کارمندان منتظر بمانند؛ افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ها فعلا منتفی است : کارمندان منتظر ...



کارمندان منتظر بمانند؛ افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ها فعلا منتفی است

 ایسنا : با تصویب بودجه افزایش حقوق كارمندان كمتر از بودجه پیشنهادی دولت، دولت باید ضریب ریالی افزایش حقوق را تعیین كند. تاكنون دولت برای متمم پیش بینی نكرده و كارمندان باید در انتظار نظر دولت برای افزایش حقوق‌ها باشند.

 

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس‌جمهوری اظهار كرد: هنگام تنظیم لایحه بودجه در جلساتی كه خدمت رییس جمهوری داشتیم، آقای احمدی نژاد تاكید كرد كه به نحوی كه اعتبارات مربوط به حقوق و مزایا دیده شود كه بتوان تا 15 درصد ضریب ریالی را برای افزایش حقوق كارمندان اعمال كرد. بر همین اساس هم لایحه بودجه تهیه و سپس تقدیم مجلس شد.

 

ممبینی ادامه داد: بعد از تقدیم لایحه به مجلس در راستای اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری مواردی مثل بدی آب و هوا به دستگاه‌ها برای كل كاركنان دولت ابلاغ شد كه در حقوق بعضا در بهمن و عمدتا در اسفند ماه اعمال كردند. این موارد كه در راستای اجرای قانون مدیریت كشوری بوده با احتساب اعمال 15 درصد ضریب ریالی با توجه به افزایش‌هایی كه در اسفند عمل شد، حدود پنج هزار میلیارد تومان دیگر نیاز به اعتبار داشتیم.

این مقام مسوول با تاكید بر این‌كه نیاز به بودجه پنج هزار میلیارد تومان در كمیسیون تلفیق توسط دولت مطرح شد، گفت: به هر دلیل این مورد تصویب نشد. با توجه به این مطلب پیش بینی ما این است كه حدود پنج هزار میلیارد تومان برای اعمال ضریب 15 درصد برای حقوق و مزایا اعتبار نیاز است. تلاش زیادی برای افزودن این رقم به اعتبارات حقوق و مزایا در مجلس شد اما با وجود مثبت بودن اراده جمعی، به هر دلیل مقدور نشد.

 

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش كه آیا با توجه به نرخ تورم افزایش 15 درصدی حقوق منطقی است؟ تصریح كرد:‌ برابر قانون برنامه پنجم توسعه اعمال ضریب ریالی توسط دولت در چارچوب اعتبارات مصوب به همین دلیل خیلی تلاش كردیم كه این اعتبارات افزایش پیدا كند، اما نشد.

 

ممبینی درباره توان اقتصادی كارمندان در سال جاری گفت:‌ توان اقتصادی كارمندان متفاوت است و توان برخی از كارمندان مثل هیات علمی استاد خوب است. كاركنان دولت اعم از شاغل و بازنشسته هستند. به استناد قانون برنامه توسعه تعیین ضریب ریالی برای افزایش حقوق در چارچوب اعتبارات مصوب است. خارج از اعتبارات مصوب كاری نمی‌توان كرد.

 

وی در پاسخ به ادعای مجلس مبنی بر اینكه دولت با تصویب بودجه 30 درصدی به مجلس آمده و در ابتدا پیشنهاد افزایش حقوق به میزان هشت درصد را داده است، تاكید كرد: این موضوع صحت ندارد. آنچه كه در لایحه به مجلس دادیم پیش بینی تا 15 درصد افزایش ضریب ریالی بوده است اما پنج هزار میلیارد تومان مذكور بعد از تقدیم لایحه بودجه در مجلس مطرح شد با توجه به افزایش‌هایی كه در اسفند ماه در راستای قانون مدیریت خدمات كشوری مثل بدی آب و هوا و حق جذب در مورد كاركنان بهداشت و درمان اعمال شد، برای ادامه روند اعمال 15 درصد افزایش ضریب كه باید هم ادامه یابد نیاز به اعتبار جدید داشتیم. در مجلس این موضوع را بسیار پیگیری كردیم اما به هر دلیل تصویب نشد.

 

وی با اشاره به اظهارات یكی از نمایندگان مجلس اظهار كرد: این نماینده در مصاحبه‌ای گفته كه دولت این موضوع را مطرح نكرد؛ خوشبینانه این است كه گمان كنیم این كه وی در آن جلسه‌ای كه دولت مطرح كرد، احتمالا حضور نداشته است. دولت موضوع را مطرح كرد و پیشنهاد داد اما تصویب نشد.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس جمهوری درباره پرداخت معقوات از فروردین ماه به میزان 15 درصد به كارمندان گفت:‌ پیش بینی ما در لایحه آن قدر بوده اما به دلیل كسری حدود پنج هزار میلیارد تومان تعیین ضریب برعهده دولت است. باید ببینیم دولت ضریب چه میزان تعیین می‌كند.

 

وی درباره ادعای مجلس مبنی بر عزم دولت برای افزایش حقوق به میزان 15 درصد خاطرنشان كرد: با مجلس صحبت كردیم و گفتیم پنج هزار میلیارد تومان كسری است، تامین شود و سپس اعمال ضریب 15 درصد ممكن است. الان برای 15 درصد واقعا پنج هزار میلیارد تومان كسری موجود است.

ممبینی در واكنش به این موضوع كه نمایندگان می‌گویند كه دولت قول داده است از طریق متمم، كسری را جبران كند، یادآور شد: ما الان نمی توانیم پیش بینی ممتم كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه پیش بینی شما برای افزایش ضریب حقوق چقدر است؟ گفت: الان نمی‌توان پیش بینی كرد.

 

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رییس جمهوری درباره زمان اعلام ضریب افزایش حقوق كارمندان گفت:‌ دولت در اولین فرصت ضریب ریالی را اعلام می‌كند. از طرف دولت نمی‌توانم اظهارنظر كنم اما معمولا در اولین روزها پس از ابلاغ بودجه این اقدام صورت می‌گیرد.

 

ممبینی در پایان درباره بودجه مصوب شده در سالجاری اظهار كرد:‌ بودجه باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد. لایحه‌ای كه دولت تنظیم و تقدیم مجلس كرد مبتنی بر برنامه پنجم توسعه بوده است. برنامه پنجم توسعه 9 فصل در موضوعات فرهنگی، علمی و فن‌آوری، اجتماعی، اقتصادی (به ویژه تولیدی ) و ... دارد. بودجه را باید با توجه به هر كدام از این موضوع‌ها نگاه كرد./ایسنا


ویدیو : کارمندان منتظر بمانند؛ افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ها فعلا منتفی است