کدام روغن ها مفیدند؟ : كدام روغن برای سلامت پوست و كدام برای پیشگیری از سرطان ...


كدام روغن برای سلامت پوست و كدام برای پیشگیری از سرطان و انواع بیماری‌ها مفید است؟!
مجله سیب سبز - ستاره محمد: گذشت آن زمانی كه فقط روغن زیتون به‌عنوان بهترین روغن خوراكی محسوب می‌شد. این روزها اگر سری به سوپرماركت‌های بزرگ بزنید با انواع و اقسام روغن‌های جدید روبه‌رو می‌شوید كه روی برچسب هر یك خواص منحصربه‌فردی نوشته شده است. ما نیز به این بهانه سراغ چهار نوع از روغن‌های خاص و جدید رفتیم تا شما را با خواص آنها آشنا کنیم.

روغن كنجد

از دیابت پیشگیری كرده و پوسیدگی دندان‌ها را به تعویق می‌اندازد. مقاومت پوست را هم در برابر آفتاب افزایش می‌دهد.

برای چی خوبه؟

این روغن سرشار از امگا 6 و 9 است و مصرف روزانه آن از بیماری‌های قلبی، تنگی و بسته شدن عروق، سكته مغزی، بیماری‌های گوارشی، یبوست، بعضی سرطان‌ها و رسوب كلسترول در عروق پیشگیری می‌كند، همچنین حاوی ویتامین E و ترمیم‌كننده بافت‌های عضلانی است. سیستم ایمنی بدن را هم تقویت  می‌کند.

کدام روغن زیتون بهتر است , کدام روغن بادام برای مو سر بهتره , کدام روغن

چقدر بخوریم؟

این روغن به‏دلیل نقطه دود بالایی كه دارد قابل مصرف در پخت و سرخ كردن غذاست. در تهیه انواع سس و سالاد هم می‌توان از آن استفاده كرد. پس سه بار در هفته به اندازه نصف تا یك قاشق غذاخوری از آن مصرف كنید.


 روغن تخم‌كتان

دارای بیشترین مقدار امگا3 (دو برابر روغن ماهی) و از نظر ویتامین‌های B و E در حدی است كه می‌توان آن را مولتی ویتامین نامید.

برای چی خوبه؟

این روغن سرشار از ویتامین‌های 3B، 6B، C و املاح روی و منیزیم است و مصرف روزانه آن باعث كاهش كلسترول، حفظ سلامت قلب و عروق، تعدیل التهاب مفاصل آسیب‌دیده، كنترل فشار خون، بهبود كاركرد دستگاه عصبی و كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مثل‌ ام‌اس و پاركینسون می‌شود، همچنین ضد سرماخوردگی  است.

چقدر بخوریم؟

توصیه می‌شود در روز یك تا سه قاشق غذاخوری همراه سالاد یا به‌طور مستقیم از این روغن مصرف كنید. این روغن را نباید حرارت دهید چراكه خواص مفیدش را از دست می‌دهد.


روغن كدو حلوایی

شربت یا كپسول حاوی این روغن به‌عنوان دارو عرضه می‌شود كه البته قیمت بالایی دارد، بنابراین مصرف مستقیم روغن كدو بسیار باصرفه‌تر است.

برای چی خوبه؟

مصرف روزانه این روغن باعث پیشگیری و معالجه تصلب شرایین، سوزش ادرار، ‌ام‌اس، سنگ مثانه، بیماری‌های پروستات، تعادل هورمونی در خانم‌ها و تنظیم فعالیت دستگاه گوارشی می‌شود، همچنین سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی (A، D و K) بوده و باعث افزایش كلسترول خوب خون (HDL) می‌شود.

چقدر بخوریم؟

این روغن برای طبخ، به‌خصوص سرخ كردن توصیه نمی‌شود، پس بهتر است روزی یك تا سه قاشق غذاخوری همراه سالاد یا به‌طور مستقیم از آن استفاده كنید. می‌توانید روزانه یك قاشق غذاخوری روغن تخم كتان را در میلك‌شیك‌تان بریزید.


روغن كلزا

سرشار از امگا 9 (65-63درصد) امگا 3 (11-9درصد) ، امگا 6 (23-19درصد)، ویتامینEو استرول‌های مفید گیاهی‌است.

برای چی خوبه؟

این روغن با داشتن بالاترین میزان چربی‌های غیراشباع مفید و عاری بودن از كلسترول از ابتلا به عوارض قلبی- عروقی جلوگیری می‌كند و در تقویت سیستم ایمنی، كنترل قند خون، كاهش خطر سرطان، تصلب شرایین و كنترل قند خون نقش بسیار مهمی دارد، همچنین حضور ماده شیمیایی كولین و مشتقات آن از بیماری كبد چرب جلوگیری كرده و در به تاخیر انداختن اختلالات آلزایمر
 نقش اساسی دارد.

چقدر بخوریم؟

این روغن محدودیتی در نحوه مصرف نداشته و می‌تواند در طبخ غذا، همراه سالاد و حتی در تهیه انواع كیك و شیرینی‌جات مورد استفاده قرار بگیرد. مصرف روزانه یك قاشق غذاخوری از این روغن برای بهره‌مندی از خواص آن توصیه می‌شود.

نكته مهم!

موقع خرید روغن به عبارت‌هایی چون «فرابكر» و «پرس سرد» توجه داشته باشید. در روش پرس سرد، روغن بدون حرارت و هرگونه حلال شیمیایی تولید شده و تمامی خواص ارزشمند آن محفوظ باقی می‌ماند. روغن تولید شده به این روش اصطلاحا روغن بكر یا فرابكر نامیده می‌شود.


ویدیو : کدام روغن ها مفیدند؟