کل اروپا را یک جا در پراگ ببینید : پراگ، شهر پل ها، کلیساهای قدیمی و برج های ...


پراگ، شهر پل ها، کلیساهای قدیمی و برج های طلایی، شهر کافکا و کوندرا، شهر فرهنگ، هنر و ادب اروپاست. در وصف پراگ همین بس که می گویند اگر به پراگ سفر کنی به این می ماند که به کل اروپا سفر کرده اید. هفته نامه اوقات خوش - الهام صادقی: جمهوری چک یکی از زیباترین کشورهای اروپایی، در جنوب شرقی آلمان است که با اتریش، اسلواکی و لهستان مرز مشترک دارد. این کشور را باید در دیدن پایتخت آن یعنی شهر پراگ خلاصه کرد. پراگ یکی از زیباترین شهرهای اروپا است که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

پراگ پس از شهرهای لندن، پاریس، رم، مادرید و برلین، ششمین شهر پرگردشگر اروپاست. این شهر یکی از معدود شهرهای اروپایی است که در جنگ های جهانی، بمباران هوایی جدی نداشته و به همین دلیل، آثار تاریخی و ابنیه آن تا حد زیادی سالم باقی مانده است؛ بنابراین در میان بناهای آن می شود آثار مختلفی را به سبک های نئوکلاسیک، گوتیک، رنسانس، باروک و آرنوو دید. بافت قدیمی شهر که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، بیش از هزار سال قدمت دارد.

پراگ، شهر پل ها، کلیساهای قدیمی و برج های طلایی، شهر کافکا و کوندرا، شهر فرهنگ، هنر و ادب اروپاست. در وصف پراگ همین بس که می گوینداگر به پراگ سفر کنی به این می ماند که به کل اروپا سفر کرده اید.

زیباترین نقاط اروپا که حتما باید در زندگیتان ببینید , تور اروپا , اتحادیه اروپا

شهر جادویی، شهر طلایی، پاریس شرق و شهر صد ناقوس همگی عناوینی هستند که در توصیف این شهر به کار رفته اند. این شهر یکی از اصلی ترین کانون های فرهنگی در اروپا است و همچون موزه ای در فضای باز، گنجینه ای غنی از شاهکارهای معماری و هنر را در معرض دید بازدیدکنندگانش قرار می دهد؛ خیابان های سنگفرش با ساختمان های قرون وسطایی محصور میان دیوارهای بلند و کلیساهای بی شمار و کهن، پیاده روی در پراگ را به لذت بی پایانی تبدیل کرده اند اما با این وجود، پراگ در عین حال شهری مدرن و با طراوت و پر انرژی است. موسیقی، فرهنگ و هنر و هیج-انی که پراگ به میهمانان خود هدیه می دهد، هر سال میلیون ها توریست را به این شهر می کشاند.

پراگ فرصت بکر پیاده روی است و برای لذت بردن از حس و حال واقعی باید حتما پیاده باشی و به اکتشاف ناشناخته ها بپردازی. نوع شهرسازی و خیابان های پراگ به شما اجازه می دهد بخش های مختلف شهر را پیاده طی کنید. پراگ تماما سنگفرش شده و همین سنگفرش یکی از ابعاد هویت آن است.

در گشت و گذار در این شهر، معماری افسانه ای آن نفس ها را بند می آورد. شهر با نمای جادویی اش شما را مسحور می کند و به عمق تاریخ می برد. جادوی افسانه ای پراگ تا پایان عمر با شما خواهد بود حتی اگر خیلی زود نام مکان ها فراموش تان شود.

کسانی که شیفته اماکن تاریخی هستند، دیدن شهری که یک جا به یک محوطه تاریخی شبیه است مثل خواب و رویا می ماند و باید گفت پراگ این رویا را به واقعیت تبدیل می کند. در این شهر اروپایی با وجود گذشت قرن ها هنوز آثار و بناهای فراوان قرون وسطی در آن به چشم می خورند. به دلیل همین جاذبه ها نیمی از کسانی که در پراگ می بینید توریست هستند.

