کلمه غریب شماره 2 : وَ فِى حَدِیثِهِ عَلَیْهِ السَّلامُ: هذَا الْخَطِیبُ الشَّحْشَحُ. ...



شماره شبا بانک ملی , شماره شبا بانک ملت , شماره شبا

وَ فِى حَدِیثِهِ عَلَیْهِ السَّلامُ: هذَا الْخَطِیبُ الشَّحْشَحُ. -یُرِیدُ الْماهِرَ بِالْخُطْبَةِ الْماضِىَ فِیها، وَ کُلُّ ماضٍ فىِ کَلامٍ أَوْ سَیْرٍ فَهُوَ شَحْشَحٌ، وَ الشَّحْشَحُ فِى غَیْرِ هذَا الْمَوْضِعِ الْبَخِیلُ الْمُمْسِکُ.-
کلمه , ردیابی گوشی از طریق شماره تلفن , شماره تلفن خانم

ترجمه دشتی

روایتی دیگر از امام (ع) سخنوری این سخنران، زبردست ماهری است ( (شحشح) یعنی مهارت دارد، کسی که خوب حرف می‏زند یا خوب راه می‏رود را گویند، ولی در موارد دیگر (شحشح) یعنی فردی بخیل.)

ترجمه فیض الاسلام

در گفتار آن حضرت علیه‏السلام است (که در آن صعصعه ابن صوحان عبدی را (که از بزرگواران و خواص و نیکان اصحاب امیرالمومنین علیه‏السلام است) می‏ستاید): این خطبه خوان ماهر و زیرک (سیدرضی رحمه‏الله فرماید:) (از لفظ شحشح) شخص ماهر و زیرک و استاد در خطبه خواندن و توانای در ادای سخن رسا را خواسته است، و هر تندگذر در سخن و رفتار را شحشح گویند، و شحشح در غیر این مقام به معنی انجیل و زفت آمده که از بخشش خودداری می‏نماید (ابن ابی‏الحدید در اینجا می‏نویسد: صعصعه را فخر و سرفرازی همین بس که مانند علی علیه‏السلام او را به مهارت و استادی و فصاحت زبان و توانائی بر سخن بستاید).

ترجمه سید جعفر شهیدی

(و در حدیث آن حضرت است (ع) :) این خطیب شحشح است. (یعنی در خطبه خواندن رسا و در پی گیری آن تواناست، و هر که پی گیری سخن تواند یا راهی را پی گرفته و پوید شحشح است، و شحشح جز در این مورد، به معنی بخیل نابخشنده بود.)


ویدیو : کلمه غریب شماره 2