چینی‌ ها از کویر ایران می‌روند +توضیح : مجوز اکتشاف نفت و گاز در کویر از سوی ...


مجوز اکتشاف نفت و گاز در کویر از سوی رییس جمهوری دوباره صادر شد اما به دلیل ممانعت سازمان محیط زیست پیمانکار چینی این طرح اکتشافی بدون اجرای کامل قرارداد قصد خروج از کویر را دارد و دستمزدش را طلب می‌کند. خبرگزاری ایسنا / مهر: مجوز اکتشاف نفت و گاز در کویر از سوی رییس جمهوری دوباره صادر شد اما به دلیل ممانعت سازمان محیط زیست پیمانکار چینی این طرح اکتشافی بدون اجرای کامل قرارداد قصد خروج از کویر را دارد و دستمزدش را طلب می‌کند.

اواخر فروردین ماه امسال در جریان سفر رییس جمهوری به استان سمنان اعلام شد که مجوز اکتشاف نفت در بلوک گرمسار- محدوده کویر و پارک ملی استان سمنان- صادر و عملیات اکتشافی آن آغاز می‌شود.

جواد اوجی - معاون وزیر نفت- هم با اشاره به این که عملیات اکتشاف نفت در بلوک گرمسار، محدوده کویر و پارک ملی در استان سمنان پیش از این با مشکلاتی زیست محیطی مواجه بود اعلام کرد: هم اکنون این مشکلات برطرف و مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اکتشاف نفت در این منطقه صادر شده است.

مجوز اکتشاف صادر نشد، تجدید شد

صادر شدن مجوز اکتشاف در کویر در حالیست که معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران می ‌گوید: مجوز‌های زیست محیطی برای اکتشاف در کویر هفت سال پیش از سوی نهاد ریاست‌ جمهوری صادر شده بود اما سازمان محیط زیست تاکنون به این مجوز‌ها گران ننهاده است و اجازه نمی‌دهد که پیمانکار چینی فعالیت‌های اکتشاف ذخایر هیدروکربوری را دراین منطقه تکمیل کند.

بهمن سلیمانی ادامه داد: در سفر اخیر رییس جمهوری به سمنان مجوز عملیات اکتشاف نفت و گاز در کویر صادر نشد بلکه دوباره تجدید‌ شده است؛ چراکه در واقع مجوز حفاری اکتشاف مربوط به هفت سال پیش بود، اما محیط زیست مانع از انجام هرگونه عملیات اکتشافی در این منطقه می‌شود.

اکتشاف در کویر توجیه اقتصادی ندارد

او با اشاره به این که ریسک اکتشاف در کویر بسیار بالاست و از نظر مدیریت اکتشاف اولویت حفاری ندارد، گفت: مناطقی مانند زاگرس و خلیج‌فارس اولویت حفاری اکتشافی بالاتری نسبت به منطقه کویر دارند. بر همین اساس تاکنون حفاری در این منطقه صورت نگرفته است و برنامه‌ای هم برای آن وجود ندارد.

سلیمانی افزود: اگر چه از نظر مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت کویر برای اکتشاف اولویت اقتصادی ندارد اما با توجه به این که ذخایر هیدروکربوری در کویر شامل نفت و گاز می‌شود این مناطق در قالب بلوک‌های اکتشافی به پیمانکار واگذار می‌شود و در این حالت ریسک حفاری و سرمایه‌گذاری بر عهده شرکت پیمانکار است.

چینی‌ها: پول‌مان را بدهید تا برویم

معاون مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که بر همین اساس قرارداد عملیات اکتشافی بلوک گرمسار به چینی‌ها سپرده شد گفت: در حالی زمان قرار‌داد با شرکت چینی تمام شده است که سازمان محیط زیست اجازه هیچ گونه فعالیتی به آنها نداد و اکنون چینی‌ها پولشان را می‌خواهند.

سلیمانی با اظهار این که شرکت چینی اعلام کرده است که "پول‌مان را بدهید تا برویم" افزود: آنها دیگر حاضر به ادامه‌ کار در کویر نیستند؛ چراکه شرکت چینی بیش از دو سال کار اکتشاف را تعطیل کرده است.

وی با بیان این که سازمان محیط زیست به صورت شفاهی با آغاز اکتشاف در کویر موافق است گفت: این در حالیست که این سازمان در عمل مانع از انجام کار می‌شود.