اروپا , لیگ قهرمانان اروپا , پراگ

شاید در نگاه اول به دلیل شلوغی شهر، آن هم به خاطر حضور گردشگران زیاد احساس کنید که آمدن تان به این شهر اشتباه بوده اما مطمئن باشید اگر با حوصله جست و جو کنید، شهریث جذاب می یابید. در کنار این آثار دیدنی، می توانید از پارک های زیبا، رستوران های خوب و موزه ها و گالری های جذاب شهر بازدید کنید. راستی یادتان باشد در ساعات مختلف وز از پراگ دیدن کنید و دوربین عکاسی تان را همراه داشته باشید.

پراگ به معنای واقعی کلمه در فصل بهار، پراگ است؛ زمانی که تمام شهر سرسبز است و باد خنک از کنار رودخانه می وزد، توریست ها به این شهر هجوم می آورند. شما می توانید زیبایی پراگ را در بهار به درستی درک کنید و از تابش ملایم خورشید لذت ببرید. تابستان هم با وجود اینکه هوا گرم است اما غیرقابل تحمل نیست و هر ساله تعداد زیادی از توریست ها در این مواقع از سال برای بازدید به این شهر سفر می کنند. ناگفته نماند پاییز پراگ هم بسیار دوست داشتنی است چرا که هوا به نسبت خنک است و از تعداد توریست ها هم کاسته شده است. بهترین زمان برای سفر به پراگ بین ماه های خرداد تا شهریور است.

هتل در پراگ

هتل های پراگ کیفیت خوب و قیمت نسبتا بالایی دارند. هتل های مرکز شهر، با نزدیک بودن به دیدنی های شهر، هزینه رفت و آمد را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهند. قیمت هتل ها در فصل های پرمسافر بهار تا اواخر تابستان و تعطیلات کریسمس بالا می رود. در روزهای کریسمس، هزینه اقامت در پراگ به بالاترین مقدار خود می رسد.

تحصیل رایگان در اروپا , نقشه اروپا , تحصیل در اروپا

در پراگ هتلی وجود دارد با یک اتاق خواب که قبلا برج تلویزیونی برای سانسور اخبار غرب در پراگ در زمان سلطه شوروی سابق بر جمهوری چک بوده است. این برج تلویزیونی برای این درست شده بود تا مردم نتوانند امواج رادیویی و تلویزیونی ارسالی غرب را دریافت کنند و به نوعی برج ضد تلویزیون و ضد رادیویی بوده است. (اصل برج بیش از 200 متر ارتفاع دارد.)

این هتل و اتاق در 70 متری از سطح زمین واقع شده است و چشم انداز خوبی برای دیدن بیرون دارد. یک شب اقامت در این اتاق بیش از هزار یورو خرج دارد که شامل اتومبیل لیموزین، شام و صبحانه و ویوی زیبا است. تختخواب سوئدی و لوازم درجه یک در آپارتمان قرار داده شده است.

درباره غذا

مردم چک در غذاهای شان از انواع گوشت قرمز، ماکیان و پرندگان وحشی زیاد استفاده می کنند اما ماهی در فهرست غذایی شان به ندرت دیده می شود. سوپ نیز نقش مهمی در فهرست غذایی مردم این دیار دارد و معمولا یکی از وعده های غذایی مهم برای آنهاست.

اسنک ها نیز محبوبیت زیادی دارند؛ مانند پن کیک های سرخ شده که از سیب زمینی خام رنده شده یا سوسیس درست شده اند. به دلیل اینکه چک تا حدود 100 سال پیش با کشورهای اسلواکی، مجارستان و اتریش یکی بود و همه به اسم کشور هامبورگ شناخته می شدند، غذای مردم آن متاثر از غذاهای این کشورهاست.

لیگ اروپا , هزینه ی زندگی در اروپا , تور اروپا ارزان

غذای اصلی مردم این کشور یک نوع پودینگ است که داخل آن از میوه پر شده است و روی آن با مواد مختلف تزیین می شود. چکی ها معمولا در هر وعده غذایی، چهار نوع غذا دارند: اول غذایی سبک و تزیین شده مانند خاویار یا پوره سیب زمینی، سپس پیش غذا که عمدتا سوپ است، بعد از آن، غذای اصلی و در آخر دسر سرو می شود. دسرهای مرسوم، یکی پای میوه است و دیگر کرپ یا بستنی.

