کریس آنجل تحت لیسانس علی بابا : در تهران خیابان وحدت اسلامی( شاهپور) فعلی از ...


در تهران خیابان وحدت اسلامی( شاهپور) فعلی از هركسی بپرسی معجونی علی‌بابا، صاف می‌بردت پیش آقای امینی. معجون‌فروشی كه چند سالی است به ویتامینه علی‌بابا تغییر نام داده اما هنوز هم میان مردم به معجون علی‌بابا مشهور است.

کریس آنجل , کریس آنجل در آوردن زن از شیشه , علی بابا

پادشا:  این آدرس برای‌تان آشنا نیست؟ تهران، میدان شاهپور، ایستگاه فرهنگ! تا امروز اسم معجون به گوش‌تان خورده است؟ اسم علی بابا چطور؟ علی بابا! بله، صحبت از معجون علی‌باباست، یكی از قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین معجون‌فروشی‌های تهران یا بهتر بگوییم طهرون.

در خیابان وحدت اسلامی( شاهپور) فعلی از هركسی بپرسی معجونی علی‌بابا، صاف می‌بردت پیش آقای امینی. معجون‌فروشی كه چند سالی است به ویتامینه علی‌بابا تغییر نام داده اما هنوز هم میان مردم به معجون علی‌بابا مشهور است.



ویژگی؛ ژانگولر ـ  معجون

قاب عكس جهان پهلوان تختی، چرتكه كوچك مغازه و شمشیرهای تزئینی ذوالفقار تو را به تهران قدیم می‌برد. زمانی كه حاج احمد رئوفی در سال 63 باستانی‌كار قدیمی تهرانی تصمیم می‌گیرد، مغازه آبمیوه فروشی كوچكی در نزدیكی باشگاه پولاد باز كند. تا این‌كه در سال 78 آقای حسن امینی به همراه پسرانش مدیریت مغازه را بر عهده می‌گیرند و در نهایت هم علی‌بابای میدان شاهپور می‌شود شهره پایتخت. پایتخت‌نشین‌ها به آن‌ افتخار می‌كنند و شهرستانی‌‌ها برای تجربه كردنش كیلومترها می‌كوبند تا مزه‌اش را امتحان كنند اما آیا فقط خوشمزه و مخصوص بودن معجون‌های علی‌باباست كه باعث شهرتش شده است؟ اگر اینطور فكر می‌كنید باید بگویم كه حتما یك شب به خصوص شب‌های پنجشنبه و جمعه سری به معجون علی‌بابا بزنید و از هنر آكروباتیك معجون درست‌كردن و معجون ریختن داخل ظرف‌ها دیدن كنید! باورتان نمی‌شود. یك جست‌وجوی ساده در اینترنت و تایپ واژه معجون علی‌بابا شما را با تصویرهایی از هنرنمایی معجون‌سازی زبردست مثل ریختن معجون درون پارچ با 2 متر ارتفاع یا ریختن با زاویه درون لیوان‌های كوچك و... روبه‌رو خواهد كرد.



سایت علی بابا , سلام بابا , بابا

از همه رنگ، از همه مزه از همه مدل!

به این تركیبات نگاه كنید: شیر، بستنی زعفرانی، بستنی وانیلی، شیر خرما، قهوه، كاكائو، دارچین، اسانس موز، انجیر، پودر نارگیل، مغز گردوی آسیاب شده، كنجد، مغز پسته آسیاب شده، گلاب، زرده تخم‌مرغ، خامه و كمپوت آناناس. جز آب دهان قورت دادن كار دیگری هم می‌توان كرد؟ در حال حاضر و بدون توجه به نوسانات بازار دلار برای هر لیوان معجون 2500 تومانی گاهی ترافیك خیابان مختل می‌شود اما همه می‌دانند چه خبر است و به روی خودشان نمی‌آورند و چه بسا ماشین‌شان را دوبله و سوبله پارك می‌كنند تا یك لیوان معجون به بدن بزنند. «علی‌بابا» كه مثل هر شغل یا محصولی مشابه‌هایی پیدا كرد و از بالای شهر تا آن پایین پایین‌ها مشتری دارد؛ از پیر و جوان تا دختر و پسر. چه در زمان مرحوم حسن امینی بزرگ و چه در زمان حال و امینی‌های كوچك‌تر؛ با سابقه‌ای نزدیك به 30 سال.



