کجا دیده اید قالیباف جار و جنجال راه بیندازد؟! :         نقدی بر یاداشت عصرایران کجا ...



 

 

 

قالیباف , دختر قالیباف , عروسی دختر قالیباف

 

نقدی بر یاداشت عصرایران

کجا دیده اید قالیباف جار و جنجال راه بیندازد؟! مشکل تهران ، اختلاف او و احمدی نژاد نیست

در پی انتشار مطلبی در عصرایران که به بررسی عدم تخصیص بودجه مترو و به تبع آن 4 برابر شدن بلیت مترو از سال آینده پرداخته بود ، عباس پازوکی ، مدیر سایت شفاف -نزدیک به محمد باقر قالیباف- در یادداشتی که به عصرایران ارسال داشته ، به نقد این مطلب پرداخت و چند نکته تکمیلی را بدان افزود که عیناً منتشر می شود:

"سایت وزین عصرایران روز گذشته مطلبی منتشر کرده بود تحت عنوان " گناه مردم چیست که احمدی نژاد و قالیباف با هم مشکل دارند؟! " که به موضوع مشکلات مردم تهران در حوزه حمل و نقل عمومی از جمله مترو پرداخته بود .

بدیهی است که یادداشت مذکور از سر دلسوزی و دیدن واقعیت مشکلات مردم در حمل و نقل است و جای تقدیر دارد که سایت عصرایران مشکلات مردم را با چنین صراحتی مطرح می کند . اما به نظر می رسد یک نکته محوری در این یادداشت وجود داشته که از نگاه نگارنده این سطور اشتباه به نظر می رسد .

محور یادداشت این است که دکتر قالیباف و دکتر احمدی نژاد شهردار تهران با هم مشکل دارند و دود این مشکل به چشم مردم تهران می رود . در همین زمینه به نظر می رسد که توجه به چند نکته خالی از لطف نیست :

1ـ آیا شهروندان تهرانی و سایر شهروندان ایرانی به یاد دارند که آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران با فردی یا نهادی مشکل داشته باشد و این مشکل شخصی یا سیاسی را به مردم تعمیم دهد ؟

آیا در دوران مدیریت دکتر قالیباف نمونه ای از جار و جنجال مدیریت شهری بر اثر مشکلات موجود و راه انداختن دعواهای سیاسی و ... وجود دارد ؟ آیا در کارنامه مدیریتی قالیباف چیزی به نام دعوای سیاسی مشاهده می شود ؟

آیا تا کنون پیش آمده که قالیباف مثلا از نهادی انتقادی داشته باشد و آن انتقاد را در یک نامه سرگشاده و از طریق رسانه های عمومی تند و تیز مطرح کند ؟

آیا تا کنون پیش آمده که قالیباف بر سر اختیارات دیگر نهادهای نظام مثلا مجلس یا قوه قضائیه یا حتی خود دولت بحثی را در مقابل دیدگاه مردم پیش کشیده باشد و دعوایی راه انداخته باشد ؟

تقریبا همه کسانی که عملکرد دکتر قالیباف را در مدیریت های مختلف رصد کرده اند می دانند قالیباف اهل برنامه ریزی و کار است و اساساً اهل دعوا راه انداختن جنجال نیست .

در همین مدیریت شهرداری تهران نیز قالیباف تنها شهردار همه سال های اخیر است که هرگز وارد دعواهای سیاسی نشده و تمام تلاش خود را کرده تا گرهی از مشکلات شهروندان تهرانی را باز کند .

در واقع به نظر می رسد آقای قالیباف اساساً اهل دعوای سیاسی و مشکل داشتن با افراد نیست و اگر هم انتقادی به برنامه و دیدگاه فردی داشته باشد امکان ندارد که در مدیریتش آن را دخیل کند .

قالیباف 5 سال است که شهردار تهران است و همواره گفته است هیچ توقعی از دولت ندارم جز همان توقعاتی که آقای احمدی نژاد در دوران شهرداری تهران از دولت وقت داشته اند . آیا این توقع خیلی زیاد است که آقای احمدی نژاد همان چیزهایی که خودش از دولت هشتم می خواسته در مقام ریاست دولت جامه عمل بپوشاند؟

2ـ یک سال است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرده اند که مطابق آن قانون دولت مکلف به پرداخت دو میلیارد دلار به متروی کلان شهرهای کشور است که یک میلیارد دلار آن مربوط به متروی تهران است . اما دولت محترم اساساً هیچ مبلغی از این دو میلیارد دلار قانونی به هیچ یک از کلان شهرهای کشور نپرداخته است .

