کشف طلای قاچاق در بار سیب‌ زمینی : رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ...


رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز آخرین اخبار از پرونده‌های قاچاق محموله‌های طلا را اعلام کرد. خبرگزاری ایسنا: رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز آخرین اخبار از پرونده‌های قاچاق محموله‌های طلا را اعلام کرد.

حبیب الله حقیقی با بیان اینکه در سال جاری سه محموله بزرگ قاچاق طلا در هرمزگان‌، آذربایجان غربی و بوشهر کشف و ضبط شد، اظهار کرد: محموله قاچاق در هرمزگان شامل 214 کیلوگرم طلا به ارزش 323 میلیارد ریال در آب‌های خلیج فارس کشف شد که این محموله با بار سیب‌زمینی قرار بود به امارات منتقل شود.

وی افزود: متهمان این پرونده به 647 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند و در محموله دیگری قرار بود 24 کیلوگرم طلا از طریق چمدان به کشور منتقل شود که این محموله به ارزش 17 میلیارد ریال بود که قاچاقچیان آن دستگیر شدند.

حقیقی با بیان اینکه متهمان پرونده باید دو برابر واحد ارزشی کالای قاچاق یعنی 34 میلیارد ریال جزای نقدی بپردازند، افزود: متهم این پرونده به دو سال حبس محکوم شد که این محموله قرار بود از کشور امارات به داخل کشور منتقل شود.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره پرونده سوم قاچاق طلا گفت: این محموله قرار بود از طریق کپسول سی ان جی جاسازی شده در یک خودروی سمند به کشور منتقل شود که حجم محموله 17 کیلوگرم و به ارزش 29 میلیارد ریال بود. این محموله که قرار بود از طریق مرزهای شمال غربی وارد کشور شود،‌قاچاقچیانش توسط نیروهای مستقر در مرز دستگیر شدند و متهم ردیف اول به یک سال و متهمان دیگر به پنج سال حبس محکوم شدند و خودروی سمند به نفع دولت مصادره و محموله های طلا به بانک مرکزی تحویل داده شد.

وی با بیان این‌که پیش بینی می شود امسال میزان قاچاق در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی داشته باشد، گفت: در سال گذشته حدود 20 میلیارد دلار حجم قاچاق بود.

حقیقی افزود: آن چه در برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامه ریزی کردیم، تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه است تا بتوانیم از بروز قاچاق جلوگیری کنیم. همه دستگاه ها و حوزه های مرتبط با قاچاق باید بتوانند نقش خود را به گونه ای ایفا کنند که در راستای کاهش قاچاق حرکت کنند و امیدواریم در مرحله اول بتوانیم رشد قاچاق را متوقف و در مرحله بعد آن را مهار کنیم.

او همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که تاکیدات زیادی برای حمایت از تولیدات داخلی برای جلوگیری از قاچاق وجود دارد، گفت: باید در حوزه اصلاح مقررات و رویه‌ها اقداماتی صورت گیرد و نگاه ریشه‌ای به موضوع قاچاق داشته باشیم و بتوانیم قبح مساله قاچاق را برای همه مردم ایجاد کنیم.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:‌ اقدامات ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که توآمانی، پیشگیرانه و مقابله است به این معنی که هم در عرضه و هم در تقاضا با قاچاق کالا و ارز برخورد خواهیم کرد. اگر تقاضا را به گونه‌ای سامان‌بخشی کنیم که خارج از حوزه قاچاق باشد، عرضه محصولات قاچاق متناسب آن کاهش خواهد یافت که در مرحله اول بنا داریم ابتدا رشد قاچاق را که طی سال‌های قبل از نظر وزنی، حجمی و ریالی را رشد داشته را متوقف کنیم و در مراحل بعد مسیر را به گونه‌ای تعریف کنیم که قاچاق امری قابل کنترل باشد.

وی اظهار کرد: قاچاق در برخی حوزه‌ها قابل کنترل و مهارشدنی نیست؛ به عنوان مثال معافیت‌هایی که در حوزه مناطق مرزی تعریف کرده‌ایم به گونه‌ای شده که دست برخی را باز می‌کند؛ مثلا ته لنجی تبدیل به لنج شده است در صورتی که این قانون برای افراد بومی منطقه برای کالاهای خاص و با وزن مشخص است نه آنکه همه کالاها را بار لنج کنند و از آن به عنوان ته لنجی نام ببرند.


ویدیو : کشف طلای قاچاق در بار سیب‌ زمینی