کارتر: باید دوباره با ایران رابطه برقرار کنیم : رییس جمهور ادوار گذشته آمریکا ...


رییس جمهور ادوار گذشته آمریکا ضمن انتقاد از عملکرد هیلاری کلینتون، خواهان دوستی واشنگتن با ایران شد. خبرگزاری فارس: «جیمی کارتر» رییس جمهور ادوار گذشته آمریکا در مصاحبه‌ای، عملکرد «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق دولت اوباما و نامزد کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری را زیر سئوال برد.

کارتر 89 ساله، در گفت‌‌وگو با هفته نامه «تایم» گفت، «جان کری» وزیر خارجه فعلی موفق عمل کرده  است زیرا باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در دومین دوره از ریاستش به شدت درگیر موضوعات سیاست خارجی بوده است.

کارتر با انتقاد از عملکرد هیلاری کلینتون گفت : «وقتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود، برای به ارمغان آوردن صلح تلاش کمی کرد و تنها با حضور جان کری در وزارت خارجه بود که رسیدگی به این مسائل بسیار مهم و حیاتی آغاز شد.»

وی تلاش‌های جان کری در خاورمیانه را قابل توجه خواند و از تماس‌های خود با او از طریق رایانامه و تبادل نظر در موارد مختلف صحبت کرد، اما به جزئیات این تماس‌ها اشاره‌ای نکرد.

کارتر در این زمینه افزود: «او دوره بسیار سختی را داشته است . وی از اوائل سال 2013 که به عنوان دیپلمات ارشد به وزارت خارجه آمد، گام‌های عظیمی را در مذاکره با فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام داد و به توافق هسته‌ای موقت با ایران نیز رسید.»

جیمی کارتر در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا باید بار دیگر با ایران دوست و متحد شود، با بیان اینکه حتی بعد از انقلاب اسلامی هم او دولت ایران را به رسمیت شناخته و خواستار رابطه با ایران بوده، گفت: «بله. من فکر می‌کنم باید این کار را انجام دهیم. حتی اگر رابطه دیپلماتیک کاملی هم نداریم، می‌توانیم به توافقی برسیم تا از آن طریق بتوانیم از درگیری نظامی اجتناب کنیم.»


ویدیو : کارتر: باید دوباره با ایران رابطه برقرار کنیم