«کاترینا» در «بهارستان» :   اخبار سیاسی -  پس‌لرزه‌های دیدار «اشتون» با 2 بانو ...



بهارستان , کاترینا کایف , کاترینا

 

اخبار سیاسی -  پس‌لرزه‌های دیدار «اشتون» با 2 بانو به مجلس رسید
«کاترینا» در «بهارستان»


 این را همه می‌دانند که «کاترین اشتون» نخستین‌بار است که به ایران سفر کرده. اما مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در صحن علنی مجلس وزیر اطلاعات را مخاطب قرار داده و می‌‏گوید: «آقای وزیر اطلاعات کجاست که برای بار دوم این عجوزه در سیستم قضایی کشور دخالت می‌کند.»

 

مراد کوچک‌زاده از «عجوزه»، بارونس «کاترین اشتون» است که هفته جاری در مقام نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی میهمان مقامات ارشد ایرانی از جمله رییس‌جمهوری، رییس مجلس، دبیر شورایعالی امنیت ملی و وزیر امورخارجه بود. اکنون سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به تهران که می‌توانست مانند یک نسیم رسانه‌ای بگذرد، رفته‌رفته تبدیل به توفان خبری می‌شود.


البته سخنان تند کوچک‌زاده به‌دلیل دیدار خارج از برنامه او در سفارت اتریش تنها واکنش بهارستانی‌ها نبود. چنانچه هیات‌رییسه مجلس از دریافت سوال ملی ۴۷ نفر از نمایندگان از وزیر امورخارجه خبر داد. موضوع این سوال چرایی آنچه «انفعال وزارت امورخارجه در موضوع رژیم صهیونیستی و هولوکاست و همچنین دیدار هیات پارلمانی اروپا با مجرمان حوادث ۸۸» نامیده می‌شود اعلام شده است.

 

علاوه بر اینها، سوال «ملی» «ابراهیم آقامحمدی» نماینده مردم خرم‌آباد از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه درباره چگونگی ملاقات هیات پارلمانی اروپا با مجرمان حوادث 88 روز گذشته اعلام وصول شد.


بار سنگین ظریف در بهارستان
 دیدارهای خارج از برنامه کاترین اشتون حالا پرونده محمدجواد ظریف در بهارستان را سنگین کرده و او باید در کنار پاسخگویی به انواع سوالات و مسایل هسته‌ای حالا در موضوع دیدارهای اخیر اشتون پاسخگوی مجلس باشد.

 

سوال ۴۷ نماینده از ظریف در شرایطی از سوی هیات‌رییسه اعلام وصول شده که هنوز سخنان ظریف درباره هولوکاست کماکان مورد سوال است، هر چند مواضع رییس مجلس نیز در گفت‌وگوی اخیر با «شرق» نشان داده که نگاه انتقادی به مساله هولوکاست و طرح بحث آن از سوی محمود احمدی‌نژاد تنها حرف وزیر امورخارجه ایران نیست و رییس مجلس نیز انتقادهای مشابهی به این مساله دارد.


با این موارد دشواری‌های پیش روی وزیر امورخارجه در مجلس هرروز بیش از گذشته می‌شود. مهدی کوچک‌زاده دیدار اشتون با «نرگس محمدی» و «گوهر عشقی» در سفارت اتریش را حتی بدتر از «کاپیتولاسیون» دانسته چراکه او با محکوم‌شدگان دستگاه قضایی دیدار داشته: «این کشور مستعمره یک مشت کشور اروپایی نیست. آمریکا غلط می‌کند درباره آزادی بشر صحبت می‌کند. آقای وزیر کجایید که این‌طور وجهه کشور زیر سوال می‌رود؟»


دیدار اشتون ربطی به مساله کاپیتولاسیون ندارد
پاسخ لاریجانی در همین زمینه دووجهی است. او از یک سو انتقاد کوچک‌زاده به این دیدار را وارد دانسته و از سوی دیگر قیاس او را مع‌الفارق می‌داند: «کاری که نماینده اروپا در ایران انجام داد بسیار زشت بود. ایشان طبق پروتکل باید ملاقات را به وزارت خارجه اطلاع می‌داد. انجام دیدار دزدکی به‌دور از شخصیت اروپایی‌هاست اما اینکه این مساله را با کاپیتولاسیون مقایسه می‌کنید، مقایسه درستی نیست. این رفتار، رفتار غلطی بود ولی ربطی به کاپیتولاسیون ندارد. با این مقایسه اذهان عمومی را تخریب نکنید.»


