کفاشیان: با آمریکا در خاکش بازی می‌کنیم : علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ...


علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال می گوید دعواهای برنامه 90 مثل دعواهای زن و شوهر است. خبرآنلاین: علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال می گوید دعواهای برنامه 90 مثل دعواهای زن و شوهر است.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال از عملکرد برنامه 90 و عادل فردوسی‌پور گلایه دارد. او معتقد است نباید پیش از حکم نهایی مراجع ذی‌صلاح، موضوع قهرمانی و پرسپولیس در یک برنامه زنده تلویزیونی مطرح می‌شد. کفاشیان اصرار دارد بگوید دعوای یک زن و شوهر هم می‌تواند در تلویزیون این قدر بیننده داشته باشد. رئیس فدراسیون همچنین در ادامه خبرهای خوبی می‌دهد و می‌گوید بازی ایران و آمریکا در پیش است.

* آقای کفاشیان در جلسه‌ای که دوشنبه عصر در فدراسیون برگزار شد، نبودید. آقای رویانیان و دایی به فدراسیون فوتبال رفته بودند.

بله، متأسفانه به دلیل مشغله‌ها و جلساتی که در آکادمی فوتبال داشتیم، باید می‌رفتم. البته من در این زمینه کاره‌ای نیستم و در فدراسیون مسئولانی هستند که باید این مسائل را پیگیری ‌کنند. جلسه هم که برگزار شد و امیدواریم آخرش خیر باشد و به نفع فوتبال تمام شود.

* پس از این جلسه برنامه 90 هم روی آنتن رفت و علی دایی با محسن قهرمانی بحث‌هایی داشت.

بله، من تا ساعت 1:30 بیدار بودم و برنامه را دیدم ولی واقعاً متأثر شدم. آقای فردوسی‌پور در برنامه‌‌اش دادگاه درست کرده است. این کارها درست نیست. اگر ما قانون داریم و به آن پایبند هستیم، درست نیست در یک برنامه زنده تلویزیونی چنین کاری کنیم. اگر شکایت هست و اعتراض، باید مراجع ذی‌صلاح ابعاد مختلف پرونده را بررسی کنند و سپس توضیح دو طرف را هم بشوند و در نهایت رأی صادر کنند. این درست نیست که هنوز بررسی نشده، در یک برنامه زنده تلویزیونی دو طرف بیایند و این حرف‌ها را بزنند.

* یعنی احساس می‌کنید نباید محسن قهرمانی روی آنتن می‌رفت و حرف می‌زد؟

بالاخره پرسپولیسی‌ها در فدراسیون توضیحات خودشان را دادند. شما کلیت برنامه را نگاه کنید. علی دایی می‌گفت فلان مدرک را دارد و قهرمانی می‌گفت منم دلیل دارم. ببینید وقتی بحث این شکلی است، یعنی هنوز دو طرف توضیحات دیگری را نشنیده‌اند. در حالی که باید پرونده به ‌دست مسئولان برسد و روی کلیت و همین توضیحات نظر بدهند. باید ابتدا مراجع ذی‌صلاح قضاوت کنند، بعد این بحث‌ها شود. نباید با چنین برنامه‌هایی آبروی کسی از بین برود. ببخشید شما برو دادگاه، یک برنامه زنده پخش کن، در حالی که زن و شوهر دارند دعوا می‌کنند، معلوم است همه مردم ایران می‌نشینند و نگاه می‌کنند. برنامه 90 هم به این شکل شده بود. واقعاً مردم یک برنامه را ببینند، فوتبال ما درست می‌شود؟ به نظر من 90 با پخش این مصاحبه‌ها، حرمت‌ها را می‌شکند. این برای فوتبال ما خوب نیست. برای جامعه ما خوب نیست و باعث عصبانیت یک عده می‌شود.

* به‌ هر‌ حال باید به پرسپولیسی‌ها هم بابت این عصبانیت حق دارد.

در فوتبال یک تیم می‌برد و یک تیم می‌بازد. ما نباید به خاطر یک باخت ارزش‌ها را از بین ببریم. ببینید آن باخت جبران می‌شود. تیم می‌تواند تلاش کند و برنده باشد ولی ارزش چیزی نیست که یک‌شبه به ‌دست بیاید. وقتی از بین برود، خیلی سخت می‌شود آن را بازگرداند. ناراحتی من به خاطر این است.

* شما صحنه را دیدید؟ به ‌هر ‌حال آقای قهرمانی اشتباه کرده است.

من کاری به این ندارم، می‌گویم اشتباه است و اشتباه می‌شود ولی نباید آبروی یک نفر را ببریم. بدون تحقیق و روی حرف که نمی‌شود آبروی یک نفر را برد. آقای قهرمانی اشتباه کرده ولی آیا این خوب است که هنوز بدون اینکه تحقیقی صورت بگیرد، به مردم القا کنیم که او پول و رشوه می‌گیرد؟ ببینید مراجع ذی‌صلاح باید در این زمینه تحقیق کنند. طبق قانون رأی صادر شود نه اینکه عجله کنیم و سریعاً یک نفر را گناهکار اعلام کنیم. پس دادگاه برای چیست؟

* شاید این به خاطر عدم پیگیری در گذشته بوده است. به هر حال این مسئله می‌تواند تأثیرگذار باشد.

