کارتون مهاجران با لوسی می و آقای پتی بل! : کارتون نوستالژیک مهاجران، یکی از ...


کارتون نوستالژیک مهاجران، یکی از دیگر از کارتون های خاطره انگیز دهه شصت می باشد که خاطرات جالبی را با شخصیت های کارتونی مشهورش همچون آقای پتی بل و دختری به نام لوسی، برای کودکان دیروز تداعی می کند.



پادشا:
کارتون نوستالژیک مهاجران، یکی از دیگر از کارتون های خاطره انگیز دهه شصت می باشد که خاطرات جالبی را با شخصیت های کارتونی مشهورش همچون آقای پتی بل و دختری به نام لوسی، برای کودکان دیروز تداعی می کند. همان طور که شاید تا کنون مشاهده کرده باشید، پرتال پادشا در روزهای فرد به ارائه مروری بر کارتون های خاطره انگیز دهه شصت و اوایل دهه هفتاد شمسی که از تلویزیون ایران پخش شد می پردازد و تلاش می کند یادآور لحظات خوب و خاطره انگیزی باشد که میلیون ها جوان امروز که کودکان دیروز بودند، آن را به خاطر دارند.

کارتون مهاجران , داستان کارتون مهاجران , کارتون

تا کنون بیست و یک کارتون از یکصد کارتون نوستالژیک را از واتو واتو تا بل و سباستین، مورد بحث و بررسی قرار دادیم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان عزیز سایت پادشا نیز مواجه شد. در گفتار امروز، به بررسی یکی دیگر از کارتون های خاطره انگیز دهه شصت می پردازیم. کارتون "مهاجران" را باید یکی از خاطره انگیز ترین و جالب ترین کارتون های دهه شصت دانست که همواره با استقبال مخاطبان کودک ایرانی در ان دوران مواجه شد. قطعا بازپخش این کارتون ژاپنی از شبکه های امروز سیما، می تواند نظر کودکان امروزی دهه هشتاد و نود شمسی را نیز جلب کند.  

کارتون ها دهه شصت، یکی از دلایل خاطره انگیزش، نبود خشونت و ضد و خورد در آن ها بود. برخلاف کارتون های امروزی که با فناوری های جدید، شاهد نابودی و قتل عام و پرتاب موشک و گلوله های مختلف و وسایل الکترونیکی و سخت افزاری عجیب و غریب برای حمله به سیاره یا کشتن موجودات شیطانی است! ، کارتون های دهه شصت عاری از این موارد بودند. باز هم کارتون دیگری از کارخانه اینیمشن سازی ژاپنی ها برای کودکان شرقی و غربی.

این بار روایت دیگری از خانواده ای که به استرالیا سفر می کنند. کارتونی که تا حدودی یادآور سفر پر ماجرای دکتر ارنست و خانواده اش به جزیره ای دور افتاده در دنیاست که ماجراهای مختلفی را سبب می شود. کارتون مهاجران نیز نگاهی دارد به زندگی خانواده ای که قصد دارند از انگلیس به استرالیا، سرزمین کانگوروها، سفر کنند و در این راه، با رویدادهای مختلفی مواجه می شوند.

مذاکرات مستقیم آقای عبدی , آقای تبلیغ , آقای دوربینی
 
بین کارتون هایی که دوره ی کودکی ما از تلویزیون پخش می شد، خانواده ی دکتر ارنست و مهاجران شباهت زیادی به هم داشتند. در هر دو کارتون خانواده ای قصدِ مهاجرت به استرالیا را داشتند، تفاوت شان این جا بود که خانواده ی دکتر ارنست گرفتار طوفان می شدند و بعد ساکنِ یک جزیره ی عجیب می شدند و در یک خانه ی درختی زندگی می کردند- زندگی در آن خانه ی درختی همیشه یکی از آرزوهای من بود- ولی خانواده ی لوسی می که قهرمان کارتونِ مهاجران بود به استرالیا می رسیدند و لوسی می و خواهرش کیت و آن خواهرِ بزرگترشان، کلارا که زیادی هم عاقل و خانم بود زندگی هیجان انگیزی را آنجا تجربه می کردند که سختی هایِ خودش را هم داشت ولی برایِ ما دیدنِ همان سختی ها هم شیرین بود.

اگر یادتان باشد خانواده ی لوسی می همسایه ای داشتند به اسم آقای پِتی بِل که زیادی خودخواه بود و مثلا آدمِ منفیِ ماجرا حساب می شد و سگ آقای پتی بل هم که جای خودش را داشت و تا مدت ها اسم اش سر زبان ها بود. حیوان هایی هم بودند که برای اولین بار در کارتون مهاجران چشم مان به دیدنشان روشن می شد. یکی شان کوآلا بود و یکی دیگرشان دینگو بود که لوسی می ازش نگه داری می کرد.

