کامرون: تحریم‌های ضدایرانی کاهش نمی‌یابد : نخست‌وزیر انگلیس ضمن اعلام حمایت ...


نخست‌وزیر انگلیس ضمن اعلام حمایت از تلاش برای انتقال قدرت به گروهی میانه‌رو در سوریه، درباره موضوع هسته‌ای‌کشورمان تأکید کرد تحریم‌های ضدایرانی کاهش نخواهد یافت. تسنیم: نخست‌وزیر انگلیس ضمن اعلام حمایت از تلاش برای انتقال قدرت به گروهی میانه‌رو در سوریه، درباره موضوع هسته‌ای‌کشورمان تأکید کرد تحریم‌های ضدایرانی کاهش نخواهد یافت.

به نقل از نشریه اماراتی الاتحاد؛ دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگوی اختصاصی با این نشریه روابط بین انگلیس و امارات متحده عربی را بسیار عمیق و مستحکم خواند.

وی در این گفت‌وگو که داخل دفترش در لندن انجام داد و قرار است امروز نشریه انگلیسی "نشنال" نیز آن را منتشر کند، بر عمق روابط دوستانه که بر پایه فهم مشترک و منافع مشترک اقتصادی در حال توسعه و رعایت اهداف راهبردی و برقراری آرامش و ثبات در منطقه خلیج فارس، یمن، مصر و سوریه استوار است، تأکید کرد.

نخست وزیر انگلیس همچنین گفت: ما همواره بر مقابله با تهدیدهای گروه‌های تندرو که در سراسر منطقه و جهان ملتها را تهدید می‌کنند تأکید داریم.

وی همچنین درباره جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس اعلام کرد لندن از راهکاری مسالمت آمیز برای حل این موضوع حمایت می‌کند. کامرون بدون اشاره به مالکیت این جزایر از سوی ایران در اقدامی مداخله‌جویانه از حل و فصل این موضوع از طریق مذاکرات مستقیم یا دادگاه بین المللی حمایت کرد.

نخست وزیر انگلیس همچنین با پرداختن به مسئله سوریه تأکید کرد: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و گروه‌های مخالف را به‌منظور مشارکت در مذاکرات سیاسی ترغیب کنیم چرا که جز راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه نمی‌توان راه‌حلی را تصور کرد، و گزینه نظامی درباره سوریه هرگز به نتیجه نمی‌انجامد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیانیه کنفرانس ژنو1 به‌صراحت از تشکیل هیئت انتقالی قدرت سخن به میان آورده بود و تضمین داده شده بود که بشار اسد در آینده سوریه نقشی نخواهد داشت.

دیوید کامرون در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه اشاره کرد و گفت: با توجه به این مسئله که موضوع نابودی تسلیحات شیمیایی و توان نظامی شیمیایی سوریه در این کشور صورت می‌گیرد، اما با این وجود گسترش دامنه تندروی در سوریه مایه نگرانی است و دراین‌باره تأکید کرد، تروریست‌ها هم اکنون داخل خاک سوریه در حال آموزش هستند تا علیه همه ما دست به اقدامات تروریستی بزنند.

وی دراین‌باره افزود: باید برای مرحله انتقال قدرت از نظام بشار اسد به مخالفان معتدل زمینه و بستر لازم را فراهم سازیم چرا که مخالفانی باید در سوریه بر سر قدرت آیند که به‌دنبال تشکیل سوریه‌ای یک‌پارچه و مسالمت آمیز باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سوریه و ایران اشاره کرد و گفت: بین مسئله مذاکرات هسته‌ای تهران و کشورهای غربی و مسئله تغییراتی که هم اکنون در سوریه روی می‌دهد هیچ ارتباطی وجود ندارد، چرا که این دو مسئله به‌صورت کامل از هم جدا هستند و غرب همان‌گونه که خود را ملزم به منع پیشرفت سلاح هسته‌ای ایران می‌داند خود را ملزم می‌داند بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را فاقد مشروعیت در این کشور بداند.

