کارتون نوستالژیک «خانواده دکتر ارنست» : خانواده دکتر ارنست از جمله کارتون های ...


خانواده دکتر ارنست از جمله کارتون های مشهور و خاطر انگیز بچه های دیروز در کشورهای مختلف جهان است. این کارتون که با داستان زیبا و دوبله خاطره انگیز و حوادث جالب، داستان خاطره انگیزی از زندگی یک خانواده در جزیره ای دور دست را روایت میکند، محصولی دیگر از فناوری کارتون سازی ژاپنی ها در اواخر قرن بیستم بود.


پادشا:
 

  • تولید کننده : نیپون انیمیشن
  • کارگردان : یوشیو کوودا
  • محصول : دهه هشتاد میلادی
  • شخصیت های مشهور : فلون ، جک، و دکتر ارنست

کارتون خانواده دکتر ارنست , خانواده دکتر ارنست , فیلم سینمایی خانواده دکتر ارنست

درباره کارتون


خانواده دکتر ارنست (The Swiss Family Robinson: Flone of the Mysterious Island) از جمله کارتون های مشهور و خاطر انگیز بچه های دیروز در کشورهای مختلف جهان است. این کارتون که با داستان زیبا و دوبله خاطره انگیز و حوادث جالب، داستان خاطره انگیزی از زندگی یک خانواده در جزیره ای دور دست را روایت میکند، محصولی دیگر از فناوری کارتون سازی ژاپنی ها در اواخر قرن بیستم بود.

این کارتون بارها از شبکه های مختلف سیما پخش شد، اما برای بچه های دهه شصتی، همانند واتو واتو، بارباپایا، مسافرکوچولو، بامزی و پلنگ صورتی و امثالهم، یک خاطره نوستالژیک به شمار می رود که  به همین خاطر، پرتال پادشا به بررسی و معرفی آن می پردازد.

کارتون دکتر ارنست , دکتر ارنست , کارتون نوستالژیک

کارتون خاطره انگیز دهه هشتاد میلادی که بر مبنای رمان مشهور خانواده سوئیسی رابینسون، نوشته یوهان داوید ویس1  ساخته شده بود. بعضی ها معتقدند، آقای ویس از رمان رابینسون کروزئه2 ، اثر مشهور دانیل دوفوئو3  الهام گرفته است و به خلق داستانی پرداخته است که زندگی شخصیت هایش با آن چه در زندگی عجیب و غریب آقای کروزوئه می گذشت، تا حدودی همسان است. داستان رابینسون، داستانی شبیه داستان دکتر قصه ما هست.

قصه 28 سال تنهایی آقای کروزوئه در جزیره ای متروکه، با تفسیر ها و اظهارات شخصیت های مشهور جهان نیز رو به رو شده است به گونه ای که بسیاری از نویسندگان و متفکران بزرگ دنیا از جنبه‌های مختلف به تحلیل این اثر پرداخته‌اند. ژان ژاک روسو4 ، فیلسوف فرانسوی با تحسین این رمان در کتاب خود «امیل5»، «آرزو» می‌کند که رابینسون کروزوئه را «همه جوانان بخوانند تا زندگی در آزادگی و سادگی و سازندگی را بیاموزند».

شاید این جمله آقای روسو را بتوان پیام داستان دکتر ارنست دانست.   نام اصلی این کارتون، "فلون در جزیره شگفت انگیز" می باشد که شرکت نیپون انیمیشن6  که شرکتی ژاپنی می باشد، این کارتون را در 50 قسمت سی دقیقه ای به کارگردانی یوشیو کوودا7، تهیه و تولید کرد. خانواده دکتر ارنست از 4 ژانویه 1981 تا 27 دسامبر 1981 در شبکه های تلویزیونی ژاپن نمایش داده شد که پس از آن، با دوبله این مجموعه کارتونی و پخش آن در شبکه های دیگر تلویزیونی به ویژه کشورهای خاورمیانه، با استقبال گسترده ای همراه شد.