نه این حرف‌ها نیست. ببینید الان از یک نفر دزدی می‌شود، مثلاً از خود من. ممکن است 90 درصد به فلان آدم شک داشته باشم. آیا می‌توانم بگویم دزد اوست؟ قطعاً نمی‌توانم بگویم. باید اول اثبات شود. ممکن است شما هزارتا فکر اشتباه بکنی. اگر مدرک هست که هیچ، اگر نه باید مدرک جمع کنید. الان پرسپولیسی‌ها می‌گویند مدرک داریم، مخلص شما هم هستیم. مطمئن باشید پیگیری صورت می‌گیرد و اگر کسی تخلفی کرده باشد، با او برخورد خواهد شد اما اینکه قبل از بررسی و صدور رأی، آبروی یک نفر ریخته شود اصلاً کار درستی نیست.

* در گذشته پرسپولیسی‌ها به شما نام آقای قهرمانی را گفته بودند؟

نه نام کسی را نیاوردند ولی آقای رویانیان کلی گفته بود که یکسری مسائل اتفاق افتاده است. ایشان به دفتر من آمدند و حرف‌های کلی زدند ولی مدرکی ارائه ندادند.

* هیچ مدرکی؟

هیچ مدرکی ارائه ندادند ولی حرف‌هایی زدند و کلیت ماجرا را بازگو کردند.

* بحث این است که شما این بار قصد «ماست‌مالی» ندارید و می‌خواهید واقعاً پرونده را پیگیری کنید! آقای رویانیان این حرف را زده بود.

ماست‌مالی یعنی چه؟ ببینید تمام حرف ما این است که با حرف زدن و شفاهی نمی‌شود حکم داد. همه چیز باید روی مدرک باشد. نمی‌دانم یک تماس تلفنی، یک چک یا هر چیز دیگری. الان من آن مرجع ذی‌صلاح نیستم که بتوانم تصمیم بگیرم. بنده رئیس فدراسیون هستم با وظایفی مشخص. قطعاً جایی که باید پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام خواهم داد. اگر شما قبل از پیگیری حرفی را بزنی، جرم مرتکب شده‌ای.

* پس شما با کلیت این بحث‌ها مخالف هستید و نباید 90 آن‌ طور به موضوع می‌پرداخت.

من بحثم این است که نباید مردم را نسبت به فوتبال بدبین کنیم. ببینید فکر مردم خراب می‌شود. فوتبال ورزشی است که باید باعث لذت مردم شود نه اینکه همه را بدبین کند و به هر نتیجه‌ای شک کنند. داور اشتباه کرده، عذرخواهی هم کرده و گفته کارش درست نبوده. ما هم ایشان را محروم می‌کنیم و دیگر قضاوت چنین بازی‌هایی را به او نمی‌دهیم. شما وقتی جرمی مرتکب می‌شوی، مگر توبه نمی‌کنی و خدا نمی‌بخشد؟ داور هم همین طور. اعتراف به اشتباه کرده است و محرومیتش را می‌کشد اما نباید برخی مسائل قبل از رأی، علنی شود.

* جدا از این بحث، قرار است با تیم ‌ملی آمریکا بازی دوستانه داشته باشیم؟

بله، احتمال برگزاری این بازی زیاد است. شفاهی به ما پیشنهاد برگزاری این بازی را در خاک خودشان داده‌اند. درخواست کتبی هم به زودی می‌کنند. مقدماتی جام‌جهانی‌ تمام شد، به احتمال زیاد به آمریکا سفر می‌کنیم و بازی دوستانه‌ای با تیم ‌ملی این کشور خواهیم داشت.

* تاریخ برگزاری بازی معلوم نیست؟

نه هنوز. آمریکا بازی‌های مقدماتی را تمام نکرده ولی به جام ‌جهانی‌ صعود کرده. پس از مسابقات برنامه را تعیین می‌کنیم.

* ظاهراً قرار است فوتبال نقش مهمی را در رابطه دو کشور بازی کند.

بالاخره آمریکایی‌ها اولین تحریم‌ها را از روی ورزش برداشتند. ما الان برای نقل و انتقال پول، گرفتن پول‌های بین‌المللی و پرداخت دستمزد مربیان خارجی یا گرفتن کالاها و سایر خدمات، مشکلی نداریم. فوتبال سیاست نیست. ما از روز اول این را به فیفا گفتیم. الان واقعاً دارد اتفاقات خوبی می‌افتد.

* یک میلیون دلار فدراسیون را که ضبط کرده بودند، آزاد می‌کنند؟

به احتمال زیاد این پول را به ما بدهند. به خزانه‌داری آمریکا نامه نوشتیم. گفتیم به خاطر خدمات فوتبالی بوده. امیدوارم که این پول را بدهند چون در این شرایط خیلی به ما کمک خواهد کرد.


ویدیو : کفاشیان: با آمریکا در خاکش بازی می‌کنیم