کربکندی: فساد در همه ابعاد فوتبال ایران وجود دارد/ گفتند چقدر می‌دهی تیمت قهرمان شود! :



نخستین قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران , انگل هاییی که در ایران وجود دارد , مشهورترین فردی است که در فوتبال ایران به جادوگر شهرت دارد

کربکندی: فساد در همه ابعاد فوتبال ایران وجود دارد/ گفتند چقدر می‌دهی تیمت قهرمان شود!

سرمربی اسبق تیم فوتبال ذوب‌آهن جزو مربیانی است که معتقدند فساد در فوتبال ایران در اندازه بالایی وجود دارد. او از دلالی سخن گفت که از او پول خواسته تا تیمش را قهرمان لیگ برتر کند؛ دلالی که هنوز هم در فوتبال ایران فعالیت می‌کند!

رسول کربکندی  درباره‌ی حضورش در جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و صحبت‌های مطرح شده در این جلسه گفت و صراحتا اذعان کرد که فساد در همه‌ی لایه‌های فوتبال ایران وجود دارد. سرمربی اسبق تیم فوتبال ذوب‌آهن معتقد است که در شرایط فعلی چاره‌ای نیست جز آن‌ که دستگاه‌هایی مثل وزارت اطلاعات به فساد در فوتبال ایران رسیدگی کنند. کربکندی همچنین از پیشنهاد چند سال پیش یک دلال به او برای قهرمان کردن تیمش سخن گفت؛ دلالی که هرچند کم اما هنوز در فوتبال ایران فعال است.

کمیسیون اصل 90 می‌خواهد تا حصول نتیجه ماجرا را دنبال کند
سرمربی اسبق تیم فوتبال ذوب‌آهن که به همراه چند کارشناس دیگر فوتبال به جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی دعوت شده بود، درباره‌ی این جلسه گفت: جلساتی قبل از حضور ما در این کمیسیون تشکیل شد و جلساتی هم در آینده برگزار خواهد شد که به مساله فساد در فوتبال ایران و شبهاتی که این روزها مطرح شده است، بپردازد. به نظر می‌رسد که کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی می‌خواهد ماجرای فساد در فوتبال ایران را تا حصول نتیجه دنبال کند. اگر این اتفاق بیفتد مشکلات ما به حداقل می‌رسد.

درباره ریشه‌های فساد صحبت کردم
کربکندی همچنین درباره‌ی صحبت‌های خودش در جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: در آن جلسه درباره ریشه‌های فساد در فوتبال ایران صحبت کردم. درباره این گفتم که چه چیزهای باعث شد فوتبال به سمت فساد و دلالی پیش برود. افراد دیگر هم درباره‌ی مسائل مختلف صحبت و نمایندگان مجلس فقط گوش کردند. صحبت‌ها قرار بود دو ساعت طول بکشد اما بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید. البته شاید در آن جلسه خیلی به اصل مساله بجز مواردی پرداخته نشد.

ریشه‌های فساد در فوتبال به پول دولتی، مدیران هزینه، برخی مربیان و رسانه‌ها
وی در ادامه به تشریح ریشه‌های فساد در فوتبال ایران پرداخت: مهم‌ترین مساله این است که در فوتبال ایران پول‌های دولتی زیادی هزینه می‌شود و بیشتر مدیران ما هم مدیر هزینه هستند. نظارت چندانی هم روی این هزینه‌ها نیست و همین مساله زمینه‌ی فساد را فراهم می‌کند. افرادی که دستشان به دایره فوتبال نمی‌رسد، خود را به طریقی وارد می‌کنند و به خاطر تبحری که در کارشان دارند و پول بی‌حسابی که در فوتبال هست، زمینه‌ی فساد را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: مساله مهم دیگر غیرتخصصی بودن مدیریت‌هاست. اکثر مدیران ما غیرورزشی و سیاسی هستند و چون در فوتبال تخصصی ندارند در دام دلال‌ها گرفتار می‌شوند. چون این مدیران تخصصی ندارند به سمت آدم‌های سودجو کشیده می‌شوند.

