کشف قدیمی‌ترین گونه حیات در خشکی : بریتانیایی موفق به کشف فسیل قارچ ۴۴۰ میلیون ...



بریتانیایی موفق به کشف فسیل قارچ ۴۴۰ میلیون ساله‌ای شده‌اند که به نظر یکی از اولین ارگانیزم‌هایی بوده‌است که روی زمین متولد شده‌است.

براساس گزارش ساینس الرت، دانشمندان معتقدند این ارگانیزم عامل آغاز فرایند پوسیدگی در زمین بوده‌است،‌فرایندی كه محیط زمین را دچار تحول ساخته و زمینه ایجاد حیات پیچیده‌تر را فراهم ساخت. فرایند پوسیدگی در نگاه اول شاید چندان خوشایند به نظر نیاید، اما در پا‌گرفتن حیات روی سیاره زمین نقشی كلیدی به عهده داشته‌است. در حقیقت انسان حیات خود را مدیون این فرایند است و اكنون دانشمندان دانشگاه كمبریج معتقدند یكی از اولین ارگانیزم‌هایی كه عامل آغاز این فرایند بوده‌اند را كشف كرده‌اند.

 

قدیمی ترین شهر ایران , قدیمی ترین کشور جهان , قدیمی ترین پل ایران

 

به گفته دانشمندان در حدود نیم‌میلیارد سال پیش تورتوتوباس،‌ ارگانیزمی كه شباهت زیادی به قارچ‌های مدرن دارد، مسیر خود را به سوی زمین هموار ساخت و فرایند پوسیدگی در مواد را آغاز كرد،‌ این روند منجر به تغییر ساختار خاك زمین شده و زمینه ایجاد شكل‌های پیچیده‌تری از حیات فراهم شد.

اگرچه گفتن این‌كه این قارچ اولین ارگانیزم زنده روی زمین بوده كار دشواری است،‌اما دانشمندان اطمینان دارند این فسیل به یكی از اولین گونه‌های حیات زمینی تعلق دارد و قدیمی‌ترین فسیلی است كه تاكنون كشف شده‌است.

به گفته مارتین اسمیت، یكی از دانشمندان كمبریج در این پروژه،‌ در دورانی كه این ارگانیزم زندگی می‌كرده‌است، تقریبا كل حیات محدود به اقیانوس‌ها بوده‌است،‌ هیچ شكل حیاتی پیچیده‌تر از خزه و گلسنگ وجود نداشت. اما پیش از اینكه گیاهان و درخت‌های گل‌زا یا حیواناتی كه به این گیاهان وابسته‌اند متولد شوند،‌ باید فرایند پوسیدگی و شكل‌گیری خاك انجام می‌گرفت.

این كشف زمانی رخ داده‌است كه اسمیت درحال مطالعه روی تعدادی از ریزفسیل‌های به دست آمده از سوئد و اسكاتلند بود. این فسیل‌های كوچك كه از تار موی انسان نیز كوچكترند،‌ در اصل در دهه 1980 شناسایی شدند، اما دانشمندان تاكنون براین باور بودند این فسیل‌ها تكه‌هایی از ارگانیزم‌های دیگر هستند.

پس از بررسی‌های بیشتر اسمیت دریافت این فسیل‌ها درواقع یك تك ارگانیزم هستند. دانشمندان براین باورند قارچ‌هایی مانند تورتوتوباس در دوران پالئوزوئیك و در حدود 500 میلیون سال پیش از جهان اقیانوس‌ها ظهور كرده‌است و در آن دوران از باكتری‌ها و خزه‌ها تغذیه می‌كرده‌اند. با این‌كار به خاك نیترات می‌افزوده‌اند تا زمینه ایجاد ریشه برای رشد گیاهان فراهم شود.این گیاهان سپس زمینه پا گرفتن دیگر گونه‌های حیات را فراهم آورده‌اند و به تدریج گونه‌هایی پیچیده‌تر مانند انسان نیز در زمین ظهور كرده‌اند.

 

اخبار علمی - همشهری


ویدیو : کشف قدیمی‌ترین گونه حیات در خشکی