کدام اجاق برای آشپزخانه مناسب است ؟ :     آشپزخانه بدون اجاق معنا و مفهومی ...



 

کدام گزینه برای وعده افطار مناسب نیست؟ , اسید مالیک موجود در کدام گزینه برای سفید کردن دندان مناسب است , برای جلوگیری از خونریزی لثه استفاده از کدام گزینه مناسب است

 

آشپزخانه بدون اجاق معنا و مفهومی ندارد. اجاق‌گاز مهم‌ترین وسیله در آشپزخانه به شمار می‌رود و باید بیش از بقیه وسایل در انتخاب آن دقت داشته باشید تا مطابق شرایط آشپزخانه‌تان مناسب‌ترین را برگزینید. اجاق‌های گازی، الكتریكی، اجاق‌های بزرگ و قدیمی یا اجاق‌های توكار با شعله‌های مجزا، انواع انتخاب‌هایی هستند که پیش روی شما قرار دارند.
البته بودجه، فضا و ترجیحات شخصی شما تا حد زیادی در انتخابتان تاثیرگذار خواهد بود؛ با این حال بهتر است كاتالوگ‌های مربوط به این‌گونه وسایل را مطالعه و مدل‌های مختلف اجاق‌، امكانات و پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود را بررسی کنید.


ارزان‌‌ترین انتخاب، خرید یك اجاق ساده فردار با شعله مركزی اما امروزه مدل‌های عریض‌تر آن نیز به بازار عرضه شده‌است. قبل از خرید، دقت كنید كه فر آن مطابق با نیاز شما باشد (ظرفیت داخلی آن باید از بیرون قابل برآورد باشد) و توجه داشته باشید كه فرهای خودشوی، عموما فضای پخت كمتری دارند. در صورت امكان، فری تهیه كنید كه در‌های شیشه‌ای داشته باشد. در شیشه‌ای آسان‌تر شسته می‌شود و در زمان پخت نیز می‌توانید مواد داخل آن را ببینید.اجاق‌های امروزی بسیار متنوع‌تر از انواع قدیمی است و دارای كباب‌پزها، شعله‌هایی برای سرخ‌كن‌های بزرگ، جایی خاص برای ماهی‌تابه و انواع دو شعله‌ای یا شش شعله‌ای هستند.


اگر شعله‌ها را جداگانه خریداری می‌كنید، در انتخاب خود دقت كنید تا پاسخگوی نیاز و آشپزخانه شما باشند (جنس این شعله‌ها بسیار متنوع است: شیشه، استیل، لعابی) و تصمیم بگیرید كه كدام یك از آنها برای شما كارآیی بهتری خواهد داشت.


به عنوان مثال اگر سطح كابینت شما باریك است، اجاق‌های خوراك‌پزی چهار شعله كه همه در یك ردیف قرار دارند را انتخاب كنید؛ اگر چپ دست هستید، اجاق‌هایی را انتخاب كنید كه كلیدهای تنظیم آن برخلاف اجاق‌های استانداردی كه در سمت راست قرار دارند، در جلوی اجاق‌ قرار گرفته باشند تا برای دسترسی به كلیدها مجبور نباشید دست خود را روی اجاق و گرما بگیرید. همچنین اطمینان حاصل كنید كه شعله‌های كافی در اختیار دارید تا بتوانید در آن واحد چند ماهی تابه و قابلمه را روی آن قرار دهید.

 

 

اجاق‌های قدیمی و اشعه‌سوز


اجاق‌های قدیمی دارای پوشش لعابی بسیار سنگین هستند و باید كفپوش محكمی داشته باشند. این اجاق‌ها با گاز، نفت، برق یا سوخت جامد كار كرده و صفحه شعله‌‌ها و فر آنها دائماً داغ می‌شود. افرادی كه این نوع اجاق‌ها را ترجیح می‌دهند، بر این باورند كه این اجاق‌ها در مقایسه با مدل‌های جدید و مدرن، كارآمدتر است و عملكرد بهتری دارند. این اجاق‌ها از نظر قیمت ارزان نیستند اما طول عمر آنها زیاد است و این قابلیت را دارند كه منازل شما را گرم كنند.

 

 

گازی یا برقی؟


هنگامی كه نوبت انتخاب بین اجاق‌های گازی و برقی می‌رسد، تفاوت‌ها بسیار كم و انتخاب بسیار سخت است. با وجود اینكه كنترل چراغ‌های گازی آسان‌تر است، اجاق‌های هالوژنی، خدماتی مانند چراغ‌های گازی را ارائه می‌دهد، گرمای آنها بسیار سریع است و به راحتی نیز خاموش می‌شوند. اما هر گونه سوختی كه انتخاب كنید، اكثر غذاهایی كه امروزه ما طبخ می‌كنیم، سرخ كردنی یا بخارپز هستند كه تولید بخار، بو و دود می‌كنند بنابراین تهویه مناسب به صورت هواكش‌ها یا هود ضروری به نظر می‌رسد.

 

 

اجاق‌های پیشرفته و مدل‌های فرانسوی


این وسایل مدرن و پیشرفته، ظرفیت بالایی برای پخت و پز دارند و شامل دو یا چند اجاق چند منظوره، پنج یا شش شعله گازی، گریل‌ها و فرها هستند.حتی ممكن است تسهیلاتی مانند كشوهای گرم كننده، بخارپز و چرخ‌های دوار برای كباب كردن نیز داشته باشند. اجاق‌های مجزا بسیار سنگین هستند و نیاز به كفپوش‌های محكم نیز دارند. این نوع اجاق‌ها از مدل‌های مورد علاقه سرآشپز‌ها و معمولا بسیار گران‌قیمت هستند.

 

اجاق‌های توكار و شعله‌های مجزا


یكی دیگر از مدل‌های بسیار رایج امروزی، اجاق‌های توكاری هستند كه شعله‌های مجزا دارند و به شما اجازه می‌دهند تا دو فضای مجزای پخت و پز داشته و فر خود را نیز در محل مناسبی جای دهید (به عنوان مثال در ارتفاع كمر یا چشم). این اجاق‌گاز‌ها بسیار گران‌تر از اجاق‌های مجزای استاندارد، اما در عین حال انعطاف‌پذیرتر و متداول‌تر هستند.


منبع : takmahfel

 


ویدیو : کدام اجاق برای آشپزخانه مناسب است ؟