کشف گل‌های منقرض شده ۱۵ میلیون ساله!/سالم و تازه به صورت خارق‌العاده : محققان ...



خارق العاده , اسیدپاشی به صورت دختر 27 ساله , بناهای خارق العاده معماری یر ینیا

محققان دانشگاه اورگان موفق به کشف دو گل فسیل شده درون کهربا شدند که برای ۱۵ میلیون سال در درون این ماده محبوس شده‌اند به شکلی شگفت‌انگیز سالم و تازه به نظر می‌آیند.پ.

براساس گزارش BBC، زیست‌شناسان دو گونه كاملا جدید از گیاهی منقرض شده را معرفی كردند كه فسیل آنها برای 15 میلیون سال درون كهربا محبوس شده‌بود.گیاه استریكنوس الكتری به سرده بوته‌ها و درختان گرمسیری تعلق دارد و به تولید استركنین زهرآگین شهرت دارد. محققان آمریكایی نام این گیاه را از روی عبارت لاتین كهربا، الكترون انتخاب كرده‌اند. این دو گل جدید بخشی از 500 فسیلی بودند كه در اكتشاف زمینی جورج پوینار محقق دانشگاه اورگان در سال 1986 كشف شده‌اند.

پوینار حشره‌شناسی مشهور است و بیشتر نمونه‌های جمع‌آوری شده نیز فسیل حشرات هستند، اما پس از 30 سال او به صورت ناگهانی با فسیل این دو گل مواجه‌شد. این گل‌ها برخلاف دیگر نمونه‌های گیاهی محبوس در كهربا به شكلی عجیب كامل هستند. پوینار در سال 2015 تصاویری با وضوح بالا را برای محققانی در دانشگاه روتگرز ارسال كرد.

به گفته پوینار این گل‌ها به اندازه‌ای سالم هستند، گویی كه هم‌اكنون از شاخه جدا شده و به زمین افتاده‌اند. محققان دانشگاه روتگرز با مقایسه ویژگی‌های فیزیكی این فسیل‌ها با 200 نمونه از گونه گیاه استریكنوس موفق به شناسایی آن شدند.

به گفته پوینار گیاهان سرده استریكنوس هریك تا حدی سمی هستند، برخی از آنها نسبت به دیگری سمی‌ترند از این رو برخی از آنها برای مدتی بیشتر توانسته‌اند زندگی كنند زیرا دربرابر گیاه‌خواران از سیستم دفاعی برخوردار بوده‌اند. مشهورترین سمی كه از این سرده از گیاهان به دست می‌آید استریكنین نام دارد كه از آن در ساخت سم مرگ‌موش استفاده می‌شود و همچنین به این سم در فیلم روانی آلفرد هیچكاك نیز اشاره شده‌است.

اما بیش از 80 هزار گیاه گلدار دیگر از جمله گیاهانی كه منبع غذایی انسان به شمار می‌روند مانند سیب‌زمینی، آفتابگردان و قهوه نیز از اعضای این خانواده از گیاهان قرار دارند.

 

تصاویر خارق العاده دنیا , گوجه فرنگی تازه روی صورت , قلم فوق العاده جالب با 16 میلیون رنگ متفاوت


اخبار علمی - همشهری آنلاین


ویدیو : کشف گل‌های منقرض شده ۱۵ میلیون ساله!/سالم و تازه به صورت خارق‌العاده