کشف اسپرم حیوانی 50 میلیون‌ساله در قطب : دانشمندان موزه تاریخ طبیعی سوئد سلول‌های ...


دانشمندان موزه تاریخ طبیعی سوئد سلول‌های اسپرم 50 میلیون ساله یک کرم را در یک پیله در قاره قطب جنوب کشف کردند. خبرگزاری ایسنا: دانشمندان موزه تاریخ طبیعی سوئد سلول‌های اسپرم 50 میلیون ساله یک کرم را در یک پیله در قاره قطب جنوب کشف کردند.

 این قدیمی‌ترین نمونه اسپرم حیوانی است که تاکنون کشف شده اما آنچه درباره این موفقیت هیجان‌انگیز است این است که چنین اسپرمی در یک پیله (cocoon) و در قاره قطب جنوب شناسایی شده است.

این پیله‌ها متفاوت از پیله‌های پروانه‌ها هستند و در فرآیند جفت‌گیری بسیاری از گونه‌های کرم و زالو نقش اساسی دارند. کرم‌ها پس از جفت‌گیری نوعی ژل چسبناک ترشح می‌کنند که حاوی تخمک و اسپرم است. با گذشت زمان این پیله سخت شده و سلول‌ها را در درون خود به دام می‌اندازد.

این پیله‌ها میکروارگانیسم‌های ریزی را شکار می‌کنند که تقریبا هرگز در سوابق فسیلی حفظ نمی‌شوند.

بر خلاف استخوان‌های دایناسورها، موجوداتی مانند باکتری‌ها، تک‌یاخته‌ها و حتی کرم‌ها به خوبی حفظ نمی‌شوند. بدن‌های نرم آن‌ها معمولا به سرعت فرسوده می‌شود و بنابراین هیچ نوع اثری بر روی گل و رسوبات احاطه‌کننده‌شان نمی‌گذارند. این همان نکته‌ای است که تحقیق جدید را مهیج کرده است.

با بررسی دقیق‌تر پیله‌ها، محققان می‌توانند به ایده بهتری درباره ماهیت میکروارگانیسم‌هایی که در گذشته وجود داشته‌اند، برسند.

در تحقیقات پیشین نیز نوعی کرم مسطح (نماتد) و یک تک‌یاخته در درون چنین پیله‌ای به دام افتاده بودند. پیله‌ها می‌توانند حاوی باکتری‌ها، قارچ‌ها، یا میکروکرم‌ها باشند و این موضوع دریچه جدیدی را پیش روی علم می‌گذارد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Biology Letters ارائه شد.


ویدیو : کشف اسپرم حیوانی 50 میلیون‌ساله در قطب