سرمربی اسبق تیم‌های فوتبال صبا و ذوب آهن در ادامه گفت: برخی مربیان هم هستند که چون در کار خود موفقیتی کسب نمی‌کنند برای آن‌که بیشتر در فوتبال بمانند و سود ببرند، سعی می‌کنند به سمت خلاف بروند و برای بقای خود دست به تخلف بزنند.

کربکندی افزود: داوران محروم‌ترین و مظلوم‌ترین قشر فوتبال هستند؛ چون در پرداخت پول در فوتبال عدالت رعایت نمی‌شود. در شرایطی که بازیکنان و مربیان فوتبال در ایران پول‌ها میلیاردی می‌گیرند، داوران برای هر بازی 700 هزار تومان می‌گیرند که اگر یک داور در طول سال 20 بار سوت بزند می‌شود 14 میلیون تومان. در این صورت اگر ایمان و اعتقاد نباشد، زمینه فساد فراهم می‌شود.

وی هم‌چنین گفت: در این میان برخی رسانه‌ها هم از چارچوب تعیین شده خارج می‌شوند و به مادیات فکر می‌کنند. اینها بازیکنان و مربیان را تطمیع می‌کنند به سمت فساد می‌کشانند.

خلاف‌های کوچک رها شد تا به فساد بزرگ رسید
کربکندی در ادامه گفت: در طول سال‌های اخیر از خلاف‌های کوچک به راحتی گذشتیم و رهایشان کردیم و حالا کار به این‌جا رسید که فساد در درجه بالایی وجود دارد. در گذشته در تیم‌های پایه کسانی رشد می‌کردند که استعدادهای خوبی داشتند اما امروز کسانی رشد می‌کنند که پدرانشان پول داشته باشند و بتوانند پول خرج کنند! امروز خیلی از مربیان پایه بیش از هر چیز از کودک هنرجو می‌پرسند که پدرش چه‌کاره است. به همین دلیل است که مانند گذشته تولید نداریم.

چاره‌ای جز ورود وزارت اطلاعات به فوتبال نداریم
سرمربی اسبق تیم فوتبال ذوب آهن در ادامه درباره‌ی ورود دستگاه‌ها خارج از فدراسیون فوتبال به ماجرای فساد در فوتبال ایران اظهار کرد: درست است که ورود دستگاه‌های خارج از فدراسیون به فوتبال صحیح نیست اما در شرایط فعلی چاره‌ای نداریم جز این‌که دستگاه‌هایی مثل وزارت اطلاعات به ماجرا وارد شوند. وقتی فدراسیون قوی عمل نمی‌کند و مدام از فوتبال پاک حرف می‌زند، در واقع خودمان را فریب می‌دهیم.

وی افزود: رییس فدراسیون فوتبال از تیم‌های دسته یکی تشکر کرد که فوتبال پاکی را به نمایش گذاشتند اما پنج روز بعد چند تیم دسته یکی به دسته‌های پایین‌تر فرستاده شدند و تعداد زیادی مربی و بازیکن و مدیر به علت تبانی محروم شدند! این مساله یعنی نمی‌خواهیم واقعیت‌ها را بگوییم.

وجود فساد در فوتبال ایران را تایید می‌کنم
کربکندی ادامه داد: جزو مربیانی هستم که وجود فساد را در فوتبال ایران تایید می‌کنم و اطمینان دارم که فساد در فوتبال ایران در همه ابعاد و لایه‌ها وجود دارد. راهی نداریم جز آن‌که وزارت اطلاعات، کمیسیون اصل 90 مجلس و سایر دستگاه‌های مربوط وارد کار شوند تا مشکلات موجود از بین بروند.

