کاهش اختلاف قیمت دلار بانکی با آزاد : در حالی که بانک مرکزی نرخ بانکی دلار ...


در حالی که بانک مرکزی نرخ بانکی دلار را در روز جاری (چهارشنبه) معادل دو هزار و 734 تومان اعلام کرد قیمت این اسکناس سبز در بازار آزاد با اختلاف 710 تومانی به هر واحد سه هزار و 444 تومان رسید. خبرگزاری ایرنا: در حالی که بانک مرکزی نرخ بانکی دلار را در روز جاری (چهارشنبه) معادل دو هزار و 734 تومان اعلام کرد قیمت این اسکناس سبز در بازار آزاد با اختلاف 710 تومانی به هر واحد سه هزار و 444 تومان رسید.

فاصله دلار آزاد و بانکی در یکسال گذشته و همزمان با ثبات نرخ ارز حدود 580 تا 600 تومان بود اما با افزایش قیمت ارز در ماه اخیر این رقم به حدود 800 تومان رسیده بود.

پس از رشد قیمت دلار در هفته های اخیر قیمت این واحد پولی در بازار در روزهای گذشته سیر نزولی به خود گرفت به نحوی که نرخ دلار در روز گذشته با 20 تومان کاهش به 3465 تومان رسید که این رقم پایین ترین نرخ فروش در یک ماه گذشته بوده است.

البته نرخ دلار در معاملات روز چهارشنبه(ساعت 12.15)نیز روند نزولی خود را ادامه داد و با قیمت 3444 تومان به خریداران عرضه شد، بنابر این قیمت دلار نسبت به معاملات روز گذشته تا این لحظه 21 تومان با کاهش مواجه شده است.

کارشناسان اقتصادی، دو عامل اصلی کاهش میزان قاچاق ارز و محدود شدن تقاضاهای سفته بازان را دلیل کاهش نرخ ارز اعلام می کنند.

ناگفته نماند که با نزدیک شدن به روزهای پایانی تعطیلات ژانویه حجم تقاضای بازار به دلیل کاهش تقاضای ارز مسافرتی نیز محدود شده و به تبع آن نرخ دلار در مسیر نزولی قرار گرفته است.

البته به باور برخی از فعالان در دو هفته اخیر میزان قاچاق ارز به کشورهای همسایه نیز کاهش یافته است. به گفته آنها دلار در بازار کشورهای همسایه با اختلاف کمتری نسبت به بازار استانبول معامله می شود، امری که تمایل معامله گران برای قاچاق ارز و استفاده از تفاوت قیمتی دو بازار را کاهش می دهد.

البته ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز پیش از این و در زمان رشد قیمت ارز در بازار آزاد پیش بینی کرده بود که با پایان تعطیلات ژانویه و کاهش تقاضا در بازار، نرخ دلار روند کاهشی را تجربه کند.


ویدیو : کاهش اختلاف قیمت دلار بانکی با آزاد