وی افزود: هیچ راه‌حل مسالمت آمیزی را برای مسئله سوریه در سایه بقا و وجود دولت فعلی سوریه نمی‌توان متصور شد، و هرگز ما بین مسئله هسته‌ای ایران و موضوع سوریه مقایسه‌ای را در نظر نگرفته‌ایم.

 مشروح  این گفت‌وگو با روزنامه الاتحاد امارات در ادامه می‌آید:  

"انگلیس و امارات،: دوستی مستحکم"

سؤال: روابط بین انگلیس و امارات متحده عربی را در راستای هماهنگی مشترک درباره بحران‌های عربی و بین المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کامرون درباره روابط انگلیس و امارات متحده عربی گفت: انگلیس و امارات متحده روابط دوستانه مستحکمی دارند که بر پایه اصول فهم مشترک و منافع مشترک استوار است و ما همچون دوستانی واقعی هستیم و به‌صورت جدی به همه مسائلی که به کشورهای‌مان مربوط می‌شوند پایبند هستیم، و برای تأمین امنیت ملتهای خود اقدام لازم را به عمل می‌آوریم و هر دو کشور از اقتصاد رو به توسعه بهره می‌بریم.

دیوید کامرون در ادامه گفت: لندن هم اکنون توجه خود را معطوف به این مسئله نموده که اقتصاد انگلیس بار دیگر شکوفا شود، ازاین‌رو قصد داریم از طریق ارائه مشوق‌های تجاری جهانی از سرمایه گذاری در انگلیس استقبال کنیم، علاوه بر آن باید سعی کنیم از موضوع سرمایه گذاری در بخش زیربنایی انگلیس هم حمایت لازم را به عمل آوریم که در این عرصه دولت امارات واقعاً شریک بسیار خوبی برای دولت انگلیس به حساب می‌آید چرا که در کشورم سرمایه گذاری‌های بسیار خوبی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش دراین‌باره گفت: بسیار مفتخریم که شاهد نقش مؤثر شرکت‌های اماراتی در انگلیس هستیم که از میان آنها می‌بایست از شرکت بنادر جهانی دوبی تقدیر کنم که سهم بسزایی در اقتصاد کشورم ایفا می‌کند.

وی گفت: قصد ما در این زمینه این است که بسیار از این هم پیشتر به جلو حرکت کنیم، ازاین‌رو اخیراً تصمیم بر این گرفته شد تا با صدور ویزای الکترونیکی موضوع ورود شهروندان اماراتی به انگلیس را سرعت ببخشیم و از این طریق سرمایه گذاری تجار را در کشورم تسریع و تسهیل نماییم.

وی در این زمینه گفت: البته جا دارد در این بین از حضور و فعالیت بسیار خوب شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت شل که در زمینه‌های مختلف در اقتصاد امارات برای سالیان مدیدی سرمایه گذاری کرده‌اند تقدیر و تشکر کنم.

نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت: البته تمام دوستی ما به موضوع سرمایه گذاری اقتصادی بین انگلیس و امارات ختم نمی‌شود بلکه ما با سران امارات برای تحقق امنیت پایدار و گسترش امنیت در منطقه حیاتی خلیج فارس تأکید داریم.

نخست وزیر انگلیس در ادامه پیگیری سیاست‌های تفرقه افکنانه این کشور مدعی شد لندن از نگرانی‌های امارات درباره مسائلی که باعث نگرانی این کشور می‌شوند مطلع است، وی در این زمینه موضوع هسته‌ای کشورمان را مثال زد.

کامرون  افزود: البته گروه‌های تروریستی و تندروی هم در مناطقی از جمله مصر، یمن و سوریه حضور دارند که مایه نگرانی امارات هستند، مبارزه با این تهدیدات همه به‌مثابه اهداف مشترک دو کشور به شمار می‌آیند.