کارتونی که به عنوان مهاجران می شناسیم و تیتراژ نوستالژیکش همواره برای ما خاطره انگیز است، نام اصلی آن Lucy of the Southern Rainbow می باشد که لوسی از رنگین کمان جنوبی نام دارد. این خانواده که تحت شخصیت پردازی موثر لوسی، دختر این خانواده می باشد ، از انگلیس به استارلیا سفر می کنند و در این کشور، مزرعه جدیدی را گرفته و در آن مشغول به کار می شوند و با اشخاص و حیوانات مختلفی در این سفر پر ماجرا آشنا می شوند. عنوان ژاپنی اثر، Minami no Niji no Rūshī می باشد که در سال 1982 میلادی توسط کمپانی مشهور انیمیشن سازی ژاپن به نام نیپون، ساخته و توزیع شد.

کارتون های قدیمی , مهاجران , آقای حکایتی

این کارتون نیز همانند کارتون های دیگری که در دنیا ساخته شده است اقتباسی از رمان های مشهور می باشد که از کتاب فیلیس پدینگتون استرالیایی که در سال 2001 درگذشت، می باشد. اینمیشن در فرانسه،؛ ایتالیا ، آلمان ، اسپانیا و کشورهای عربی به نمایش در آمد و در ایران هم بارها از شبکه های مختلف در دهه شصت و اوایل هفتاد پخش شد. این کارتون توسط هیروشی سایتو کارگردانی شد و توسط تلویزیون فوجی ژاپن عرضه شد. کل کارتون در 50 قسمت طراحی و ساخته شد که اکثر قسمت های آن را ما دیده و یا تقریبا به یاد داریم.

لوسی، دختر بچه مهربان و باهوش و فداکاری است که در این مجموعه، نشان گر یک دختر حامی و سختکوش می باشد که همواره با کلاه سفید و لباس قرمز رنگ زیبایی، در صحنه های مختلف در کنار خانواده و خواهرش کلارا هست. این کارتون، پیام های آموزنده زیادی دارد که از آن می توان به حس کمک کردن ، نوع دوستی و مهربانی با حیوانات و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.

یکی از شخصیت های جالب این داستان، آقای پتی بل می باشد که همواره با کلاه سیاه بلندش و شکم ورامده و هیکل کوتاه چاقش، چهره عبوس و خشن را جلوه می دهد. اما در کنار وی، سگ جذاب او هم خاطره انگیز است که وقتی از درشکه اقای پتی بل پیاده می شود، ماجراهایی با خود دارد. آقای پتی بل همواره از یک درشکه بزرگ برای حمل و نقل استفاده می کرد که برخوردش با لوسی و خانواده کارتون مهاجران، جالب توجه بود.
 
کارتون سیمپسون ها , کارتون های جدید , آقای گل جهان

آقای پتی بل، همسر وی و حتی سک آقای پتی بل، نماد خودخواهی و خشونت ساکنان استرالیا هست که رفتار خوبی با مهاجران ندارند. لوسی می، کیت، کلارا (خواهر بزرگ لوسی می که بعدا ازدواج می کند) دینگو

نگاهی به داستان


رمان «لوسی از رنگین‌کمان جنوبی» به قلم نویسنده‌ی استرالیایی به نام «فیلیس پیدینگتون» است. این نویسنده که در 9 اکتبر سال 1910 در ملبورن در یدلایمخیرات (استرالیای جنوبی) متولد شده است، داستان خود را بر اساس زندگی دختر نوجوانی به نام «لوسی‌می» نوشته که سختی‌ها و هیجان‌هایی را که او و خانواده‌اش در حین مهاجرت از انگلیس به استرالیا تحمل کرده‌اند، بیان می‌کند. آن‌ها از انگلیس به استرالیا مهاجرت کرده تا در آن‌جا مزرعه‌ای برپا کرده و به کشاورزی مشغول شوند. این داستان سرشار از سختی‌هایی است که شخصیت اصلی داستان یعنی «لوسی‌می» و خواهر بزرگ‌ترش «کیت»، در سرزمینی جدید تجربه می‌کنند. گرچه این سختی‌ها برای آن‌ها بیش‌تر به بازی و به دست آوردن تجربه‌های جدید شبیه است، از تجربه‌های متنوع و تازه در طول داستان لذت می‌برند.

