقه زیادی به غذا خوردن و خوراكی‌ها دارم و تمایل دارم كه برای حفظ سلامت از همه گروه‌های غذایی مصرف كنم، ورزش را در برنامه روزانه ام دارم. دست كم در روز 30دقیقه پیاده‌روی می‌كنم تا بتوانم وزنم را ثابت نگه ‌دارم. اگر قرار باشد هر سال یك كیلوگرم به وزن‌مان اضافه شود، چشم باز كنیم، می‌بینیم بعد از 20 سال 20 كیلوگرم اضافه وزن پیدا كرده‌ایم. برای همین ورزش را از برنامه‌هایم حذف نمی‌كنم. علاوه بر پیاده‌روی كه مرا سرحال می‌آورد و اكسیژن‌رسانی خوبی به اندام‌ها و به‌خصوص مغزم دارد، شنا می‌كنم و این روند را هرگز ترك نمی‌كنم.

رابطه‌ای با فست‌فود نداریم

پیتزا و فست‌فود از آن‌دسته غذاهایی است كه اصلا سراغ آن نمی‌روم و سعی كردم این روند را طوری دنبال كنم كه پسرم نیز عادت‌های‌ غذایی مرا دنبال كند. او هم به خوردن پیتزا و فست‌فودها علاقه‌ای ندارد و خوشبختانه نه من و نه پسرم اهل خوردن هله‌هوله‌ نیستیم. همه تلاشم این است كه از موادغذایی سالم استفاده كنم. پروتئین‌ها را از مغازه‌های معتبر تهیه می‌كنم و به تازگی آن اهمیت می‌دهم. سعی می‌كنم در هفته یك‌بار ماهی یا غذاهای دریایی درست كنم واز خواص گوشت سفید هم استفاده كنم. همیشه به اطرافیانم كه از گوشت‌های بسته‌بندی شده آماده و سوخاری نیم پز استفاده می‌كنند، توصیه می‌كنم این كار را نكنند. به جای آنكه از گوشت‌های آماده و نیم پز كه مواد افزودنی دارد استفاده كنند، فیله مرغ تازه تهیه كرده و خودشان به آن آرد سوخاری و ادویه اضافه كنند. رعایت همین نكات ساده است كه می‌تواند سلامت اعضای خانواده را تضمین كند.

آشپزی را دوست دارم

یكی از كارهای مورد علاقه‌ام آشپزی است كه در طول روز برای آن وقت می‌گذارم و سعی می‌كنم همیشه غذای خانواده‌ام را خودم تهیه كنم. آشپزی یكی از دغدغه‌های ذهنی من است و به آن فكر می‌كنم. در طول روز زمانی را برای انتخاب غذا برای وعده‌های غذایی صرف می‌كنم. به سبزی‌ها و صیفی‌جات هر فصل توجه می‌كنم. مثلا اگر الان فصل والك است، حتما به بازار می‌روم و از والك تازه در غذا استفاده می‌كنم. خورش والك یكی از غذاهای محبوبم است كه آن را برای خانواده‌ام آماده می كنم. این كار ذهنم را آرام می‌كند و با این روش سعی می‌كنم از همه خوراكی‌هایی كه خواص درمانی و مفیدی دارند به صورت تازه غذا تهیه كنم. به همین دلیل از زیره، سیر، والك و مارچوبه و دیگر سبزیجات حتما در برنامه غذایی هفتگی استفاده می‌كنم.


ویدیو : کمند امیرسلیمانی در مکتب بوعلی سینا!