متاسفانه برخی به اشتباه گمان می کنند که این دو ملیارد دلار تنها مربوط به متروی تهران است . اما هیچ شهر دیگری هم این مبلغ را دریافت نکرده است و تهران هم یکی از شهرهایی است که پولش را نگرفته است . یعنی شهرهایی چون مشهد و تبریز هم از این بابت پولی نگرفته اند . در آن شهرها که آقای قالیباف شهردار نیست .   بنابراین نمی توان گفت دولت پول مترو را نداده است چون آقای احمدی نژاد با آقای قالیباف مشکل دارد . گیریم که این مشکل هم وجود داشته باشد ، چرا پول متروی مشهد پرداخت نشده ؟ چرا پول متروی تبریز پرداخت نشده ، چرا پول متروی دیگر کلان شهرهای کشور پرداخت نشده است ؟

3ـ دولت محترم شجاعانه و جسورانه قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا کرده است که واقعا قابل تقدیر است . اما یک پرسش اساسی در این زمینه وجود دارد . قیمت بنزین 700 تومان شده است و گیریم که این قیمت درست باشد . اما مگر می توانیم تا وقتی حمل و نقل عمومی را گسترش نداده ایم از مردم بخواهیم با خودروی شخصی به خیابان ها نیایند؟

فرض کنیم شهروندی تصمیم بگیرد دیگر با خودروی شخصی به خیابان نیاید . با چه وسیله ای باید به محل کارش برسد ؟ یا مترو ، یا اتوبوس یا تاکسی . آیا نباید دولت محترم که دیگر یارانه ای بابت بنزین پرداخت نمی کند ، به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند تا مردم قانع نشوند بهترین وسیله برای تردد در شهر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است؟

مگر می شود به مردم بگوییم هم ماشین شخصی تان را بیرون نیاورید ، هم با مترو و اتوبوس نروید ، هم باید سر موقع به محل کارتان برسید ؟! بالاخره باید یک راهی پیش پای مردم گذاشت . نه اینکه همه راه های پیش روی مردم را ببندیم و بعد در رسانه ها آن ها را نصیحت کنیم که خودروی شخصی تان را بیرون نیاورید تا هوا صاف و تمیز شود .

4ـ آنچه در کشور باید حاکم باشد قانون است و رهبری معظم انقلاب بارها از همگان خواسته اند " مر قانون " عمل کنند . اینکه قانون مصوب مجلس توسط دولت اجرا نمی شود چه ربطی به قالیباف یا شهرداری تهران دارد که آنها و مقامات دولت را نصیحت کنیم که با هم مشکل نداشته باشید . مجلس قانونی را تصویب کرده و دولت موظف است قانون را اجرا کند . چه قالیباف شهردار باشد ، چه هر کس دیگری شهردار باشد آقای احمدی نژاد و دولت محترم موظفند قانون را اجرا کنند . اصل بحثی که رسانه های وزینی چون عصرایران باید به آن بپردازند این است که قانون اجرا شود . حالا اینکه آقای احمدی نژاد با قالیباف مشکل دارد یا ندارد بحث فرعی است . همه باید از دولت بخواهند " مر قانون " را اجرا کند و بر سر این موضوع تعارف هم نکنیم .

مدیریت شهری تهران طی سال های اخیر رشد ساخت مترو را چندین برابر کرده و این امکان را دارد که بیشتر کند . خطوط ویژه اتوبوس های بی آر تی نیز از دیگر اقدامات قابل تقدیر شهرداری تهران بوده است . بنابراین ما باید اگر کسی در این شهر کار مفیدی کرده تقدیر کنیم و بی تعارف از دیگران هم بخواهیم کمک کنیم .

5ـ خیلی از کارشناسان معتقدند که حتی اگر قالیباف شهردار تهران نبود هم دولت حاضر به کمک کردن به شهرداری و اجرای قانون نبود. کما اینکه دیگر شهرهای کشور نیز همین مشکل را دارند. تبریز ، مشهد ، شیراز ، اهواز ، اصفهان و خیلی از شهرهای بزرگ کشور مشکل ترافیک دارند . در این شهرها که قالیباف شهردار نیست ، چرا دولت کمک نمی کند مشکلاتشان حل شود ؟! در واقع به نظر می رسد که اساساً دولت اعتقادی به کمک کردن به شهرداری ها ندارد و اخیرا هم تلاش هایی را سازماندهی کرد برای اینکه شهرداران کشور را خود دولت انتخاب کند و دیگر زیر نظر شورای منتخب مردم نباشد . بنابراین ریشه مشکلات اختلاف دو فرد با یکدیگر نیست . بلکه ریشه عدم اعتقاد به اداره شهرها توسط شهرداران منتخب مردم است .

6ـ نکته آخری که درباره تهران باید توجه کرد این است که به نظر می رسد دولت محترم اساساً اعتقادی به کمک به تهران ندارد . حالا هر کسی که شهردار پایتخت باشد ، تفاوتی برای دولت ندارد . دولت معتقد است که باید جمعیت تهران کاهش پیدا کند و لااقل 5 میلیون تهرانی از این شهر خارج شوند . شاید یکی از راه های خارج شدن مردم از تهران افزایش همین مشکلات و غیر قابل تحمل شدن تهران باشد . وقتی چنین نگاهی وجود داشته باشد ، هر کسی که شهردار تهران باشد دولت به او کمک نمی کند چون اعتقادی به کمک به تهران ندارد ....../تحلیل:عصرایران


ویدیو : کجا دیده اید قالیباف جار و جنجال راه بیندازد؟!