سیب زمینی در اکثر غذاهای کشور چک وجود دارد، اصولا چک کشوری است که کشاورزی آن بر پایه سیب زمینی است، بنابراین در اکثر غذاها از این محصول استفاده می شود. مهمترین وعده غذایی اهالی چک، ناهار است: گوشت سرخ شده در کنار یک خوراکی نشاسته دار مثل سیب زمینی آب پز یا سرخ شده.

در پراگ با انواع و اقسام غذاهای لذیذ روبرو هستید اما پیشنهاد ما به شما این است که پیش غذاهای پراگ را که شامل آش و سوپ های خوشمزه و نان های تازه است از دست ندهید. اگر دنبال غذاهای سریع و دم دست می گردید، بخصوص در بخش قدیمی پراگ، گالری ها و چرخ های زیادی پیدا می کنید که هات داگ و نوشیدنی های ادویه دار می فروشند.

هات داگ های چک لذیذ و چرب و چیلی اند و با سس خردل و کچاپ در باگت های کوچک به مشتری ها عرضه می شوند. نکته قابل ذکر اینکه بسیاری از کیک ها و شیرینی های معروف اروپای شرقی، ریشه در سرزمین چک دارند.

فرصت خرید

در پراگ فروشگاه هایی با برندهای مشهور غرب، برندهای محلی، فروشگاه های سوغاتی و فروشگاه های تخصصی مسافران را به خرید تشویق می کند. کریستال، تخم مرغ های طرح دار، صنایع دستی، هنرهای محلی، عروسک های پارچه ای، اسباب بازی های چوبی و جواهر بدلی انتخاب خوبی برای سوغاتی به نظر می رسند. امروزه مردم در سراسر جهان این جمهوری کوچک را با کریستال های زیبایش می شناسند و اساسا یکی از مهمترین منابع درآمد این درآمد این کشور از صادرات کریستال به اقصی نقاط عالم است، پس فرصت خرید کریستال را در این سفر رویایی از دست ندهید.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا , تور ارزان اروپا , نقل و انتقالات اروپا

اگر فکر خرید به سرتان زد، از رفتن به فروشگاه های کلاسیک و گرانفروش در خیابانش های بالای شهر صرفنظر کنید. پراگ اماکن دیگری هم دارد که در حین گردش می توانید برای خرید به آنجا بروید.

دیدنی های پراگ

بزرگترین قلعه جهان

قلعه پراگ بزرگترین قلعه جهان به شمار می رود که در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است و زیباترین و پربازدیدکننده ترین جاذبه گردشگری کشور چک نیز محسوب می شود.

درست در وسط قلعه، مهمترین کلیسای تاریخی کشور چک واقع شده؛ کلیسای سنت ویتوس از قرن چهاردهم میلادی باقی مانده و طی سالیان بعد به تدریج تکمیلش کرده اند. کاخ سلطنتی در مجموعه قلعه، با سبک گوتیک چشمگیرش یکی از تماشایی ترین و منحصر به فردترین کاخ های قدیمی اروپای مرکزی محسوب می شود.

کلیسای جامع سنت جورج با رنگ های متنوع و بی بدیلش، دومین کلیسای مهم کشور چک است و در همین مجموعه قرار دارد اما اگر به ادبیات علاقه دارید، بدون شک دیدنی ترین بخش قلعه ساختمانی است که فرانتس کافکا مدتی در آن زندگی کرده. این ساختمان را موزه ملی چک به همان شکل و شمایل حفظ کرده و محل سکونت و لوازم زندگی این چهره ادبی را به همان صورت در معرض دید علاقه مندان گذاشته است.

جام ملت های اروپا , لیگ قهرمانان اروپا 2016 , جام ملت های اروپا 2016

باغ سلطنتی، برج تاریخی دالی برکا، نمایشگاه عکس و ... از دیگر دیدنی های قلعه پراگ هستند و در کنار آنها، تماشای مراسم تعوض گارد قلعه، گوش دادن به صدای ناقوس کلیسا، بالا رفتن از برج بزرگ کلیسای سنت جورج و تماشای شهر از بالای آن، عکاسی و پیاده روی در محوطه قلعه، روزی به یادماندنی را برای شما رقم می زند.

