کشف 14 تن سنگدان فاسد در کارخانه تولید همبرگر : وی ادامه داد: کشف، ضبط و معدوم ...



کارخانه تولید اطلاعات , بسته آموزشی کارخانه تولید اطلاعات , کارخانه ی تولید کاغذ

وی ادامه داد: کشف، ضبط و معدوم 150 تن فرآورده گوشتی غیربهداشتی در شش ماهه نخست امسال، ثمره نظارت دقیق دامپزشکی بر مراکز عرضه فرآورده‌های گوشتی است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی می‌گوید: شایعه تزریق هورمون به مرغ‌ها بی پایه و اساس است و حتی می‌توان گفت این ادعا خنده‌دار است.

به گزارش ایسنا، امیرحسین بهداد در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: دو نوع هورمون موثر بر رشد داریم که یکی هورمون پروتئینی و دیگری استروئیدی است، در این بین تنها هورمون استروئیدی در رشد مرغ می‌تواند تأثیر بگذارد که عدم وجود چنین هورمونی در بازار، نظارت مستمر کارشناسان بر مرغداری‌ها، عدم امکان تزریق روزانه هورمون و ... نشانگر بی پایه بودن شایعه تزریق هورمون در مرغداری‌ها‌ست.

وی افزود: اگر مرغی به وسیله هورمون رشد کند، قیمت تمام شده هر کیلوگرم از آن حدود 100 هزار تومان می‌شود و تزریق هورمون توجیه اقتصادی هم ندارد.

وی تأکید کرد: اصلاح نژاد مرغ‌ها و فراهم کردن بهترین شرایط برای رشد آن‌ باعث می‌شود هر مرغ در مدت 33 الی 42 روز قابلیت عرضه به بازار داشته باشد.

تنها آنفلوآنزاهای خطرناک اطلاع رسانی می‌شوند
بهداد بیماری آنفلوآنزا را ویروس رایج بین طیور دانست و افزود: حتی در کشورهایی همچون آمریکا که سیستم نظارت و بهداشت بسیار وسیع دارند، سال گذشته 48 میلیون مرغ به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزا معدوم شد. این ویروس در دوره 2.5 تا پنج ساله در تمامی کشورها تکرار می‌شود و امسال نیز این ویروس در کشور ما به‌صورت خفیف وجود داشت که کنترل شد.

وی افزود: مادامی که آنفلوآنزای مرغی برای سلامت انسان‌ها خطر ایجاد نکند، اطلاع رسانی نمی‌شود، چرا که می‌تواند باعث ایجاد تنش در جامعه شود، همچنین بخشی از اقتصاد ما که وابسته به خرید و فروش مرغ است را فلج کند.

مدیرکل دامپزشکی استان در رابطه با نگرانی دامداران از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در استان‌های همجوار، بیان کرد: این بیماری همواره در بین دام‌ها وجود دارد و امسال دام‌ها و حتی حیوانات اهلی حیات وحش را نسبت به این ویروس واکسینه کرده‌ایم و جای نگرانی نیست.

گوشت چرخ کرده فله‌ای نخرید
وی با بیان مردم از خرید گوشت چرخ کرده فله‌ای پرهیز کنند، اظهار کرد: برخی مغازه‌ها گوشت چرخ کرده را بصورت فله‌ای و 12 هزارتومان زیر قیمت بازار می‌فروشند، مردم مطمئن باشند این گوشت چرخ کرده بی کیفیت و نامرغوب است.

کشف، ضبط و معدوم 150 تن فرآورده گوشتی
بهداد با بیان اینکه پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های دام، طیور و آبزیان و نظارت‌های شرعی بر فرآورده‌های گوشتی خام برعهده سازمان دامپزشکی است، اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال، ناظران اداره کل دامپزشکی استان 114 هزار و 672 مورد از مراکز عرضه فرآورده‌های گوشتی بازدید کرده‌اند که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، تعداد بازدیدها دو برابر شده است.

وی ادامه داد: کشف، ضبط و معدوم 150 تن فرآورده گوشتی غیربهداشتی در شش ماهه نخست امسال، ثمره نظارت دقیق دامپزشکی بر مراکز عرضه فرآورده‌های گوشتی است.

بهداد با اشاره به بازدید بازرسان اداره کل دامپزشکی از کشتارگاه‌ها، افزود: در طول شش ماهه نخست امسال 51 هزار و 257 قطعه لاشه مرغ ضبط شده است و تعداد عملیات بازرسی و بهداشت از کشتارگاه دام‌ها 240 هزار و 449 مورد بود.

وی با اعلام اینکه آذربایجان شرقی تنها استانی است که طرح درج کدرهگیری روی گوشت مرغ را بطور کامل اجرا می‌کند، تصریح کرد: درج کدرهگیری این اطمینان خاطر را به مشتری می‌دهد که این مرغ بصورت قانونی و بهداشتی کشتار شده است و هرگونه تخلف مرغداران از طریق این کد‌ قابل پیگیری است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از انتخاب استان به عنوان استان پایلوت در اجرای سامانه نظارت بر بهداشت سازمان دامپزشکی خبر داد و افزود: با اجرای این طرح تمامی نظارت‌ها و بازرسی‌ها بصورت الکترونیکی ثبت می‌شوند.

کشف 14 تن سنگدان فاسد در کارخانه همبرگر‌سازی
وی با بیان اینکه بر حلال بودن فرآورده‌های گوشتی نظارت کامل داریم، اعلام کرد: در این مدت 110 پرونده قضایی در خصوص مشکل‌دار بودن گوشت‌ها تشکیل داده‌ایم که بر این اساس، از یک کارخانه تولید همبرگر 14 تن سنگان فاسد کشف شده است.

وی با اشاره به برخی بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و طیور و انسان، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی در راستای ارتقای سلامت جامعه، بعد از نمونه‌گیری از دام‌ها و طیور، با پرداخت غرامت، دام و طیور بیمار را معدوم می‌کند و در زمینه پیشگیری نیز در طول سال، همکاران ما به‌صورت مستمر دام‌ها و طیور را واکسینه می‌کنند.

بهداد از کاهش کانون بیماری‌های دام و طیور در شش ماهه نخست سال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، خبر داد و افزود: کانون ویروس هاری در سال گذشته 19 کانون بود که به 12 کانون و آبله 20 کانون بود که به یک کانون کاهش یافته است.

وی همچنین از افزایش صادرات تخم‌مرغ نطفه دار، تخم‌مرغ خوراکی، پودر گوشت و عسل به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، ترکیه چین و عربستان خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه از تمامی جهات رتبه‌های برتر کشور را داریم، ولی از نظر اعتبارات در رتبه 31 قرار داریم که این رتبه در شأن استان ما نیست و در این راستا حرکات موثری انجام یافته است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.


 اخباراجتماعی  - ایسنا


ویدیو : کشف 14 تن سنگدان فاسد در کارخانه تولید همبرگر