کفاشیان: فردوسی پور فردی مسلط به مسائل منفی فوتبال است ؛ به قریب گفته شده که در انتخابات شرکت کند :



شرکت در انتخابات آمریکا از فضا , مشهورترین فردی است که در فوتبال ایران به جادوگر شهرت دارد , درصد شرکت کنندگان انتخابات امریکا

 

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «به قریب توصیه شده که در انتخابات فدراسیون شرکت کند و او هم ثبت‌نام کرده است.»

به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز به نقل از فارس، علی کفاشیان از آنچه که در 4 سال گذشته‌ تجربه کرده و همچنین انتخابات فدراسیون فوتبال صحبت کرد. رئیس فدراسیون فوتبال در این گفت‌وگو به صراحت درباره مشکلاتی که داشته و از دلایلش برای انتخاب نائب رئیسانش سخن گفته است.

کفاشیان خودش را در شرایط طبیعی شانس اول پیروزی در انتخابات 15 اسفند فدراسیون می‌داند اما در عین حال تاکید می‌کند که شنبه و یکشنبه آینده روزهای تعیین‌کننده‌ای برای این انتخابات است.

* در فاصله یک هفته مانده به انتخابات فدراسیون فوتبال شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- تا آخرین لحظه‌ای که هستم امور مربوط به فدراسیون را انجام می‌دهم و انتخابات نیز یکی از آنهاست. بیشتر این کارها بر عهده دبیر کل و افراد دیگر است. من در آستانه انتخابات در گفت‌وگو با رسانه‌ها برنامه‌هایم را تشریح می‌کنم چرا که در زمان انتخابات، شایعات زیاد است. آنچه که مهم است روش و عملکرد من در 4 سال گذشته و شناختی که اعضای مجمع دارند، است. از من و عزیز محمدی به خاطر حضور 4 ساله در فدراسیون شناخت بیشتری وجود دارد اما از آقای قریب کمتر شناخت دارند که ایشان هم با تشریح برنامه‌هایش می‌تواند اعضای مجمع را با برنامه‌هایشان آشنا کند. پس از این کارها مجمع برنامه‌های نامزدها را بررسی می‌کند و رای می‌دهد. در این چند روز هر اتفاقی که رخ دهد، برنامه‌ها تغییر نخواهد کرد. اعضای مجمع در این هفته مقایسه‌هایی انجام می‌دهند و تصمیم می‌گیرند. مجمع هر رایی که داد همه باید به آن احترام بگذاریم و امیدوارم رای اعضای مجمع مستقل باشد.

* شما و عزیز محمدی در فدراسیون بودید و شناخت کافی از شما دو نفر وجود دارد اما قریب اینگونه نبود. با این شرایط فضا را چگونه می‌بینید و شانس خود را برای انتخاب شدن چقدر می‌دانید؟

- در این یک هفته خیلی اتفاقات می‌افتد. اظهار نظرها و ارزیابی‌هایی می‌شود که تعیین کننده است. دوشنبه هفته آینده انتخابات برگزار می‌شود و شنبه و یکشنبه آینده روزهای تعیین کننده‌ای است. این دو روز خیلی تعیین کننده است اما اگر همه چیز مثل امروز باشد و شرایط طبیعی وجود داشته باشد، شانس خودم را زیاد و بیشتر از سایر گزینه‌ها می‌دانم و در واقع تا این لحظه من نفر اول هستم. با این حال نگران نیستم که رای نیاورم. اگر رای نیاورم به نظر مجمع احترام می‌گذارم و اگر رئیس بعدی خواست به او کمک می‌کنم و تجربیاتم را انتقال می‌دهم.

* خیلی‌ها شرایط امروز را با 4 سال قبل مقایسه می‌کنند. شما خودتان ناخواسته وارد انتخابات شدید و قصدی برای این کار نداشتید و خیلی‌ها می‌گویند امروز این اتفاق برای قریب رخ داده و وی کاندیدای وزارت ورزش است در حالی که شاید خودش نمی‌خواست.