این در حالی است که «مسعود پزشکیان» در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: « وقتی وزارت امورخارجه به صراحت موضع انتقادی‌اش را نسبت به دیدارهای اخیر کاترین اشتون اعلام کرده، هم‌زدن این مساله در مجلس به‌نفع منافع ملی ما نیست، اینکه بخواهیم یک‌بار این ماجرا را با کاپیتوالاسیون مقایسه کنیم و یک‌بار دیگر وزیر امورخارجه را تحت فشار قرار دهیم. مبنای ما باید اعتماد به وزارتخانه‌ها باشد و اگر مواضع رسمی‌شان اعلام شد، انتظار می‌رود که به این مواضع احترام بگذاریم.»


چرا نماینده‌ای از حذف تصویر مادر ستار بهشتی نپرسید
در همین حال «عابد فتاحی» نماینده ارومیه نیز تاکید دارد: «پرونده هسته‌ای روی روال خوبی پیش می‌رود و تیم مذاکره‌کننده با نیت مثبت پیش می‌رود اما برخی از هر کاهی، کوه می‌سازند و می‌خواهند مسایل را با هم قاطی کنند.

 

اگر دیدار اشتون با برخی افراد در سفارت اتریش بد بوده، چرا نمایندگان به رفتار یکی از رسانه‌ها در روز گذشته واکنش نشان نمی‌دهند که در آن، تصویر مادر ستار بهشتی با فتوشاپ محو شده بود؟ این روزنامه نمی‌توانست مادر پیر ستار بهشتی را محکوم فتنه بنامد و به همین خاطر تصویر او را با فنون جدید از عکس پاک کرد.

 

آیا حالا کسی پرسیده که این مادر چرا به دیدار کاترین اشتون رفته، اینکه چرا هنوز تکلیف پرونده پسرش مشخص نشده و در مسیر پیگیری‌ها چه جفایی به او شده. دیدار اشتون اگرچه اشتباه اما نباید بستر را برای سوءاستفاده برخی به وجود آورد. مساله هسته‌ای و حل حاشیه‌های آن برای ما و منافع ملی کشور بیش از هر‌چیز دیگری مورد توجه و تاکید است».  دیدار «اشتون» با برخی زنان در سفارت اتریش همچنان حاشیه‌ساز است، یک روز در نشست سخنگوی وزارت امورخارجه و حالا در بهارستان.

 

چوب‌خط آقای ظریف در کمیسیون امنیت در حال پرشدن است و هرروز مساله جدیدی روی «کارتابل» اداری او می‌آید. سوال جواد کریمی‌قدوسی از ظریف، سال آینده به صحن علنی مجلس خواهد آمد. وزیر امورخارجه هنوز این سوال را رد نکرده باید خود را آماده پاسخگویی به سوال دیگر نمایندگان کند؛ نمایندگانی که اغلب خط و ربط سیاسی‌شان به جبهه پایداری می‌رسد.

 

--------------------------------------------------


تجمع معترضان به «اشتون» حوالی سفارت اتریش


روز گذشته تعدادی که گفته می‌شد دانشجو بودند در حوالی سفارت اتریش در شمال تهران تجمع کردند. بهانه این تجمع، اعتراض به دیدار «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تعدادی از فعالان زنان از جمله «نرگس محمدی» از محکومان پس از انتخابات 88 و «گوهر عشقی»، مادر ستار بهشتی بود.

 

نیروی انتظامی هم که تجربه تلخ سفارت انگلستان در سال 1390 را در خاطر داشت، با برقراری لایه‌های امنیتی اجازه ورود معترضان به کوچه محل استقرار سفارت را نداد تا آنها که تعدادشان در بهترین حالت به 60 الی 70 نفر می‌رسید، در خیابان پایینی سفارت تجمع خود را تشکیل دهند.

 

هنگامی‌ که مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های نیمه‌پُر، معترضان را پیاده کرد، کاغذهایی در دستشان بود که روی آنها جملاتی مانند «احمق‌ها خیال کرده‌اند اینجا اوکراین است» نوشته شده بود.

 

در این تجمع چندنفر از فعالان دانشجویی به میکروفن و بلندگوهایی که پشت یک وانت قرار داده شده بود، به سخنرانی پرداختند که مضمون تمام آنها انتقاد از اقدام اشتون بود و یکی از آنها تهدید کرد «اگر این قایله نخوابد باید منتظر حرکت‌های انقلابی فرزندان انقلاب باشند.» بیانیه پایانی این تجمع به امضای 43 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها رسید.
اخبار سیاسی - شرق

 


ویدیو : «کاترینا» در «بهارستان»