آقای امینی علت شلوغی مغازه‌اش را فقط حركات آكروباتیك نمی‌داند او می‌گوید: «ما ایرانی‌ها هنر دوست هستیم و معتقدیم هنر نزد ایرانیان است و بس. در این شغل هم شاید نتوانم به آن شكل كه می‌خواهم هنری داشته باشم اما همین حركات هم در نوع خود هنر به حساب می‌آید. توریست‌هایی كه به ایران می‌آیند معمولا از كار من استقبال می‌كنند. حركاتی كه شاید در هیچ كجای دنیا وجود نداشته باشد. خودم هم به چند كشور سفر كردم و هرگز چنین حركاتی را ندیدم. البته در تركیه با بستنی این كار را می‌‌كنند و نباید فراموش كنیم كه خیلی‌ها به خاطر قدیمی بودن این مغازه و محله از طرفدارهای ما به حساب می‌آیند. به هر حال آن‌ها از علی‌بابا خاطره دارند و همه آن‌ها آن‌ را می‌شناسند. كافی است در فرودگاه مهرآباد یا امام‌خمینی بگویی معجون علی‌بابا. یك مسئله دیگر كه باعث معروف شدن مغازه ما شده استفاده از مواد خوب است البته در كنار حركات نمایشی من. دیدن این حركات برای مردم ما تفریح محسوب می‌شود. آن هم برای ما ایرانی‌‌ها كه خوردن یكی از بزرگ‌ترین تفریحات است. مردم به مغازه ما می‌آیند تا هم یك چیزی بخورند و هم تفریح می‌كنند.»



وقتی علی‌بابا مشهور شد!

وقتی از روح‌الله امینی می‌پرسم، چطور شد كه رفتی سراغ این كار می‌‌گوید: «قبل‌ها در یك صنف دیگر بودم. برادر و پدرم این مكان را در سال 74 خریداری كردند. من هم وقتی از خدمت برگشتم وارد این شغل شدم و در عرض 3‌ماه توانستم یاد بگیرم و حركات آكروبات را انجام بدهم، البته در این سال‌ها از تلویزیون و شبكه‌های خارجی آمدند و كارم را پخش كردند همین كار باعث شد تا مردم بیشتر استقبال كنند.»جو مغازه مثل همیشه است. پارچ‌ها كنار یكدیگر قرار داده شده و یكی از كارگرهای فرز، مثل قرقی مواد را نوبتی داخل میكسرها می‌ریزد. این شیوه علی‌باباست. برای دریافت یك لیوان معجون حتما باید مراحل آماده‌سازی را به چشم ببینید. وقتی مواد مخلوط می‌شوند و بعد تخم‌مرغ به آن‌ها اضافه می‌شود و دست آخر نوبت هدف‌گیری است. از پارچ به داخل لیوان! مشتری‌های قدیمی با صدای بلند دست مریزاد می‌گویند. نوبت به پر كردن لیوان‌های كوچك و بزرگ كه می‌رسد اوستاكار لیوان‌ها را با حركات نمایشی و آكروباتیك از فاصله‌های دور و نزدیك پر می‌كند. معجون كه به طرف سقف مغازه پرتاب می‌شود و دوباره در دست‌های او جا خوش می‌كند... در پاسخ به این‌كه این حركات را از كجا یاد گرفتی با لبخندی می‌گوید: «از همین مغازه یاد گرفتم. كسانی كه قبلا بودند این حركات را ابداع كردند من یكسری حركات جدید به آن اضافه كردم. مثلا قبلا فقط 7نوع ماده را معجون می‌كردند ولی من حالا به 23 نوع آن را رساندم مثل پسته، شیر، نارگیل و...»



جوش نزن!