- اتفاقات امروز با 4 سال پیش کمی تفاوت دارد. اگر 4 سال پیش یک اشتباه رخ نمی‌داد و رای گیری صورت می‌گرفت اینگونه نمی‌شد. نمی‌دانم اسم آن را اشتباه بزرگ بگذارم یا سیاست و یا چیز دیگری. صفایی فراهانی که آن زمان رئیس کمیته انتقالی بود از نماینده فیفا پرسید یک نفر برای ریاست فدراسیون نامزد شده است و اگر اجازه بدهید افراد از جایشان بلند شوند و دستشان را بالا بیاورند و اینگونه رای بگیریم. این نحوه رای‌گیری انجام شد در حالی که به نظر من بهتر بود رای گیری مخفیانه صورت گیرد. اگر این کار انجام می‌شد و من رای هم نمی‌آوردم مجمع بار دیگر تشکیل و انتخابات برگزار می‌شد. ظاهرا آن روز همه خسته شده بودند و دوست داشتند انتخابات زودتر تمام شود. برای سایر افراد رای گیری انجام شد ولی برای رئیس این کار صورت نگرفت و گفتند زودتر قال قضیه را بکنند! به خصوص اینکه رئیس وقت سازمان تربیت بدنی نیز موافق من بود و مرا معرفی کرد.

* اما امسال این شرایط وجود ندارد، درست است؟

- دقیقا. امسال حتی اگر یک نفر هم نامزد باشد رای گیری مخفیانه صورت می‌گیرد و اگر رای هم نیاورد باید مجددا انتخابات برگزار شود.

* به نظر شما قریب گزینه وزارت ورزش است؟

- این را از خودشان بپرسید.

* خیلی‌ها می‌گویند عباسی موافق شماست و سجادی موافق قریب.

- نه اینگونه نیست. به قریب توصیه شده بیاید و او هم ثبت‌نام کرده است. همین که آقای عباسی به من اجازه دادند ثبت نام کنم یک امتیاز است. در جامعه فوتبال و افکار عمومی دو فکر وجود دارد. یک فکر این است که اگر کفاشیان با وجود ضعف‌هایی که داشته، بماند به خاطر تجربیاتش مفید است و بهتر است که بماند. یک فکر هم این است که فرد جدیدی بیاید و کارهای تازه‌ای انجام دهد. این دو فکر است که با هم رقابت می‌کند و هر کدام از آنها مورد قبول مجمع باشد، رای می‌آورد. مجمع در مورد این دو فکر قضاوت می‌کند.

* شما گفتید شنبه و یکشنبه قبل از انتخابات همه چیز مشخص می‌شود. اگر این گونه است چگونه می‌توان روی رای مجمع حساب کرد؟

- منظور من این است که اعضای مجمع برنامه‌ها را بررسی می‌کند و پس از آن تغییر نظر می‌دهند نه اینکه توصیه پذیر باشند. خیلی‌ها به من گفتند ثبت‌نام کن و به خاطر همین هم در انتخابات کاندیدا شدم چرا که اگر می‌رفتم در واقع به آنها توهین می‌کردم.

* شما در بعضی‌ جاها که باید می‌ماندید، رفتید و اعضای مجمع و هیئت رئیسه را ناراحت کردید، درست است؟

- دقیقا به همین خاطر است که این دفعه ماندم چرا که اتفاقات دفعات گذشته هنوز مرا آزار می‌دهد. خیلی‌ها می‌گفتند اگر در بعضی مواقع می‌ماندم شاید ضربه نمی‌خوردم. آنجا من جوابی نداشتم که بدهم. من، مهم نیستم و آنچه اهمیت دارد،‌ فوتبال است. با این شرایط اگر رای هم نیاورم احترام می‌گذارم چرا که من تکلیفم را انجام دادم و ماندم و خواهید دید که اگر رای نیاورم از رئیس بعدی هم تعریف و حمایت خواهم کرد.