خانواده ارنست , دکتر ارنست استرالیا , خانواده دکتر صلحی

خلاصه داستان


تم داستان این مجموعه شبیه داستان مجموعه «مهاجران» است. خانواده هایی که زادگاهشان را ترک می کنند و می خواهند به استرالیا مهاجرت کنند. با این تفاوت که در «مهاجران» خانواده سالم به مقصد می رسد و در آنجا مشکلات‌شان شروع می شود، اما خانواده دکتر ارنست که با کشتی قصد داشتند به استرالیا بروند در راه گرفتار توفان شده و به ناچار وارد جزیره ای ناشناخته می شوند.  کارتون، قصه خانواده ای اهل برن سوئیس است.

پدر خانواده یک پزشک می‌باشد و به دنبال دعوت دوست انگلیسی خود تصمیم به حرکت به سمت استرالیا می‌گیرد.در راه این سفر دریایی بعلت طوفانی شدن و غرق شدن کشتی آنها خود را به یک جزیره متروکه میرسانند و باتوجه به امکانات کم خود میتوانند از حداقل امکانات به بی نیازی برسند. خانواده دکتر ارنست تلاش می‌کنند تا خود را با وضعیت تازه تطبیق دهند و با استفاده از منابع غنی موجود در جزیره و بقایای کشتی شکسته، زندگی را از نو سروسامان دهند.

هر چه از مدت اقامتشان در جزیره می گذرد ؛ امیدشان برای نجات یافتن کمتر می شود ؛ اما برای ادامه زندگی نه! از آن‌جا که دکتر قصه علاوه بر علم طب و پزشکی، تجربه‌های فراوان و متفاوتی دارد تمام چشم امید ما و کل خانواده در طول داستان به قدرت و درایت دکتر است! در طول داستان اتفاق‌های جور واجوری برای اهالی خانواده، در جزیره پیش می‌آید.

مشاوره خانواده دکتر ابراهیمی مقدم , کارتون های نوستالژیک , دکتر ارنست فلون

از جمله اینکه بعد از چند قسمت یک کاپیتان لاابالی به اسم مورتون که در یکی از قسمت‌ها می‌خواست به بچه‌ها سیگارِ برگ درست کردن یاد بدهد و با واکنش تند همسر دکتر مواجه شد و یا پسربچه رنگین پوستی به اسم تام‌تام، که اوایل اصلا حرف نمی‌زد و کم‌کم صدایش درآمد، به کاراکترهای کارتون اضافه می‌شوند!
 
دکتر ارنست و همسرش، سه فرزند داشت وحدود یکسال در جریزه ماند و قصه پر فراز و نشیب و جالبی را برای کودکان و حتی والدین آن ها به تصویر کشاند. تصویر خانواده ای که برای زنده ماندن در یک جزیزه متروکه، با صبر و استقامت، تلاش های زیادی را انجام می دهند تا در برابر روزگار ناملایم و تغییرات آب و هوایی و مشکلات روزانه و فصلی، راهی برای برون رفت از مشکلات پیدا کنند و در آخر، پیروز این مبارزه می شوند. فلون و جک، دختر  و پسر کوچک این خانواده، در کنار پدر طبیبشان (دکتر ارنست)، خالق صحنه های زیبایی از عشق و محبت هستند.

داستانی که در یک کلبه کوچک بر روی درختی تنومند می گذرد و پیام های زیادی برای مخاطبان کوجک دارد و با محوریت شخصیت خاطره انگیز «فلون»، دختر ۱۰ ساله پرجنب و جوشی که در ذهن ما ایرانی‌ها جاودانه شد.

یادش بخیر. ..

موسیقی ابتدایی کارتون دکتر ارنست



قسمتی از کارتون دکتر ارنست



قسمت پایانی کارتون دکتر ارنست




1. Johann David Wyss
2. Robinson Crusoe
3. Daniel Defoe
4. Jean-Jacques Rousseau
5. Émile
6. http://www.nipponanimation.com
7. Yoshio Kuroda


ویدیو : کارتون نوستالژیک «خانواده دکتر ارنست»