درون قصر پراگ کوچه ای وجود دارد که به کوچه «آدم کوچولوها» معروف است. در های کوچکی که برای گذر از آنها باید حتما سرتان را خم کنید و پیش از این سربازان، خدمتگزاران، آهنگران و حتی کافکا در آن رفت و آمد داشته اند. در این کوچه بیشتر خیابان ها به دیوار چسبیده اند و پنجره های عجیب، مبلمان آنتیک و رنگ زمین شما را مدهوش خواهد کرد.

معروف ترین پل پراگ

روی رود ولتاوا که از شهر پراگ عبور می کند، 18 پل ساخته شده است که معروف ترین آنها پل چارلز است. این پل یک یاز زیباترین پل های جهان و قدیمی ترین پل شهر پراگ محسوب می شود. 10 متر عرض، 516 متر طول و 16 دهانه دارد. این پل با 20 مجسمه به سبک باروک که قدیسان مسیحی، شخصیت های تاریخی و انجیلی را نشان می دهد، یادگاری از معماری قرن هجدهم اروپا است. پل چارلز محل تجمع هنرمندان خیابانی نیز هست. از نقاشان گرفته تا نوازندگان و بازیگران تئاتر خیابانی در اطراف این پل دیده می شود.

جام ملتهای اروپا , قاره اروپا , پخش آنلاین فوتبال اروپا

جالب اینکه این هنرمندان انجمنی به نام انجمن هنرمندان پل چارلز نیز دارند. روز و ساعتی که برای بنیانگذاری پل انتخاب شده داستان جالبی دارد. سنگ بنای این پل در سال 1357 ماه نه، روز هفت و ساعت 5:31 گذاشته شده است.

پل چارلز در زمان کمونیستی فقط محل تجمع گروه هایی بود که با پلیس مخالفت می کردند اما امروز پل چارلز میزبان توریست های فرهنگی، گروه های موسیقی و دستفروشانی است که هنر پراگ را به شما عرضه می کنند.

ساعت نجومی

ساعت نجومی نوعی ساعت است که علاوه بر اینکه زمان را نشان می دهد، اطلاعات نجومی مثل موقعیت دایره البروج خورشید، اندازه و موقعیت ماه و اینجور چیزها را هم نمایش می دهد.

ساعت نجومی پراگ بالای برج عمارت شهرداری در شهر قدیم تعبیه شده و یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی شهر به شمار می رود. قدیمی ترین بخش ساعت، ساعت مکانیکی و صفحه نجومی آن است که در سال 1410 نصب شده، حول و حوش سال 1490، صفحه سال نما به آن اضافه شد و بالای آن را با مجسمه های سبک گوتیک تزیین کردند. این ساعت نشان دهنده تکنولوژی پیشرفته چک و به کارگیری آن در هنر گوتیک است.

مقدماتی جام جهانی 2018 اروپا , جدول مقدماتی جام جهانی 2018 اروپا , پارلمان اروپا

آنچه گردشگران را جذب این ساعت می کند، اتفاقی است که بین ساعت های 9 و 21، رأس هر ساعت می افتد. در این ساعت ها، مجسمه یکی از 12 حواریون مسیح بر پنجره بالای ساعت نمایان می شود. به علاوه این ساعت، زمان را بر اساس 4 تقویم مختلف نشان می دهد.

از نظر قدمت، ساعت نجومی پراگ در دنیا رتبه سوم را دارد و البته قدیمی ترین ساعت از این دست است که هنوز کار می کند. برجی که ساعت روی آن تعبیه گردیده، آسانسور دارد و بازدیدکنندگان می توانند با آسانسور به بالای برج برسند.

خانه رقصان

خانه رقصان نام یک ساختمان شناخته شده در شهر پراگ است. واکلاو هاول آخرین رییس جمهور چکسلواکی و نخستین رییس جمهور چک، پیشنهاد ساخت خانه رقصان را به عنوان یک شگفتی معماری مدرن عنوان کرد. وی امیدوار بود این ساختمان دیدنی، بتواند روزی به یک جاذبه گردشگری پراگ مبدل شود.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا , تاریخ اروپا , جدول لیگ قهرمانان اروپا 2016

این ساختمان روی ویرانه های ساختانی که در جریان بمب گذاری سال 1945 پراگ ویران شد، بنا گردید. سال ها پس از این واقعه، یعنی در سال 1992 کار ساخت خانه رقصان شروع شد و در سال 1996 تکامل یافت.