مسوولان اراده واقعی برای حل مشکل داشته باشند
پیشکسوت فوتبال ایران هم‌چنین خطاب به دستگاه‌های نظارتی و قضایی که قصد ورود به ماجرای فساد فوتبال دارند، گفت: اگر قرار باشد چند روز سر و صدا کنیم و خرده پاها را بگیریم و بعد رها کنیم، اوضاع بدتر از گذشته می‌شود.

 

در گذشته در مقطعی دلال‌ها و آدم‌های را که فساد می‌کردند، دستگیر کردند ولی بعد از مدتی آنها را رها کردند و حالا همان دلال‌ها تحت عنوان مسوول جذب بازیکن به صورت رسمی فعالیت می‌کنند. امیدوارم مسوولان اراده واقعی و لازم را برای به نتیجه رساندن ماجرا داشته باشند.

به من گفتند چقدر می‌دهی که تیمت را قهرمان کنیم!
کربکندی در ادامه درباره‌ی اتفاقی که چند سال پیش برای خودش افتاد سخن گفت: به طور طبیعی مفسدان سراغ کسانی که اهل این کار نباشند نمی‌روند اما یک بار صراحتا برای خودم این مساله به وجود آمد. آن زمان سرمربی ذوب آهن بودم و با فولاد رقابت تنگاتنگی برای قهرمانی داشتیم.

 

پنج بازی تا پایان فصل باقی مانده بود که فردی که او را می‌شناختم با من تماس گرفت و گفت که چقدر می‌دهم تا تیمم از پنج بازی باقی‌مانده در سه بازی برنده شود؟ من از او پرسیدم چطور می‌خواهد این کار را بکند که او گفت در آن سه تیم بازیکن دارد و از آنها می‌خواهد که گل به خودی بزنند، پنالتی بدهند و اخراج شوند. من هم به او گفتم که اگر عرضه داشته باشیم قهرمان می‌شویم و اگر نداشته باشیم نمی‌شویم. آن فرد هنوز هم در فوتبال ایران فعال است اما فعالیتش کمتر از قبل است.

کسی واقعیت‌ها را نمی‌گوید
کربکندی در ادامه گفت: در گذشته مانند امروز تبانی و فساد رواج نداشت. امروز عده‌ای برای آن‌که به کارشان ادامه دهند هر کاری می‌کنند. شبکه‌ها قوی مانع کار کردن آدم‌های سالم می‌شوند اما واقعیت‌ها را کسی نمی‌گوید. این‌که مربی به بازیکن می‌گوید: «چقدر بده تا به تیم بیاورمت» یا «چقدر بده تا کاپیتان شوی» را اگر مطرح کنند خیلی به حل مساله کمک می‌کند. در کشورهای صاحب فوتبال می‌بینیم که داوری را به خاطر تخلف دستبند می‌زنند یا مدیر تیم بزرگی را از کار برکنار می‌کنند و تیمش را به دست پایین‌تر می‌فرستند اما در ایران رودربایستی داریم و اهمال می‌کنیم.

گفتم فوتبال ایران کثیف است و جریمه و محروم شدم!
کربکندی در پایان گفت: آرزو می‌کنم که پی‌گیری ماجرای فساد در فوتبال تا حصول نتیجه ادامه داشته باشد. تا وقتی به جای رسیدگی به موضوع بگوییم فوتبالمان پاک پاک است، به هیچ جا نمی‌رسیم.

 

در جلسه‌ی کمیسیون اصل 90 گفتم که چند سال قبل به این دلیل که گفته بودم فوتبالمان کثیف است سه میلیون تومان جریمه و از دو بازی محروم شدم! حالا که پرسپولیس برابر سپاهان باخته، همه دارند ماجرا را بررسی می‌کنند. این اهمال‌ها باید از بین بروند تا پول‌ها دولتی و بادآورده به انحراف کشیده نشوند. همه باشگاه‌ها ما بدهکارند ولی عده‌ای به منافع مالی زیادی می‌رسند. /ایسنا

 


ویدیو : کربکندی: فساد در همه ابعاد فوتبال ایران وجود دارد/ گفتند چقدر می‌دهی تیمت قهرمان شود!