کشف نشانه‌های حیات با فوران یخ در قمر زحل : تصاویر تازه فضاپیمای کاسینی از ...



حیات وحش , نشانه های ایدز , نشانه های بارداری

تصاویر تازه فضاپیمای کاسینی از سطح قمر «انکلادوس» زحل، سرنخ‌هایی از حیات را زیر پوسته یخی این جرم کهکشانی در اختیار دانشمندان گذاشته است.

تحقیقات برای یافتن حیات در دیگر سیارات کهکشانی از مدت‌ها قبل آغاز شده بود اما دانشمندان ناسا از ماه گذشته با دقت و وسواس بیشتری این پروژه را پی گرفتند و فضاپیمای کاسینی پس از یک ماه گردش در اطراف سیارات اولین تصاویر واضح از فعل و انفعالات زیر پوستی سنگ‌های قمر ششم زحل را به زمین فرستاد.

 

به گفته دانشمندان در صورتی که این تعاملات درونی در قمر انکلادوس ثابت شود می‌توان این قمر را تنها جرم کهکشانی دانست که به جز زمین دارای چشمه‌های آب زیرزمینی و صخره‌های سوزان در زیر پوسته خود است.

 

«جان ویس» یکی از کارشناسان این پروژه در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: بررسی تصاویر نشان می‌دهد برخی ذرات متصاعد شده از این قمر در یک عکس در تصویر بعدی محو می‌شود که این فعل و انفعالات قمر زحل را تأیید می‌کند.

 

این قمر زحل که قطرش 500 کیلومتر است دارای تعداد زیادی چشمه‌های فعال است که تکه‌های یخ از آن فوران می‌کند. محققان ناسا با استفاده از برنامه‌های شبیه‌سازی، ردگیری خط سیر حرکتی یخ‌های در حال فوران از چشمه‌ها را آغاز کرده‌اند. شواهد اولیه نشان داده فوران این قطعه یخ‌ها پیچی شکل بوده و هر کدام با دیگری فرق دارد.


دانشمندان امیدوارند با اثبات این فعل و انفعالات به قابل حیات بودن این قمر آسمانی برای بیگانگان دست یابند.

ذرات متصاعد شده قمر از زحل در حلقه گاز این سیاره محو می‌شود.
 
اخبار علمی - روزنامه ایران

 


ویدیو : کشف نشانه‌های حیات با فوران یخ در قمر زحل