کاشف واقعی کروی بودن زمین کیست ؟ :   اخبار علمی - وزیر علوم ترکیه پاسخ داد ...



اثبات کروی بودن زمین , کروی بودن زمین , کاشف گوگرد کیست

 

اخبار علمی - وزیر علوم ترکیه پاسخ داد ;
کاشف واقعی کروی بودن زمین کیست ؟

یک وزیر دولت ترکیه اظهار داشت که دانشمندان مسلمان برای نخستین بار کشف کردند که زمین گرد است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تودی زمان، فکری ایشیک، وزیر علوم، صنایع و فراوری ترکیه در سخنانی برای گروهی از بازرگانان در استان قونیه اظهار داشت که مشارکت جهان اسلام در علوم و دانش بشری در طول تاریخ بسیار بزرگ بوده است.

وی گفت: حدود 700 تا 800 سال پیش از گالیله 71 دانشمند مسلمان به رهبری خوارزمی که به فرمان مامون، خلیفه عباسی گرد هم آمده بودند، در یک طرح علمی کشف کردند که زمین کره‌ای شکل است.

ایشیک افزود: یک نسخه از سند اصلی که در حال حاضر در موزه علوم و فناوری اسلامی در استانبول قرار دارد این مساله را ثابت می‌کند.

موزه مذکور توسط فواد سزگین، استاد علوم اسلامی-عربی در کشور ترکیه ایجاد شده است. چندی پیش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفته بود که این مسلمانان بودند که قاره آمریکا را کشف کردند.

اردوغان در سخنرانی خود در 18 نوامبر با استناد به نظریه‌های سزگین گفت: حدود 300 سال پیش از کریستف کلمب مسلمانان قاره آمریکا را کشف کرده بودند.

ایده کره‌ای بودن زمین تا قرن سوم پیش از میلاد مسیح تنها به عنوان یک گمانه زنی فلسفی مطرح بود.

حدود سال 830 پس از میلاد مسیح، مامون به گروهی از ستاره شناسان و جغرافی دادنان مسلمان ماموریت داد تا فاصله‌ای میان شهر تدمر و شهر رقه که در سوریه امروزی قرار دارد را تخمین بزند.

این دانشمندان سپس توانستند محیط زمین را محاسبه کنند و به عددی برسند که بسیار نزدیک به تخمین‌های امروزی است 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو : کاشف واقعی کروی بودن زمین کیست ؟