* قوی‌تر از شما در بین گزینه‌های ثبت نام کننده وجود دارد؟

- (با خنده) من قوی‌تر از خودم تا به حال در هیچ جا ندیدم!

* دادکان اخیرا در مصاحبه‌ای گفته که هیچ کدام از گزینه‌ها برای خدمت نیامده‌اند و چون شرایط پاچه خواری فراهم نبوده، او ثبت‌نام نکرده است...

- همه نیت من این است که خدمت کنم. این پست‌ها یک روز به پایان می‌رسد و آنچه می‌ماند کارهای خوب و بد است. من در فوتبال یاد گرفتم که هر چه برد است برای دیگران است و هر چه باخت است برای من. در این شرایط اگر انگیزه خدمت نباشد خیلی بد می‌شود. اگر برای خدمت بیایی برنده می‌شوی و اگر برای پست بیایی توفیقی نداشتی.

* اگر در انتخابات پیروز شوید، کدام یک از کارهایی که در 4 سال گذشته انجام داده‌اید را انجام نخواهید داد؟

- اگر اشتباهاتی در این دوران داشتیم، تصمیماتی بوده که گرفتیم و فکر می‌کردیم درست بوده یعنی به عمد این کار آن اشتباهات را انجام ندادیم. اگر انتخاب شوم آن اشتباهات را تکرار نمی‌کنم.

* مثل قضیه انتخاب دایی که با یک تلفن صورت گرفت...

- همان زمان دایی یکی از گزینه‌های ما بود اگرچه در لیست نهایی ما نبود اما در فهرست ابتدایی فدراسیون وجود داشت. دایی خدمات زیادی به فوتبال ایران کرده و اگر در بازی با عربستان یک گل نخورده بودیم، شاید به جام جهانی می‌رفتیم. به نظر من در همه ادوار توصیه‌ها وجود داشته و کارساز بوده است. به جز انتخاب دایی که در هیئت رئیسه مطرح نکردیم، بقیه موارد با رای هیئت رئیسه تصویب شد. در آن زمان فشاری که به من برای انتخاب سرمربی تیم ملی وارد شد را هرگز تجربه نکردم. به همین دلیل و به خاطر اینکه تیم ملی بازی داشت، این اتفاق افتاد و دایی انتخاب شد.

* در زمان برکناری دایی نیز این اتفاق افتاد؟

- بحث رفتن او تفاوت می‌کرد. در ایام عید بود و ما بعد از شکست از عربستان با اعضای هیئت رئیسه جلسه گذاشتیم. من گفتم بهتر است حمایت ‌کنیم اما نظر جمع این بود که در این مقطع بهتر است دایی را برکنار کنیم تا به تیم شوک وارد شود. در مورد برکناری‌اش هیچ توصیه‌ای به ما نشد. من اهل مشورت هستم و نظر دیگران را می‌پرسم. حتی یادم هست در جلسه‌ای با علی‌آبادی درباره داوران دیدار پرسپولیس و استقلال که ایرانی باشند یا خارجی صحبت کردیم که در این جلسه مدیران عامل دو باشگاه نیز حضور داشتند. این تصمیمات مهم را با مشورت می‌گرفتیم. در زمان دادکان نیز برای ادامه حضور برانکو در تیم ملی از طرف سازمان تربیت بدنی توصیه‌هایی به فدراسیون فوتبال شد.

* شما در صحبت‌هایتان گفتید که به خاطر درخواستی که شده در انتخابات شرکت می‌کنید. حال اگر همان جمع از شما بخواهد انصراف دهید، این کار را می‌کنید؟

- من تصمیمم را گرفته‌ام و انصراف نمی‌دهم. اگر کسی چنین حرفی به من بزند، به او می‌گویم خواهش می‌کنم به من رای ندهید. روی حرف‌ها نمی‌شود حساب کرد. الان خیلی‌ها به من می‌گویند به تو رای می‌دهیم اما ممکن است در روز انتخابات به من رای ندهند. مرحوم فکری کاندیدای انتخابات فدراسیون بود و خیلی‌ها گفتند به او رای می‌دهند اما هیچ کس به او رای نداد. در مورد انتخاب بن همام و بن علی کسی متوجه نشد ما به چه کسی رای دادیم و کاری کردیم که به نفع فدراسیون و فوتبال ایران بود. مجمع نیز اینگونه است. صدبار هم به من زنگ بزنند و بگویند در انتخابات شرکت نکن، باز این کار را نمی‌کنم.