بحران سوریه

نخست وزیر انگلیس در ادامه به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت : اولاً لازم است پیشرفت‌های به دست آمده درباره سوریه را کوچک نشماریم، تا پیش از این سوریه یکی از ذخایر اعلام نشده بزرگ جهان درباره سلاح شیمیایی را در اختیار داشت که هم اکنون در حال تجزیه و نابودی است.

وی دراین‌باره گفت: من از عمق فاجعه انسانی که ملت سوریه با آن روبه‌رو هستند واقعاً شوکه شده‌ام، و از این‌که تروریسم در این کشور در حال توسعه و پیشرفت است نیز بسیار نگرانم، چرا که تروریست‌ها اکنون در خاک سوریه در حال آموزش هستند.

وی افزود: زمانی که به امارات می‌روم احساس می‌کنم کنار دوستانم هستم و هر دو کشور در اقدام  ضدتروریسم در یک نقطه قرار داریم، این به این معنی است که دو کشور به راه‌حل‌های سیاسی برای پایان دادن به نزاع نیاز داریم.

دیوید کامرون افزود: هم اکنون شورای امنیت از نتایج کنفرانس ژنو1 به‌صورت کامل حمایت می‌کند و در این کنفرانس شرکت کنندگان به این نتیجه رسیدند تا یک هیئت انتقال قدرت روی کار آید و اساس کار رضایت همه باشد و در آینده سوریه بشار اسد هیچ نقشی را ایفا نکند.

نخست وزیر انگلیس در بخش دیگری از سخنانش افزود: گام بعدی این است که هم بشار اسد و هم مخالفانش را برای شرکت در مذاکرات تشویق کنیم و این امر در برگیرنده این پیام برای نظام سوریه است که از طریق نظامی نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

وی افزود: ما باید از این طریق زمینه و بستر مناسب را برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه از نظام بشار اسد به یک دولت شامل مخالفان میانه‌رو که خود را ملزم به تشکیل دولت یک‌پارچه و مسالمت آمیز بدانند آماده سازیم.

کامرون افزود: جهان می‌بایست در این مرحله به مسئولیت‌های خود عمل کند و برای پایان دادن به نزاعی که تاکنون زندگی بسیاری را نابود کرده دست به کار شوند، این اوضاع فعلی باعث گسترش خطر تروریسم می‌شود چرا که در سوریه دولت مناسبی حضور ندارد و این وضع کشورهای دیگر را هم در معرض تهدید قرار می‌دهد.

دیوید کامرون درباره اخباری که علیه انگلیس مطرح است که مجلس عوام این کشور با مخالفتش با مسئله شرکت در حمله به سوریه نظام بشار اسد را از حمله نظامی نجات داد و  گفته می‌شود این تصمیم باعث نجات باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در خصوص اقدام نظامی بر ضد سوریه شد، پاسخ داد: زمانی که دلایلی ملموس به دست آمد که نشان می‌داد نظام سوریه در 25 آگوست [3 شهریور ماه] گذشته در منطقه غوطه شرقی از سلاح شیمیایی استفاده کرده به این نتیجه رسیدیم برای جلوگیری از تکرار این اقدام و منع استفاده از سلاح ممنوعه باید دست به کاری زد.

نخست وزیر انگلیس گفت: اما برای هر اقدامی به‌منظور به دست آوردن حمایت بین الملل و حمایت سازمان ملل می‌بایست در این خصوص اسنادی را به دست می‌آوردیم و البته برای هرگونه اقدام نظامی ما به حمایت و رأی مجلس عوام انگلیس هم نیاز داریم.

وی دراین‌باره افزود: زمانی که پارلمان از تصمیم برای اقدام نظامی فوری حمایت نکرد  این رأی را محترم دانستم اما در عین حال انگلیس، آمریکا و دیگر کشورهای هم‌پیمان تصمیم گرفتند در سازمان ملل دراین‌باره تصمیم گیری کنند و تصمیم‌های جدی‌تری اتخاذ و از قربانیان این نزاع حمایت کردند.

