کاخ ورسای ایران باغ بود! : کاخ ورسای ایران که به بزرگترین خانه تاریخی تهران ...


کاخ ورسای ایران که به بزرگترین خانه تاریخی تهران مشهور است، براساس اسناد موجود، در سال 87 به عنوان باغ از سوی کمیته باغات (ماده 7) شناسایی و طی مصوبه‌ای، در سومین دوره شورای شهر تهران تصویب شده بود. خبرگزاری مهر: بزرگترین خانه تاریخی تهران یا همان کاخ پاسال در خیابان جردن یعنی گرانترین خیابان تهران واقع شده خانه ای که در طول سالهای اخیر توسط نهادهای دولتی و خصوصی دست به دست چرخید تا اینکه اکنون به یک سرمایه گذار داده شده  و قرار است به جای آن برجی تجاری و اداری  و 9 طبقه بسازند. خانه ای که در آن انقدر درخت کاشته بودند که شهرداری آن را به عنوان خانه باغ در اسناد خود معرفی کرده است.

ایران خودرو , ایران فیلم , عصر ایران

آن طور که علی محمد مختاری، رئیس سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران بهمن ماه سال 86 در نامه ای به شهردار وقت منطقه 3 تهران اعلام کرد که «در پلاک ثبتی به شماره 3467/25789 قطعه 20 واقع در خیابان آفریقا به مساحت 11542 متر مربع، در حال حاضر تعداد 141 اصله درخت مثمر و غیر مثمر و یک کنده و یک تنه درخت و 22 اصله درختچه قرار گرفته و با توجه به مندرجات موجود در پرونده باغ محسوب می شود.»

در پیوست این نامه نیز مهر «باغ است» و ورود به دبیرخانه شهرداری منطقه 3 تهران مشهود است.

ایران تجارت , نقشه ایران , ویزا ایران

همچنین شورای اسلامی شهر تهران (دوره سوم) نیز در یکصدو بیست و سومین جلسه رسمی – علنی – فوق العاده خود طی مصوبه‌ای با عنوان «تائید و تنفیذ رای کمیسیون بدوی تشخیص باغات(موضوع ماده هفتم(7) آیین نامه اجرایی) در خصوص باغ بودن پلاک ثبتی به شماره بیست و پنج هزار و هفتصد و هشتاد و نه فرعی از سه هزار و چهارصد و شصت و هت اصلی(25789/3647) واقع در محدوده منطقه شهرداری تهران، احراز باغ بودن این ملک را با رای 14 نفر از اعضا شورای شهر تهران تصویب کرده است.

ایران کنسرت , ایران جیب , پرچم ایران

با آنکه اسناد نشان می دهند که تا قبل از تهیه و اجرای طرح تفصیلی جدید، کاربری این پلاک باغ بوده اما سازمان پارکها و فضای سبز هیچ وقت نظارتی روی این باغ نداشته است چرا که کارشناسان شهرداری در بازدیدی که سال 87 انجام دادند متوجه شدند که تنها  53 اصله درخت بدون میوه در این خانه باغ باقی مانده است.

حال سوال اینجاست که چرا باید در طول چند سال اخیر دو سوم از درختان این خانه باغ از بین برود آیا ساخت برجی تجاری به جای خانه باغ هدف مورد نظر مالک نبوده است؟


ویدیو : کاخ ورسای ایران باغ بود!