* بحث بازنشستگی شما قبلا مطرح شده و به تازگی نیز عنوان شده که به دلیل بازنشستگی نمی‌توانید در انتخابات فدراسیون شرکت کنید...

- در اساسنامه فدراسیون آمده که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است. نهاد غیردولتی دارای شخصیت حقوقی است و نهاد عمومی نیست و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

* از نمایندگان مجلس کسی با شما تماس گرفته است؟

- نه کسی تماس نگرفته. آنها هم دنبال مسائل انتخاباتی خودشان هستند.

* برای کرسی‌های بین‌المللی در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا چه برنامه‌ای دارید؟

- کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه تغییر و تحولاتی است که بیشتر مربوط به انتخاب رئیس است. در این باره رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم کارهای خوبی انجام دهیم. هیچ وقت مثل امروز کرسی‌های زیادی در کنفدراسیون فوتبال آسیا نداشتیم.

* بحث تاثیرگذاری در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مدنظر ما است یعنی اگر اتفاقی افتاد بتوانیم از حق فوتبال‌مان دفاع کنیم.

- خیلی از کشورها سال‌هاست که در این دو نهاد کرسی دارند. شاید نمایندگان آنها از 10-20 سال قبل در فیفا و AFC حضور داشتند اما ما چنین شرایطی نداشتیم. با پشت سر گذاشتن این مراحل به کار آشنا شدیم. حالا اگر فرد جدیدی رئیس فدراسیون شود، باید این مراحل را پشت سر بگذارد که این موضوع 2 یا 3 سال طول می‌کشد. با بن علی که نائب رئیس اول فیفا است، رابطه خوبی داریم و او خودش را به ما بدهکار می‌داند. در کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط برای ما خیلی مهیا است و با الکس دبیر این کنفدراسیون رابطه خوبی داریم. با این شرایط و در صورتی که فدراسیون کنونی به کارش ادامه دهد، در 4 سال آینده در عرصه بین‌المللی موفقیت‌های خوبی خواهیم داشت.

* چقدر زمان برد که شما با شرایط رایزنی با AFC و فیفا آشنا شدید؟

- چون قبلا در کمیته ملی المپیک بودم، کمی مسائل را بلد بودم ولی در فوتبال 3 سال طول کشید تا با قواعد رایزنی در مسائل بین‌المللی آشنا شوم. در اولین جلسه‌ای که با بن همام داشتم، به او گفتم یکی از گله‌های ما این است که چرا ایران کرسی ندارد. بن همام در جواب گفت این به خاطر تغییرات مداوم رؤسای فدراسیون فوتبال ایران است، ما تا می‌خواهیم با کسی آشنا شویم او عوض می‌شود. سال گذشته عضو کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا شدم اما قبل از آن دو سال در کمیته‌های دیگر مشغول فعالیت بودم. حال اگر من بروم نفر بعدی باید 3 سال را طی کند تا به این جایگاه برسد. اکنون ما در همه کمیته‌ها عضو داریم چرا که سعی کردم اعضا در کمیته‌ها تقسیم شوند.

* همکاری هیئت رئیسه در 4 سال گذشته با شما چگونه بود؟

- در این 4 سال همکاری خوبی صورت گرفت و هر گاه جلسه داشتیم کارها خوب پیش می‌رفت. مشکل نداشتیم و تفاهم داشتیم ولی بعضی‌ها می‌گفتند چون خودمان رای آورده‌ایم باید کارها را خودمان انجام دهیم. من همیشه هیئتی و با مشورت دیگران تصمیم گرفته‌ام و هیچ‌گاه روی چیز خاصی تعصب نداشتم.

