کاهش سن ابتلا به یک نوع سرطان در ایران : کاهش سن ابتلا به یک نوع سرطان در ایران افزایش ...



کاهش ابتلا به سرطان رحم با راه هایی ساده , یکی از علل ابتلا به سرطان کبد کدام است؟ , کدام یک از علل ابتلا به سرطان کبد است؟

کاهش سن ابتلا به یک نوع سرطان در ایران

افزایش بروز سرطان و کاهش سن ابتلا به آن در ایران و کشورهای منطقه نگرانی‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است که در این راستا تحقیقاتی در زمینه یافتن علل آن از سوی محققان کشور و با حمایت مالی مرکز بین المللی مهندسی ژنتیک در حال اجرا است.

 مرکز بین المللی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری (ICGEB) به منظور ارتقا و رشد بیوتکنولوژی در کشورهای در حال توسعه از سوی سازمان UNIDO یکی از زیر مجموعه سازمان ملل تاسیس شده است. این مرکز در حال حاضر 63 عضو دارد که با حق عضویت اعضا اداره می‌شود. میزان حق عضویت هر کشور با توجه به بودجه سرانه ناخالص ملی توسط سازمان ملل تعیین خواهد شد.

این مرکز در حال حاضر سه مقر در سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا در کشورهای ایتالیا،‌ هند و آفریقای جنوبی دارد.

طبق اساسنامه این مرکز حمایت مالی برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی عضو، ارائه بودجه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت و اعطای بورس‌های دوره‌های دکتری و فوق دکتری کوتاه مدت از جمله وظایف IEGEB است.

ایران نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی این مرکز از سال 1382 با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویب IEGEB  درآمد.

به گفته معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، این پژوهشگاه با عضویت ایران در این مرکز تاکنون توانسته برای 6 طرح کلان تحقیقاتی به میزان 120 هزار یورو بودجه جذب کند ضمن آنکه موفق به پذیرش یک بورسیه دوره فوق دکتری بلند مدت و 2 بورسیه فوق دکتری کوتاه مدت (Post- doc) با تامین کلیه هزینه‌ها، پذیرش 9 بورسیه دوره دکتری بلند مدت (PhD) و پذیرش یک بورسیه دوره کوتاه مدت ویژه دانشجویات دکتری شده است.

تحقیقات محققان ایرانی برای یک نگرانی جهانی
دکتر علی هاتف سلمانیان- معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به عضویت ایران در حکام بیوتکنولوژی (ICGEB) سازمان ملل،‌افزود:  این مرکز یک مرکز بیوتکنولوژی بین المللی است و کشورهای عضو بر اساس مشکلات مبتلابه جامعه بشری می‌توانند 3 پروژه‌های تحقیقات کاربردی را به آن ارائه دهد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار داشت: از سوی این پژوهشگاه نیز پروژه تحقیقاتی ارائه شد که با تایید و حمایت 42 هزار یورویی مرکز ICGEB  اجرایی شده است.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه خاطر نشان کرد: این پروژه در زمینه سرطان است که در کشور و کشورهای منطقه اجرایی خواهد شد.

سلمانیان رشد زیاد سرطان را یکی از نگرانی‌های جدی جامعه جهانی دانست و یادآور شد: در حال حاضر متوسط رشد سرطان به ویژه سرطان سینه در کشور و کشورهای منطقه رو به افزایش و سن ابتلا به این بیماری نیز به شدت رو به کاهش است.

وی با تاکید بر اینکه شیوع این بیماری در کشورهای اردن و عراق مشابه ایران است، خاطر نشان کرد: با توجه به این شیوع بالا نگرانی‌هایی ایجاد شده است از این رو در این پروژه تحقیقاتی به دنبال دلایل بروز این بیماری در ایران و کشورهای منطقه هستیم.

سلمانیان با بیان اینکه این پروژه با کمک مالی ICGB  اجرایی می‌شود، یادآور شد: محققان دراین مطالعه به دنبال یافتن الگوی بروز سرطان سینه هستند./مهر


ویدیو : کاهش سن ابتلا به یک نوع سرطان در ایران