کامران رسول زاده چرا باید در ایران بماند؟ : کامران رسول زاده، ترانه سرا و خواننده ...


کامران رسول زاده، ترانه سرا و خواننده توانای کشورمان این روزها دل پری از فضای حاکم بر موسیقی دارد. روزنامه تماشا: کامران رسول زاده، ترانه سرا و خواننده توانای کشورمان این روزها دل پری از فضای حاکم بر موسیقی دارد. او که ترانه آهنگ معروف ترکیه ای (همین امشب می میرم) و همچنین ترانه آهنگ هیت (تو که چشمات خیلی قشنگه) را سروده است، قرار بود پنجشنبه شب گذشته در قالب جشنواره موسیقی مقاومت همراه با «مراد ککیلی» روی استیج برود اما با وجود اینکه بخشی از بلیت های این کنسرت به فروش رسیده بود، به شکل عجیبی خبر لغو اولین کنسرت مشترک ایران و تیکه در رسانه ها منتشر شد.

البته رسول زاده بعد از بخش آهنگ «تو که چشمات خیلی قشنگه» به دفتر موسیقی وزارت ارشاد تعهد داده بود دیگر با خواننده های خارج نشین همکاری نکندکه تات امروز به تعهد خود نیز پایبند مانده است. کامران در گفتگو با تماشا از این موضوع ابراز تاسف می کند و می پرسد چه دلیلی باعث می شود امثال کامران رسول زاده در سایه نگه داشته شوند؟ او همچنین از عدم استقلال دفتر موسیقی هم گله منداست و می گوید شاید برای همیشه ایران را ترک کند.

کامران رسول زاده , گل‌زاده طاهری باید بماند , کامران نجف زاده

رسول زاده در ابتدای گفتگویش با تماشا می گوید: «همانطور که می دانید ترانه آهنگ «همین امشب می میرم» متعلق به من است. من با اجازه آقای ککیلی ورژن ایرانی این آهنگ را کاور کردم ودر آلبومم منتشر کردم. اما بعد از مدتی شخصی در یکی از شبکه های ماهواره ای این آهنگ را به نام خودش اجرا کردکه البته بعد از مدتی اشتباه خودش را پذیرفت و قبول کرد که ملودی و ترانه این آهنگ متعلق به ماست. در هر صورت اجرای این آهنگ در این شبکه ماهواره ای باعث شهرت بیشتر این قطعه شد.»

وی ادامه داد: «این ماجرا باعث ایجاد صمیمیت بیشتری بین من، مراد ککیلی و مدیر برنامه هایش شد. این موضوع گذشت تا اینکه سال 90 قطعه «تو که چشمات خیلی قشنگه» با ترانه و ملودی من منتشر شد و خیلی مورد توجه قرار گرفت. موفقیت این تراک باعث شد دوستان ترکیه ای خودشان پیشنهاد دهند که با هم همکاری داشته باشیم. بعد از مدتی آقای بابک رضایی (مدیر انجمن موسیقی) به من گفتند امکان برگزاری کنسرت مشترک با مراد ککیلی وجود دارد، من هم ناباورانه گفتم مطمئن هستید؟ که دوستان گفتند بررسی می کنیم. در نهایت اردیبهشت 91 مجوز این اجرا در دوره آقای میرزمانی صادر شد اما بلافاصله با تحریکاتی که در رسانه ها ایجاد شد، این مجوز لغو شد.»

کامران در پاسخ به این سوال که بعد از لغو مجوز، چرا برای دومین بار تصمیم به برگزاری این کنسرت گرفتی، می گوید: «وزیر وقت ارشاد (آقای دکتر حسینی) طی یادداشتی که در اختیار ما قرار دادند گفتند که این کار شدنی است اما آقای شاه آبادی با برگزاری این کنسرت مخالف بودند و گفتند که این کار به هیچ وجه در ایران شدنی نیست. من هم این موضوع را قبول کردم و سراغ کنسرت های خودم رفتم. در حال آماده شدن برای کنسرتم در شهریور ماه بودم که دوستان دفتر موسیقی تماس گرفتند و یک بار دیگر برای برگزاری این کنسرت ابراز تمایل کردند. چون این بار دفتر موسیقی که بانی برگزاری جشنواره مقاومت است، می خواست این اتفاق بیفتد، نسبت به این اتفاق امیدوار بودم.»

