کمبود شدید داروهای حیاتی بیماران قلبی :  قیمت برخی ضربان سازهای قلب به 55 میلیون ...



غذای مفید بیماران قلبی , ورزش بیماران قلبی , ورزش های مضر برای بیماران قلبی

 قیمت برخی ضربان سازهای قلب به 55 میلیون تومان رسیده است
کمبود شدید داروهای حیاتی بیماران قلبی

 تبعات تحریم‌ها و تصمیمات سوء مدیران در حوزه بهداشت و درمان همچنان ادامه دارد و پس از پدیدار شدن مشکلات دارویی و درمانی بیماران خاص حال نوبت به بیماران قلبی رسیده که با دردهای تهیه دارو و درمان برای بیماری خود دست و پنجه نرم کنند.

آنگونه که دبیر انجمن آترواسکلروز ایران خبر داده است ، وضع داروهای حیاتی بیماران قلبی در کشور، وخیم است و برخی از این داروها مثل "وارفارین" در دسترس بیماران نیست.به گفته دکتر مسعود اسلامی‌، وارفارین حداقل دو ماه است که کمیاب و گران شده است .

 

داروهای مربوط به نامنظمی‌های شدید قلبی هم از جمله داروهایی است که در 3 ماه گذشته کمیاب شده و اغلب قابل تهیه نیست.

 

دبیر علمی‌کنگره سراسری قلب و عروق با اعلام اینکه قیمت داروهای بیماران قلبی تقریبا 3برابر شده اما پوشش بیمه ای افزایش نیافته است، وی می‌گوید: قیمت داروی "پلاویکس" 3برابر شده است و دستگاه "پیس میکر" که برای ضربان قلب بیماران کاربرد حیاتی دارد، از یک سال و نیم قبل به مدت 3 ماه نداشتیم ولی در حال حاضر مشکلی برای تهیه آن وجود ندارد بلکه قیمت آن به 2 تا 3 برابر قیمت قبل رسیده است.

 

پیس میکر انواع متفاوت دارد که قیمت آن از 4 میلیون تا 55 میلیون تومان متفاوت است و بر حسب ضربان قلب بیمار، باید نوع آن انتخاب شود.


  دولت جدید به فکر باشد
دبیر انجمن آترواسکلروز ایران در ادامه به مشکلات ناشی از کمبودهای دارویی و افزایش قیمت تجهیزات، وسایل و داروهای مورد استفاده در حوزه قلب و عروق اشاره کرد و گفت: اکنون قیمت استنت‌های قلبی به دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است. با‌وجود آن‌که مشکلی برای تامین استنت‌های قلبی در داخل کشور وجود ندارد. اما در زمینه برخی داروهای حیاتی قلب با مشکل اساسی روبه‌رو هستیم.

 

اسلامی‌در ادامه ضمن طرح این انتقاد که با وجود افزایش دو تا سه برابری قیمت داروها، سقف پوشش بیمه‌ای افزایش پیدا نکرده است، عنوان می‌کند: ضربان‌سازها نیز که جنبه حیاتی برای درمان بیماران مبتلا به قلبی و عروق هستند، افزایش شدید قیمت پیدا کرده‌اند.

 

قیمت ضربان‌سازها از چهار تا پنج میلیون و تا 55 میلیون تومان متغیر است، اما بیماران معمولا نمی‌توانند نوع گران آن را تهیه کنند البته تفاوت قیمت این ضربان‌سازها به کاربردی که دارند، بازمی‌گردد.

 

وی از دولت جدید درخواست کرد تا ضمن کنترل جدی بازار دارویی و رفع کمبودها، بر اصلاح سیستم بیمه‌ای تمرکز جدی داشته باشد. به گفته دبیر انجمن آترواسکلروز ایران، علم و توانمندی پزشکان ایرانی بالاست و مراکز درمانی ما به امکانات مناسب برای درمان بیماران مجهز هستند، اما متاسفانه بیماران ما نمی‌توانند به علت کمبود یا افزایش قابل توجه دارو از این امکانات و توانمندی‌ها بهره‌مند شوند.


  اختلال‌های درمانی، جبران شدنی نیست
اسلامی‌در ادامه در خصوص ضرورت‌ انجام آنژیوگرافی در درمان گرفتگی‌های قلبی، معتقد است: آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است و هیچ‌گونه نقش درمانی ندارد. اینکه بعضا بیماری عنوان می‌کند پس از انجام آنژیوگرافی بهبود پیدا کرده است، درست نیست و این حالت بیشتر به علت تلقین روانی به وجود آمده است.

 

اگر تنگی رگ قلب بیش از 70 درصد باشد و گرفتگی در جای مناسبی اتفاق افتاده باشد، می‌توان آن را با بالون‌ زدن برطرف کرد. در تمام مواردی که برای بیمار بالون زده می‌شود، استنت هم کار می‌گذارند.

 

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران با بیان اینکه استفاده از استنت‌های قلبی در ایران سابقه 15 ساله دارد، اظهارمی‌دارد: احتمال گرفتگی مجدد رگ پس از بالون زدن 30 درصد است، اما احتمال بازگشت تنگی با کار گذاشتن استنت پس از بالون زدن به پنج درصد کاهش پیدا می‌کند. اگر تنگی‌های عروقی قلب متعدد باشد یا در مدخل ورودی رگ قرار گرفته باشد و گذاشتن استنت با عوارض بسیاری برای بیمار همراه شود، در آنجا پزشک برای انجام عمل جراحی قلب بازاقدام می‌کند.

 

وی درباره استنت‌های قلبی نیز خاطرنشان می‌کند:  نسل اول استنت‌ها، استنت‌های غیردارویی بوده‌اند که در عرض 6 ماه تا 15 درصد دوباره باعث تنگ شدن عروق می‌شدند. نسل دوم، استنت‌های دارویی هستند که قیمت بالاتری هم دارند و تا 6 ماه داروهایی ترشح می‌کنند که اجازه بسته شدن رگ‌ها را نمی‌دهد. درواقع استنت‌ها همانند یک داربست در جدار رگ عمل می‌کنند.

 

اما استنت‌های نسل جدید قابل جذب هستند و به تدریج و پس از طی یک مدت شش ماهه جذب جداره‌ها می‌شوند. در این مدت رگ فرصت پیدا می‌کند خود را بازسازی کند. البته با ورود این نوع فنرها، نمی‌توان گفت استنت‌های قبلی کارا و موثر نیستند بلکه این استنت‌ها یا فنرهای قابل جذب نیز در موارد خاصی کار گذاشته می‌شوند و پزشک است که درباره نوع استنت مناسب برای بیمار تصمیم می‌گیرد./روزنامه قانون

 

 


ویدیو : کمبود شدید داروهای حیاتی بیماران قلبی