وی گفت: این اقدام بعدی به‌حدی مهم بود که باعث شکل‌گیری تصمیم مهم جهانی درباره تسلیحات شیمیایی سوریه شد، تصمیمی تاریخی که به تجزیه و انهدام تسلیحات شیمیایی منجر خواهد شد.

نخست وزیر انگلیس همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر "آیا معتقدید امکان دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه با وجود اختلافات عمیق موجود در خصوص کنفرانس ژنو بین دوستان سوریه و روسیه ممکن است؟" پاسخ داد:  باید بگویم که راه‌حل سیاسی تنها راه‌حل موجود است و هرگز نمی‌توان راه‌حل نظامی را برای پایان دادن به نزاع سوریه متصور بود.

وی افزود: ریشه‌های جنگ سوریه در ناتوانی این دولت در پاسخ دادن به خواست ملت سوریه نهفته است.  آنها چیزی جز یک جامعه آزادتر و اقتصادی بهتر و عملکرد بهتر دولت انتظار نداشتند، آنها خواستار آرامشی دائمی و صلحی پایدار هستند و آرامش تنها بعد از توجه به این مسائل حاصل می‌شد.

وی در ادامه گفت: به همین دلیل جهان باید برای رسیدن به راه‌حل مناسب تلاش کند، راه‌حل سیاسی و انتقالی و ما در این راستا دیدیم حمایت بین المللی چگونه در باره تسلیحات شیمیایی سوریه ثمربخش بود.

وی توضیح داد: هم اکنون شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیده است تا نتایج بیانیه ژنو به‌مثابه نقشه راه مورد توجه تمام کشورها قرار گیرد و مرحله آتی سوریه دراین‌باره به پیش برود و مرحله انتقال قدرت در سوریه به‌گونه‌ای باشد که در آینده سوریه برای بشار اسد جایی در نظر گرفته نشود.

دیوید کامرون درباره رابطه موضوع هسته‌ای ایران و بحران سوریه نیز اظهار نظر کرد و در این مصاحبه گفت: نباید این دو مسئله را باهم بیامیزیم، هدف ما در هریک از این دو حالت جدا است. درباره ایران همین بس است که بگوییم نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای خود را پیشرفته سازد، ما به‌اتفاق هم‌پیمانان خود نظیر امارات متحده عربی و دیگر کشورهای هم‌پیمان این خط‌مشی و سیاست را در قبال ایران در پیش گرفتیم که از سیاست دوگانه‌ای استفاده کنیم و هم فشار را افزایش دهیم آن هم از طریق شدیدترین تحریم‌های تاریخی و از سوی دیگر مذاکرات سیاسی جدی را با ایران در پیش گرفته‌ایم، البته اگر ایران واقعاً برای این مسئله آمادگی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: اگرچه اوضاع درباره ایران کمی بهتر شده اما تحریم‌ها به قوت خود باقی است و هرگز این وهم را برای کسی قابل تصور هم نمی‌کنیم که این تحریم‌ها کاهش یابند.

وی گفت: اما درباره سوریه ما از ابتدا صریح بودیم و گفتیم بشار اسد مشروعیت خود را در این کشور از دست داده است، و هرگز با وجود بقای بشار اسد نمی‌توان برای سوریه راه‌حلی سیاسی را متصور باشیم.

جزایر سه‌گانه ایرانی


نخست وزیر انگلیس در ادامه درباره موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی مدعی شد انگلیس از راه‌حل سیاسی مسالمت آمیز برای موضوع موجود بین امارات متحده عربی و ایران در قبال جزایر سه‌گانه "تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی" حمایت می‌کند.

وی افزود: باید این مسئله از طریق مذاکرات مستقیم یا ارجاع به دادگاه بین المللی حل شود، و باید با قوانین بین المللی به‌صورت کامل نتایج مطابقت داشته باشد.


ویدیو : کامرون: تحریم‌های ضدایرانی کاهش نمی‌یابد