* پس از ماجرای انتخاب دایی که بدون نظر هیئت رئیسه بود، نظر آنها نسبت به شما تغییر نکرد؟

- نه، چون آنها درک کردند که این مسئله چگونه اتفاق افتاده و حمایت کردند.

* اما مهدی تاج اعلام کرده آغاز اختلافات او با شما انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی بود؟

- نه، کلید اختلافات آن موقع نخورد. بعدها اختلاف به وجود آمد. ما در یکی دو سال آخر با یکدیگر دچار اختلاف شدیم.

* یعنی زمان سفر تاج به ترکیه برای انتخاب سرمربی تیم ملی؟

- نه در آن موقع هم نبود. ما به آن صورت با یکدیگر اختلاف نداشتیم.

* ولی شما قبلا گفته بودید هیچ جا ندیده‌اید که نائب رئیس علیه رئیس‌‌اش لابی و کار کند؟

- من زمانی در فدراسیون دو و میدانی نائب رئیسم را انتخاب کردم اما او علیه من حرف می‌زد و لابی می‌کرد و موفق هم شد و مرا بعد از مدتی عوض کردند. البته بعدها برگشتم! بحث من این است که وقتی در یک خانواده ناهماهنگی باشد اعصاب همه خرد می‌شود اما ما در هیئت رئیسه تصمیم گرفتیم حالا که تا دقیقه 90 بازی کردیم وقت اضافه را نیز بازی کنیم. منظورم از وقت اضافه دو ماهی بود که از دی تا اسفند برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده بود. الان هم با هم بازی می‌کنیم.

* کنار هم بازی می‌کنید یا مقابل هم؟

- اصلا مقابل هم نیستیم. من هیچ جا ندیدم که تاج حتی یک بار علیه ما صحبت کند.

* یعنی بازی جوانمردانه رعایت می‌شود؟

- بله، ما با هم رفیق هستیم! آرزوی من این است که فوتبال روی سکوی پیشرفت قرار بگیرد. باور کنید اگر قریب یا محمدی رئیس فدراسیون شوند،‌ خوشحال می‌شوم.

* یکی از موارد اختلاف شما و تاج به بحث منشور اخلاقی برمی‌گشت و شما نقد زیادی روی این موضوع داشتید. منشور چقدر محل اختلاف با تاج بود؟

- اوایل اجرای این منشور برخوردهایی صورت می‌گرفت که جو را ملتهب کرده بود و من با آن مخالف بودم ولی همواره از این کار سازمان لیگ که جلوی هر گونه تخلفی را بگیرند، حمایت کردم. این موضوع محل اختلاف ما نبود.

* شما در 30 سال گذشته همواره در عرصه ورزش بوده‌اید. اگر این دوره انتخاب نشوید، کجا می‌روید؟

- دیگر جایی نمی‌روم و در کنار خانواده می‌مانم. مشاوره خانواده می‌شوم چرا که دیگر جایی برایم نیست.

* شما یک بار گفته بودید قاطع نیستید. اگر قاطع بودید چقدر از مشکلات کنونی را نداشتید؟

- گفتن "نه" برای من مشکل است اما در تصمیم‌گیری‌ها همیشه به نظر جمع احترام می‌گذارم. این روحیه را ندارم که تک نفره تصمیم بگیرم. اگر هم بحث قاطعیت را مطرح کردم به خاطر همین مسئله بود.

* اگر قاطعیت داشتید، 4 سال پیش که به شما گفتند نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شوید، می‌توانستید "نه" بگویید؟

- آن موقع قرار نبود من بیایم چرا که دبیر کل کمیته ملی المپیک بودم اما کار به جایی رسید که تنها کاندیدا شدم. همان زمان پیشنهاد کردم که انتخابات را عقب بیندازیم اما گفتند چون دو بار این کار انجام شده، دیگر نمی‌توان انتخابات را به تعویق انداخت و اگر این کار را بکنیم یک سال دیگر تعلیق خواهیم بود. من همیشه با مدیرم هماهنگ هستم. آن موقع نیز به آقای علی آبادی گفتم فدراسیون فوتبال کار من نیست و من جای دیگری مشغول هستم و اگر اعتقاد دارید در کمیته ملی المپیک خوب نیستم این مسئولیت را واگذار می‌کنم ولی ایشان گفتند تو باید در فدراسیون فوتبال باشی.