این ساختمان زیبا و دیدنی در مرکز شهر پراگ واقع شده و به عنوان یی از مشهورترین ساختان ها، شهرتی جهانی پیدا کرده است.

تالار شهرداری

این بنا زیباترین ساختمان پراگ با طراحی داخلی شگفت انگیز به سبک هنر نو طراحی و ساخته شده است و سردری شبیه تخم مرغ دارد، این تالار طی سال های 1906 تا 1912 بنا شده است. احداث این ساختمان یک هدف مهم داشت، مقابله با سبک مسلط معماری آلمانی در دوره احیای ملی گرایی در معماری چک.

مکان های دیدنی اروپا , کشورهای اروپا , لیگ اروپا 2016

طبقه بالای این ساختمان دارای چند سالن موسیقی و اپرا است، از جمله سالن اسمتانا که بزرگترین تالار کنسرت موسیقی پراگ به شمار می رود و جشن موسیقی بهار در آنجا برگزار می شود.

زیباترین کتابخانه دنیا

کتابخانه کلمنتینوم، نمونه ای زیبا از معماری سبک باروک است و برای نخستین بار در سال 1722 و به عنوان بخشی از دانشگاه Jesuit افتتاح شد و بیش از 2000 کتاب را در خود جای داد. این کتابخانه به عنوان یکی از زیباترین و با شکوه ترین کتابخانه های دنیا شناخته شده است. نقاشی های سقف توسط جان هیبل انجام شده است. در سال 1781 کارل رافائل اونگار مدیر کتابخانه مجموعه ای از کتاب های ادبی به زبان چک را جمع آوری کرد.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا , فوتبال اروپا , برترین گلزنان لیگ قهرمانان اروپا

باغ ورتبا

باغ ورتبا در مرکز شهر پراگ قرار گرفته است. قدمت این مکان به آغاز قرن 18 برمی گردد و به سبک ایتالیایی ساخته شده و یکی از زیباترین باغ های پراگ به شمار می رود. این باغ منحصر به فرد با مجموعه ای از گل های زیبا و مجسمه های خدایان روم باستان مزین شده است.

مهاجرت به اروپا با کمترین هزینه , قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا 2016 , سفر ارزان به اروپا

تپه و پارک پترین

این پارک زیبا یکی از بزرگترین فضاهای سبز پراگ به شمار می رود که حدود 130 متر بالاتر از صاحل رود ولتاوا واقع شده است و به دلیل هوای خنک، مناظر زیبا و پیادهروهای دلپذیر، برای گردش و تفریحات خارج از خانه بسیار مناسب است.

جز محوطه سبز پارک که گردشگاه مفرحی به شمار می رود، می توانید از برج فلزی آن هم که به سبک برج ایفل و در اندازه کوچک ساخته شده، دیدن کنید. این برج 60 متری درست 299 پله دارد و با بالا رفتن از آنها، می توانید منظره دلفریب شهر را نظاره گر باشید. دیوار قحطی جاذبه دیگر این پارک است که به دستور چارلز چهارم به عنوان سپر دفاعی شهر در برابر هجوم دشمنان بنا شده است. در پایین برج هم یک سالن تفریحی بی نظیر به نام هزارتوی آینه قرار دارد که برای گردشگران بسیار جالب توجه است.

کشورهای اتحادیه اروپا , قرعه کشی لیگ قهرمانان اروپا , جدول لیگ اروپا

باریک ترین خیابان جهان

شهر دیدنی پراگ، در جمهوری چک علاوه بر جاذبه های گردشگری متعدد از جمله کلیساها و ساختمان های قدیمی و بافت شهری قرون وسطایی خود، باریکترین خیابان جهان را در خود جای داده است. این خیابان کمتر از نیم متر پهنا دارد و افراد چاق امکان عبور از آن را ندارند.

این گذرگاه دارای پله های سنگی متعدد است و تنها برای عبور یک نفر ظرفیت دارد. در گذشته تعداد زیادی از این خیابان در شهر پراگ وجود داشته اما اکنون تنها یک نمونه از آن در منطقه مالااسترنا باقی مانده است.

رود اروپا , نقل و انتقالات فوتبال اروپا , دلایل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا


ویدیو : کل اروپا را یک جا در پراگ ببینید