یكی از نكات جالب در مورد این ایستگاه ویتامین‌سازی، وجود سایتی به آدرس www.alibabajon.com  است. اطلاعات و عكس‌های مختلفی از این معجون‌فروشی روی این سایت قرار دارد. جالب‌تر این‌كه برای طرفداران معجون علی‌بابا در شبكه‌های اجتماعی سایت هم قرار داده شده. اگر قصد پیاده‌روی دارید و می‌خواهید پیاده معجون علی‌بابا را بیابید از اول خیابان ابوسعید تا میدان شاهپور حتما به چند معجون‌فروشی برخورد خواهید كرد كه نشانه‌هایی از اسم علی‌بابا را با خود دارند. بهتر است آگاه باشید و فریب نخورید كه معجون علی‌بابا هیچ شعبه دیگری ندارد و این نكته را درون و بیرون مغازه گوشزد كرده است. در حین سفارش معجون‌ها یادتان باشد كه از كلوچه‌های كوچكی كه در مغازه‌ وجود دارد هم امتحان كنید البته بعد از خوردن معجون و كیك‌ها جوش‌های صورت‌تان به صورت خود جوشی بیرون خواهند زد تا نفسی تازه كنند. این‌ها را به روح‌الله امینی می‌گویم، می‌خندد و اینطور صحبت كردنش را شروع می‌كند‌: «34 ساله هستم و حدود 15 سال است كه در این مغازه مشغول به كارم.» مشتری‌ها علی‌بابا صدایش می‌‌كنند. علی‌بابا معجون را از راه دور از پارچی به پارچ دیگر می‌ریزد و این كار را آن‌قدر تند و سریع انجام می‌دهد كه دلت هری می‌ریزد كه مبادا معجون روی زمین و هوا پخش شود!



مخترع شیرپسته!

آقای امینی از شهرت فرامنطقه‌ای خود راضی است و می‌گوید: «عمده مشتری‌های ما از بالای شهر تهران هستند. آن‌ها می‌آیند كه یك شب را با خانواده‌شان خوش باشند. از شهرستان‌ها هم مشتری دارم‌ به‌خصوص اصفهان و شیراز. فكر می‌‌كنم 95درصد مشتری‌های ما ثابت باشند. همه به اسم كوچك من را صدا می‌زنند. علی‌بابا تبدیل شده است به یك پاتوق برای جوان‌ترها.»علی‌بابا در مورد ابداعاتش اینطور توضیح می‌دهد: «بعد از این‌كه شیر موز توسط وزارت بهداشت ممنوع شد، شیر نارگیل را ابداع كردم كه خیلی پرطرفدار نبود. بعد دنبال این رفتم كه انقلابی در عرصه ویتامینه و شیرنارگیل به پا كنم. آمدم شیرپسته را ابداع كردم. خدا شاهد است كه بعد از یك هفته همه آبمیوه‌فروشی‌های تهران شیرپسته را به منوهای خود اضافه كردند. جدیدا هم شیر فندق را به منو اضافه كردم و فكر می‌كنم آخرین ابداع من باشد.» در حال حاضر علی‌بابا 4 خوراكی بیشتر به مشتری‌های ارائه نمی‌دهد؛ ویتامینه، شیرپسته، شیرفندق و شیرنارگیل.



در خانه انجام ندهید

او با تواضع می‌گوید: «برای نخستین بار فردی به اسم آقای بهشتی این حركات را ابداع كرد و بعد آقای رئوفی آن را ادامه داد البته این حركات اصلا به این شكل امروزی كه من به نمایش درمی‌آورم نبود. به هر حال من هم جوان‌تر بودم و هم والیبالیست، ورزش باستانی هم كار می‌كردم، به همین دلیل حركات متنوع‌تر و هیجانی‌تر شد. ما هر شب این برنامه را اجرا می‌كنیم همه 365 روز سال بدون تعطیلی.»

او به ما یادآوری می‌‌كند تمرین‌‌های مكرر باعث شده دستش در این كار راه بیفتد و تاكید دارد كه مبادا ما این كار را انجام بدهیم:

«گاهی برایم پیش آمده است كه معجون از دستم بریزد روی زمین و تعدادی از مردم با خنده و شوخی گفته‌اند كه چشم ما شور بوده! البته فقط یكی،‌ 2 بار این اتفاق برایم پیش آمده است.» پس فقط به دیدن این حركات محیرالعقول بسنده كنید.

به قول خارجی‌ها:

Don’t try this  at  home


ویدیو : کریس آنجل تحت لیسانس علی بابا