سارا رسول زاده , رسول کوهپایه زاده , ازدواج مهدی یراحی با سارا رسول زاده

وی در ادامه می گوید: «روز دوشنبه و به مدت 4-3 ساعت سامانه بلیت فروشی کنسرت باز بود اما به یکباره این سامانه بسته شد و در حالی که در ترکیه و مشغول تمرین برای این اجرا بودیم از تهران با من تماس گرفتند و گفتند کنسرت لغو شده، خودت را به تهران برسان تا شاید بتوانی از لغو شدن قطعی کنسرت جلوگیری کنی! ظاهرا آقای شاه آبادی گفته بودند که این کنسرت نباید برگزار شود.»

«مگر دفتر موسیقی مجوز این اجرا را صادر نکرده بود که آقای شاه آبادی به تنهایی بگوید فلان کنسرت نباید برگزار شود؟» این سوال من از او است و کامران اینطور واکنش نشان می دهد: «این دقیقا همان سوالی است که در ذهن خودم هم به وجود آمده بود. کنسرت های بین المللی برای اجازه اجرا، از فیلترهای مختلفی عبور می کند و در نهایت رئیس دفتر موسیقی مجوز اجرا را امضا می کند. فکر می کنم جریانی که یک سر آن بیرون از وزارت ارشاد و دفتر موسیقی است، دوست ندارد این قبیل کنسرت ها برگزار شود. فکر می کنم جریان هایی که در حال حاضر کنسرت های موفق کشور را مدیریت می کنند، دوست ندارند این اتفاق بیفتد و با تلاش هایی که انجام دادند مجوز کنسرت ما لغو شد.»

کامران ادامه می دهد: «آدم هایی که تمام اعتبار خود را از تلویزیون گرفتندو الان از آنجا هم طرد شده انددر صفحات شخصی خود نوشتند که این کنسرت یک کار خلاف شرع است! این در حالی است که افتخارات مراد ککیلی به مخالفت با اسرائیل و همچنین سفری است که به مکه داشته! من به چشم خودم دیده ام که ایشان نمازهایش را مرتب می خواند. مراد ککیلی حتی برای بیداری اسلامی هم یک ترانه آماده کرده است. این آدم با حضور خود برای رونق جشنواره مقاومت که برای آزادگان مملکت برگزار می شود اعلام آمادگی کرد، بلیت نیز فروخته شد اما در کمال تعجب دوستان در دقایق آخر تصمیم به لغو این اجرا گرفتند.»

سارا رسول‌زاده , رسول زاده , کامران نجف زاده و همسرش

کامران رسول زاده با بیان اینکه لغو این کنسرت باعث شده سرش در مقابل طرف ترکیه ای پایین باشد، می گوید: «اگر قرار نیست این اتفاق بیفتد چرا اصلا مجوزش را صادر می کنند؟ واقعا شأن دفتر موسیقی کجاست؟ دفتر موسیقی به صورت رسمی از یک گروه خارجی برای حضور در جشنواره مقاومت دعوت کرده و به صورت کاملا غیررسمی اجرای آنها را لغو کرده است. البته آقای بابک رضایی به صورت رسمی از آقای ککیلی عذرخواهی کردند.»

خواننده آلبوم «بی سرانجام» در پایان گفت و گویش به تماشا می گوید: «این روزها واقعا از همه دلگیرم. دوستان دارند با سرنوشت موسیقایی من بازی می کنند. هوادار من باید از این به بعد با چه اعتباری بلیت کنسرت من را بخرد؟ اصلا با چه اعتبار و انگیزه ای باید کارم را ادامه دهم؟ چرا باید در فضایی بمانم که یک عده از خوانندگان محبوب کشور از یک ماه قبل برای کنسرتشان تبلیغ می کنند اما مجوزهای کنسرت من همیشه سه روز مانده به اجرا صادر می شود؟!

چرا باید آدمی مثل کامران رسول زاده را در سایه نگه داریم؟ فقط به این دلیل که «تو که چشمات خیلی قشنگه» را ساخته؟ فقط به این دلیل که متفاوت کار می کند و وارد خلوت مخاطبانش می شود؟ آدم هایی که روی استیج فالش می خوانند، در حال برگزاری تور کنسرت های تهران و شهرستان هستند و فقط مانده برایشان تور کنسرت کره ماه بگذارند اما کسی مثل من توسط همه تهیه کننده ها بایکوت شده و نمی توانم برای کنسرت هایم وارد قرارداد شوم. واقعا الان دیگر انگیزه ای برای کار کردن در ایران ندارم و مهاجرت یکی از گزینه هایم است.»


ویدیو : کامران رسول زاده چرا باید در ایران بماند؟