کدام واحدهای ارتش عراق، بدون مقاومت تسلیم تکفیری‌ها شدند؟ :   اخبار بین الملل ...



ارتش عراق , کدام شهر ایران به شهر بدون کوچه شهرت دارد , نقشه مناطق تحت کنترل ارتش عراق

 

اخبار بین الملل - کدام واحدهای ارتش عراق، بدون مقاومت تسلیم تکفیری‌ها شدند؟

با گذشت چند روز از حمله ناگهانی تروریست‌های تکفیری به برخی استان‌های عراق و در حالی که با آغاز عملیات نیروهای عراقی، تروریست‌ها از پیشروی بیشتر بازمانده‌اند، برخی نکات مهم و قابل توجه درباره نحوه سقوط شهرهای موصل و تکریت به دست این گروه‌ها منتشر شد؛ نکاتی که نشان می‌دهد، برخی مناطق عراق حتی بدون کوچک‌ترین مقاومت، تسلیم تروریست‌ها شدند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «الحیات» با انتشار گزارشی درباره اوضاع عراق، به بررسی وضعیتی پرداخته که در یکی دو روز نخست حمله تروریست‌های تکفیری به عراق، سبب پیشروی این گروه‌ها و سقوط برخی شهرها شد. مهمترین نکته مورد توجه این روزنامه، تسلیم بدون مقاومت نیروهای نظامی عراقی در برخی مناطق در مقابل تروریست‌ها بوده است.

الحیات با اشاره به اینکه تروریست‌های گرد آمده تحت لوای «داعش»، در حقیقت متعلق به گروه‌های مختلف تکفیری هستند، می‌‌نویسد: در روز اول و دوم پیشروی این گروه‌ها، نیروهای ارتش و پلیس عراق در مقابلشان‌ عقب‌نشینی کرد‌ه‌اند.

پس از آنکه عناصر مسلح تروریست روز یازدهم ژوئن توانستند کنترل شهر تکریت، زادگاه صدام، ‌ را به دست بگیرند، حملاتی را نیز به سمت سامرا ترتیب دادند. در مقابل، نوری مالکی، نخست وزیر عراق، با آگاه شدن از تسلیم نیروهای نظامی، وعده مجازات فرماندهان خیانتکار را داد و اعلام کرد با ‌اعضای قبایل عراق و نیروهای داوطلب‌ ‌ارتش جدیدی را تشکیل خواهد داد.

در همین حال، شاهدان عینی به الحیات گفته‌اند، شهر تکریت بدون هیچ گونه درگیری و زد و خوردی از سوی تروریست‌ها اشغال شده بود. این اتفاق درباره شهرهای بیجی، الداور، سلیمان بیک و توز خرماتو نیز رخ داد. همه این شهرها جزو استان صلاح‌الدین عراق به شمار می‌‌روند.

از سوی دیگر، این شاهدان اشاره کرده اند که سقوط شهر تکریت، عملاً نه به دست عناصر اصلی تکفیری، بلکه از سوی نیروهای مسلحی انجام شده که به حزب بعث و همچنین گروه‌های مسلح وابسته به فرقه نقشبندیه تعلق داشته‌اند. این گروه‌ها به عزت‌الدوری، معاون صدام وابستگی دارند و در زمان تصرف تکریت نیز در کنار پرچم‌های گروه داعش، تصاویر صدام و الدوری را برافراشته بودند.

افزون بر این، اخبار حاکی از آن است که در آغاز پیشروی ترویست‌ها، چندین هزار سرباز به سمت جنوب و شهر بغداد فرار کرده و یونیفورم‌های نظامی خود را نیز از تن بیرون کرده اند. در مقابل، واحدهای حکومتی محلی نیز در برخی شهرها، تشکیل نیروهای مسلح قبیله ای را اعلام کرده اند.

‌به هر حال، مجموعه این عوامل، بر وجود عناصر خیانتکار وابسته به صدام در ساختار نیروهای نظامی عراق مهر تأیید می‌‌زند. از سوی دیگر، این امر نشان می‌‌دهد که دلیل اصلی پیشروی‌های اولیه تروریست‌های تکفیری و غافلگیری دولت عراق در مواجهه با آن‌ها چه بوده است.

گفتنی است، پس از وقوع این تحولات، عملیات رسمی ارتش عراق آغاز ‌و سبب شد ‌شهر تکریت از اشغال تروریست‌ها آزاد شود. اخبار درباره موصل ضد و نقیض است، زیرا هرچند در آغاز خبر عقب نشینی تروریست‌ها از این شهر منتشر شد، اکنون گفته می‌‌شود، ‌مناطقی از موصل همچنان در اختیار آن‌هاست و درگیری‌ها در این شهر ادامه دارد.

تحول مهم دیگر در این زمینه، اعلام فرمان جهاد کفایی از سوی آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق بود. در پی اعلام این فرمان، شمار بسیاری از نیروهای داوطلب برای مبارزه با تکفیری‌ها اعلام آماده کرده و واحد‌های داوطلب بسیاری نیز به سمت شهرها و اماکن مقدس شیعیان در عراق فرستاده شدند تا جلو‌ حمله تروریست‌ها به این اماکن گرفته شود.

اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو : کدام واحدهای ارتش عراق، بدون مقاومت تسلیم تکفیری‌ها شدند؟