* نام منتقمی به عنوان نائب رئیس، هم در لیست شما دیده می‌شود و هم در فهرست قریب. خیلی‌ها می‌گویند این کار به خاطر جلب نظر وزارت ورزش است. این موضوع صحت دارد؟

- بله، بخشی از این انتخاب به خاطر وزارت ورزش بود. البته من سال‌هاست آقای منتقمی را می‌شناسم و قبولش دارم و او را یکی از مدیران خوب می‌دانم. منتقمی تجربه بالایی دارد و فرد توانمندی است. وقتی آقای قریب نام منتقمی را اعلام کرد من هم گفتم این کار را انجام دهم تا در این بخش از رقابت عقب نمانم.

* می‌توانید بگویید چند درصد انتخاب منتقمی به خاطر توانایی‌هایش بود و چقدر به خاطر وزارت ورزش؟

- شاید اگر نظر وزارت ورزش روی آقای منتقمی نبود، دنبال افراد دیگری می‌رفتم. من ابتدا نام عزیز محمدی را جزء یکی از نائب‌ رئیسانم قرار داده بودم. به زوریخ مقر فیفا رفته بودم و ساعت 11 شب دوشنبه محمدی به من زنگ زد، به او گفتم حالا که در لیست من هستی، کارها را هماهنگ کن. من منتقمی را نائب رئیس اول و محمدی را نائب رئیس دوم قرار داده بودم. بعد که از سوئیس برگشتم دیدم محمدی برای ریاست ثبت نام کرده است. به همین دلیل آیت‌الهی را به عنوان نائب رئیس اول و منتقمی را به عنوان نائب رئیس دوم معرفی کردم.

* فتح‌الله‌زاده اعلام کرده اگر 4 سال بعد رئیس فدراسیون شود تیم را به دور دوم جام جهانی می‌برد.

- فتح‌الله‌زاده یکی از افرادی است که می‌توانست نامزد ریاست فدراسیون شود و رای خوبی هم می‌آورد اما همانطوری که گفته بود احترام گذاشت و به خاطر من نیامد. فتح‌الله‌زاده فرد توانمندی است و تعاملش هم از من بیشتر است. حتی خنده‌هایش هم از من بیشتر است و لطیفه‌های بیشتری می‌گوید! او فرد مفیدی برای فوتبال است.

* فتح‌الله‌زاده به شما رای می‌دهد یا عزیز محمدی؟

- این دیگر مخفی است. میانه ما را به هم نزنید!

* درباره بحث مالیات برانکو حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. این پرونده در چه مرحله‌ای است؟ برخی می‌گویند اینترپل به این گونه پرونده‌ها ورود نمی‌کند.

- اینترپل نامه‌ای به ما داده بود که اگر مواردی را می‌خواهید پیگیری کنید، اطلاع دهید. شاید بدهی مالیاتی نیز جزء این موارد باشد. ما می‌خواستیم احقاق حق‌مان را از طریق فیفا انجام دهیم. به فیفا گفتیم اگر می‌خواست پولی به برانکو بدهد، باید مالیات آن را کسر می‌کرد اما این کار را انجام نداد و گفتند مالیات به ما ارتباطی ندارد. فیفا پول را با بهره‌اش به برانکو داد. این مربی خودش می‌داند که مالیاتش را نداده و باید تسویه حساب کند. در واقع کسی که مالیاتش را نداده مجرمی است که به کشورش بدهکار است و شاید اینترپل در این قضیه ورود کند.

* چرا از دادگاه حکمیت ورزش این موضوع را پیگیری نمی‌کنید؟

- در حال پیگیری این مسئله هستیم تا به نتیجه برسیم. وکلای ما پیگیر‌ی‌های لازم را انجام می‌دهند.