در این داستان «آرتور» پدر خانواده که در واقع یک کشاورز است و رؤیای خود برای ایجاد مزرعه‌های بزرگ با استفاده از تکنیک‌های نوآورانه، از انگلیس به استرالیا مهاجرت می‌کند تا صاحب یک مزرعه‌ی بزرگ در استرالیا شود؛ ولی پس از سفری طولانی و سخت به محض ورود به استرالیا متوجه فریب وعده‌های دولت می‌شود که زمین رایگان برای زندگی و کشاورزی به مهاجران انگلیسی داده نمی‌شود. آغاز زندگی تازه با ناامیدی و ناکامی تمام همراه است.

کارتون های دهه 60 , کارتون قدیمی , آقای خاص

روزهای دردناک ناامیدی‌شان تا زمانی که سرانجام زمین مزرعه‌ی‌شان را صاحب می‌شوند، ادامه دارد. با وجود این، لوسی و خواهرش به کشف این سرزمین شگفت‌انگیز می‌پردازند و از تجربه‌های متنوع و تازه‌ی خود، از جمله کشف حیوانات عجیب و غریب و آشنایی با بومیان و دیدار با آدم‌های جدید لذت می‌برند.

«لوسی‌می» شخصیت اصلی داستان که در شروع داستان دختر هشت ساله است و شش سال با خواهرش کیت اختلاف سن دارد، دختری شاد، بازی‌گوش و عاشق حیوانات است و هر روز با موجودات عجیب و ناشناخته و مرموز بومی استرالیا برخورد می‌کند و علاقه‌ی بسیار دارد که برای نگه‌داری به منزل‌شان بیاورد که در نهایت با گرفتن اجازه از پدر می‌تواند «دینگو» را به عنوان حیوان خانگی نزد خودش نگه‌داری کند.

همچنین در طول داستان با همسایه‌ای خودخواه به اسم «آقای پتیبل» آشنا و زندگی می‌کنند که نه‌تنها خودش و همسرش حتی سگ‌شان هم خودخواه است که جزء شخصیت‌های منفی داستان به حساب می‌آیند و مشکلات زیادی برای خانواده‌ی لوسی‌می ایجاد می‌کنند.پرتال رسمی سایت در نشانی اینترنتی https://goo.gl/j6ndnj قرار دارد که اطلاعات کارتون به زبان اصلی یعنی ژاپنی در دسترس می باشد.

احترام به حقوق افراد و محیط زیست، یکی از مهم ترین پیام های این کارتون بود که پیشنهاد میکنیم خوانندگان محترم اآن را به والدین پیشنهاد کنند تا آن ها نیز چنین کارتونی را برای بچه هایشان تهیه و برای آن ها پخش کنند. مهاجران، اهتمامی است برای نشان دادن شیوه های برخورد به زندگی و مقابله با سختی ها و مشقت های آن که بارها در کارتون های مختلف مانند نل، بینوایان، الیورتویست و هاکلبری فین می توان مشاهده کرد.

 قسمت اول کارتون مهاجران



تیتراژ کارتون مهاجران




قسمت آخر  کارتون مهاجران




فهرست عناوین 50 قسمت کارتون خاطره انگیز مهاجران

1.    To a New land
2.    Cute Fellow
3.    The Replacement
4.    First Exploration
5.    Catt Kewish
6.    A Town Named Adelaide
7.    Ben's Misfortune
8.    Night Before Departure
9.    Road to Adelaide
10.    Green Town
11.    My Small House
12.    Night at Adelaide
13.    Ben Has Arrived
14.    A Stout Man
15.    Two Homes
16.    Drenched Doctor
17.    Unfortunate Accident
18.    Tree Climbing
19.    Shopping Tine
20.    Water in the Well
21.    Adelaide's Designer
22.    Children of Brick and Dingo
23.    Your Name is Little
24.    The Day Which Marks The End Of Summer
25.    When I'm Not Brought Alone
26.    I Got Sick!
27.    Ride on the Wind
28.    Land Opposite the River
29.    Little's Training
30.    Birthday Present
31.    Little and Black Dog
32.    Bridge over the Rainbow
33.    Lost Dream
34.    Little and School
35.    Duel
36.    Five Shillings in the Nest
37.    Bandits of the Grassland
38.    Detective Lucy
39.    Two Farewells
40.    Who Am I?
41.    A Town I Do Not Know, A Person I Do Not Recognize
42.    A Child Called Emily
43.    Missing Each Other
44.    Little! Little!
45.    Tob's Vanished
46.    A Wombat In The Hole
47.    Father's Decision
48.    Rich Child
49.    Clara's Marriage
50.    Toward's the Rainbow


ویدیو : کارتون مهاجران با لوسی می و آقای پتی بل!