پروژه مطالعات اکتشاف نفت در بلوک نفتی گرمسار منطقه‌ای وسیع از پارک ملی کویر تا نزدیکی آران و بیدگل را در برمی‌گیرد.

این پروژه با مبلغ 100 میلیون دلار در سال 1385 به شرکت چینی " ساینو پک" واگذارشد تا کلیه‌ی مسائل مربوط به اکتشاف اولیه، مطالعات ژئوفیزیکی و لرزه‌نگاری ظرف مدت 2 سال در این بلوک انجام شود.

هم اکنون حفاری چاه‌های اکتشافی مرحله‌ی بعدی عملیات اکتشاف نفت در بلوک نفتی گرمسار است که به دلیل مشکلات زیست محیطی تاکنون به تعویق افتاده است.

خروج نفتی چینی‌ها از کویر تکذیب شد/ ادامه مذاکرات نفتی تهران- پکن


مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با رد خروج شرکت چینی ساینوپک از بلوک اکتشاف و توسعه گرمسار اعلام کرد: با اخذ مجوز دولت مذاکرات برای از سرگیری فعالیت اکتشافی چینی ها در این بلوک آغاز شده است.

هرمز قلاوند با رد خروج شرکت ساینوپک چینی از بلوک اکتشاف و توسعه گرمسار، گفت: پس از اخذ مجوزهای زیست محیطی در حاشیه چهارمین سفر استانی هیات دولت به استان سمنان، هم اکنون مجوز حفاری چاه و ادامه فعالیت‌های اکتشافی در این بلوک اخذ شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره انتشار برخی از گزارش‌ها مبنی بر خروج احتمالی شرکت چینی ساینوپک از بلوک اکتشاف و توسعه گرمسار، گفت: این موضوع صحت ندارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه اخیرا مکاتبات و مذاکراتی با شرکت چینی برای تکمیل فعالیت‌های اکتشافی در بلوک گرمسار انجام شده است، بیان کرد: این مذاکرات از حدود 10 روز قبل تاکنون با این شرکت چینی ادامه داشته است.

وی با یادآوری اینکه با توافق دو طرف امکان ادامه و تکمیل فعالیت‌های اکتشافی در بلوک گرمسار توسط شرکت ساینوپک چین وجود دارد، اظهار داشت: در شرایط فعلی و با توجه به روند مذاکرات خروج این شرکت چینی از بلوک اکتشافی گرمسار صحت ندارد.

 با اخذ مصوبه جدید توسط شرکت ملی گاز، کلاف سردرگم پیچیده ترین پروژه اکتشاف نفت ایران رمزگشایی شد و پیش بینی می‌شود شرکت ساینوپک چین به عنوان پیمانکار به زودی فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در کویرهای شمال کشور را از سر بگیرد.

با گذشت هفت سال از امضای قرارداد بلوک اکتشاف و توسعه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ساینوپک چین، کلاف سردرگم این قرارداد نفتی رمز گشایی شد.

این بلوک اکتشافی که قرارداد آن به ارزش تقریبی 50 میلیون دلار بین ایران و چین امضا شده بود، از سالها قبل به دلیل انجام مطالعات و عملیات اکتشاف نفت در منطقه وسیعی از پارک ملی کویر تا نزدیکی آران و بیدگل متوقف شده بود.

جواد اوجی معاون وزیر نفت که به نمایندگی از وزارت نفت در چهارمین جلسه هیأت دولت در استان سمنان حضور یافته بود، از اخذ مصوبه دولت و سازمان محیط زیست برای ادامه فعالیت کشف نفت و گاز در این بلوک اکتشافی خبر داد.

بر این اساس پس از گذشت هفت سال از امضای این قرارداد بین المللی اکتشاف نفت و گاز ایران، پیش بینی می شود به زودی دور جدید فعالیتهای اکتشافی در کویرهای شمال کشور آغاز شود.

در صورتی که این معضل حل نمی شد، شرکت ملی نفت ایران باید به دلیل عدم اخذ مجوزهای زیست محیطی، هزینه های اکتشاف نفت و گاز را به شرکت چینی ساینوپک پرداخت می کرد.

این در حالی است که مطابق با قرارداد اکتشافی تهران – پکن (خرداد ماه 1385) تمامی هزینه‌های عملیات اکتشاف در بلوک گرمساز شامل لرزه نگاری، زمین شناسی و حفاری دو حلقه چاه اكتشافی به عهده پیمانكار بود.


ویدیو : چینی‌ ها از کویر ایران می‌روند +توضیح