* دادکان اعلام کرده شاید بدهی برانکو مربوط به پاداش‌هایش است؟

- برانکو زمان ما نبود و هر چه بوده مربوط به قبل است.

* بهترین و بدترین اتفاق 4 سال ریاست‌تان چه بوده است؟

- بدترین که زیاد داشتیم! آن چیزی که می‌توانیم بگوییم حُسن بوده این است که ما تمام تلاش‌مان را به کار گرفتیم و با امکاناتی که داشتیم، حداکثر فعالیت را کرده‌ایم و کم نگذاشته‌ایم. این موارد را اعضای مجمع می‌بینند. هیچ وقت از فوتبال به عنوان پل سیاسی یا منبعی برای درآمد‌مان استفاده نکردیم. من فکر می‌کنم جامعه فوتبال می‌داند فدراسیون با تمام وجود تلاش کرد. با این حال شکست‌ها و نرفتن به جام جهانی جزء اتفاقات تلخ است و خوبی‌اش این بود که برخی کارها خوب پیش رفته است.

* یکی از مسائلی که خیلی سر و صدا کرد، بحث رفتن حسین شمس از تیم ملی فوتسال بود. خیلی‌ها می‌گفتند این کار با نظر علی سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی صورت گرفت.

- شمس با کمیته فوتسال و شخص ترابیان واقعا مشکل داشت. این دو از اول با هم مشکل داشتند. با این حال ما به ترابیان توصیه می‌کردیم که اجازه بده شمس کارش را انجام دهد.

* آنهایی که می‌گویند سعیدلو، شمس را برکنار کرده، می‌دانند که اکنون سعیدلو نیست، پس چرا شمس در تیم ملی حضور ندارد؟

- شمس در آن مقطع مصاحبه‌های زیادی علیه ترابیان و سعیدلو می‌کرد که سعیدلو به ما گفت چرا شمس این گونه مصاحبه می‌کند. این موضوع طبیعی است چرا که هر رئیس سازمان یا وزارتخانه‌ای که می‌بیند فردی علیه‌اش صحبت می‌کند، عکس‌العمل نشان می‌دهد. مهمترین عامل جدایی شمس درگیری‌اش با کمیته فوتسال و ترابیان بود.

* حضور کی‌روش در تیم ملی یکی از اتفاقات مهم فدراسیون شما بود. تا چه اندازه توانسته‌اید توقعات کی‌روش را برآورده کنید؟

- اوایل که کی‌روش به ایران آمد، خواسته‌هایش برای ما خیلی سخت بود اما پس از مدتی فاصله بین تفکرات ما و او کم شد و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. هر چیزی که کی‌روش خواست به سمتش رفتیم و تلاش کردیم خواسته‌های او را برآورده کنیم. خواسته‌های کی‌روش اصولی و منطقی است که مربیان قبلی خیلی به آن توجه نمی‌کردند.

* بزرگترین خواسته کی‌روش چیست؟

- اینکه امکانات لازم چه از نظر زمین، غذا و شرایطی که یک ورزشکار می‌خواهد، فراهم شود.

* از نظر مالی برای پرداخت حقوق کی‌روش مشکلی ندارید؟

- نه هیچگونه مشکلی در این باره وجود ندارد. حمایت‌های سعیدلو برای آوردن این مربی پرتغالی خیلی مؤثر بود. او می‌گفت هر چقدر هزینه آوردن این مربی می‌شود نگران نباشید و کی‌روش را بیاورید. ما همیشه نباید بگوییم مدیران بالادستی توصیه می‌کنند بلکه این دلگرمی‌ها به ما قوت قلب می‌دهد.

* سعیدلو گفته شما در انتخابات فدراسیون فوتبال رای نمی‌آورید؟

- او نظرش را گفته ولی فکر نمی‌کنم ته دلش این باشد!

* از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ناظری برای انتخابات به ایران می‌آید؟

- ناظر فیفا نه اما یک ناظر از کره شمالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران خواهد آمد.

* درباره کم شدن سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا چه نظری دارید و اگر انتخاب شوید، چه برنامه‌هایی خواهید داشت؟

- این مسئله یکی از اصلی‌ترین کارهای ما برای 4 سال دوم است. در 4 سال اول با مسئولان استان‌ها و هیئت‌ها، صحبت‌ها و نامه‌نگاری‌های لازم انجام شد. کارهای زیربنایی نیز صورت گرفت اما در بخش باشگاه‌ها باید بیشتر کار کنیم. درآمد باشگاه‌ها هنوز تعریف نشده و مشکلات زیادی داریم. لایحه‌ای در این زمینه تنظیم شده و اصلی‌ترین کار ما برای 4 سال دوم باید این باشد که این لایحه را به دولت و مجلس ببریم تا بتوانیم حضور یک باشگاه را هم از نظر درآمد و هم از نظر شخصیت مستقل کنیم. این قانون باید تصویب شود تا بتوانیم کارهای دیگر را انجام دهیم.

* برخی می‌گویند یکی از راهکارهای حل مشکلات کاهش تیم‌های لیگ برتری است؟

- این یک نظر کارشناسی است که سرمربی تیم ملی نیز به آن اشاره کرده است. اگر ماندیم و به این نتیجه رسیدیم که این نظر خوب است آن را عملی خواهیم کرد.

* تا سال 2013 باشگاه‌های ما باید خصوصی و حرفه‌ای شود. چه برنامه برای این کار دارید؟

- تا قانونی که در بالا به آن اشاره کردم، تدوین و تصویب نشود، نمی‌توان باشگاه‌ها را خصوصی کرد. سهمیه‌هایی که اکنون در نظر گرفته شده برای این دوره است و در دوره بعدی سهمیه‌های جدید را اعلام خواهند کرد. اگر ما کار نکنیم و کشورهای دیگر که اکنون پایین‌تر از ما هستند، پیشرفت کنند، سهمیه ما کمتر می‌شود.

* در پایان چند اسم را می‌گوییم و اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد را بگویید.

- بفرمایید.

* علی دایی؟

- الگو و اسطوره فوتبال ایران

* علی سعیدلو؟

- مدیر تند و قاطع

* حسین قریب؟

- رقیب خوب و نجیب

* علی فتح‌الله‌زاده؟

- دوست صمیمی و همراه

* امیر عابدینی؟

- مدیری که در گفتن نظراتش با کسی تعارف نمی‌کند.

* مهدی تاج؟

- همکار و نائب رئیسم در 4 سال

* کارلوس کی‌روش؟

- سرمربی قاطع و خوب

* عباس ترابیان؟

- علاقمند به فوتسال و کمی تند

* عزیز محمدی؟

- هر چه در دلش هست، در زبانش هم هست.

* منشور اخلاقی؟

- یکی از کارهای خوب فدراسیون

* محمد دادکان؟

- مدیر زحمت‌کش و قاطع

* عادل فردوسی‌پور؟

- مسلط به مسائل منفی فوتبال

* هادی آیت‌الهی؟

- مدیر زحمت کش که بعد از انقلاب تمام زندگی‌اش را در ورزش گذاشت.

* خبرنگاران؟

- سرمایه‌های فوتبال

* فوتبال؟

- علاقه مردم

* دو و میدانی؟

- یار قدیمی

* منتقمی؟

- همکار خوب

* جام جهانی؟

- رفتن به آن خیلی چیزها را تغییر می‌دهد

* دوپینگ؟

- باید با آن برخورد کرد

* لیوان؟

- هیچ وقت پر نیست!

* انتخابات فدراسیون فوتبال؟

- امیدوارم مطابق خواست اهالی فوتبال و الگویی برای سایر فدراسیون‌ها باشد.


ویدیو : کفاشیان: فردوسی پور فردی مسلط به مسائل منفی فوتبال است ؛ به قریب گفته شده که در انتخابات شرکت کند