چیدمان خانه​ به سبک هندی ! : رنگ‌های تند، نقش‌های تو در تو، چیدمان شلوغ و پر ...



رنگ‌های تند، نقش‌های تو در تو، چیدمان شلوغ و پر از زرق و برق؛ این نشانه‌ها شما را می‌برند به قلب یک خانه هندی؛ یک خانه هندی تمام عیار در دل همین تهران خودمان!

نارنجی کمی هم صورتی
برای تجربه یک چیدمان هندی تا جایی که می‌توانید باید به رنگ‌های گرم فکر کنید؛ گرم و البته کاملا تند و تیز. رنگ‌هایی با محوریت رنگ سبز از نوع یشمی، بنفش تیره و کمی هم آبی لاجوردی و صورتی و نارنجی و زرد هم به مقدار لازم. یادتان باشد در یک چیدمان هندی خانه شما بیشتر شبیه یک جعبه مداد رنگی6 تایی است با رنگ‌های گرم، البته رنگ نقره‌ای و طلایی هم در آن پیدا می‌شود. قاعده بر این است که در دکوراسیون هندی اساس چیدمان بر اساس تضاد رنگ‌هاست نه هماهنگی آنها! بنابراین برای رسیدن به نتیجه دلخواه دست کم باید به 3 رنگ مختلف و متضاد فکر کنید.

 

چیدمان خانه عروس , چیدمان خانه طبق سلیقه آقایان , چیدمان خانه


با جسارت انتخاب کنید
برای تجربه یک چیدمان هندی باید در انتخاب رنگ‌های تند تا جایی که می‌توانید جسارت به خرج بدهید و از انتخاب رنگ‌های قرمز و نارنجی و ترکیب آنها با سبز، زرد و بنفش هم نترسید. تازه این تمام ماجرا نیست شما در ترکیب رنگ‌های خانه به مقداری رنگ طلایی و کمی‌هم رنگ نقره‌ای نیاز دارید با کمک این دو رنگ می‌توانید فضاهای تیره و روشن بیشتری را تجربه کنید اما اگر با رنگ‌های تند میانه‌ای ندارید تنها راه پیش روی شما رفتن سراغ رنگ فیروزه‌ای و لیمویی است. این دو رنگ می‌توانند تندی رنگ‌های دیگر را تا حدودی متعادل کنند.

طرح های شلوغ و پیچ ‌در پیچ
به طور کلی در یک چیدمان هندی اساس کار استفاده از طرح‌های شلوغ و پیچ در پیچ است. بر همین اساس در انتخاب کاغذ‌دیواری، پرده، کاشی، تابلو و ... باید به نمونه‌های پرکار و اتفاقا پر زرق و برق فکر کنید. اگر فضای خانه شما کوچک است رنگ لیمویی برای یک دیوار انتخاب مناسبی است چرا که این انتخاب در عین حال که با حال و هوای یک خانه هندی جور درمی‌آید فضای خانه شما را هم کوچک‌تر نشان نمی‌دهد.

 

چیدمان در خانه کوچک , چیدمان وسایل در خانه های کوچک , چیدمان خانه عروس ایرانی


پارچه‌های پولک دوزی شده
اتفاق دیگر در این چیدمان استفاده از انواع و اقسام پارچه‌هاست. پارچه‌های پولک‌دوزی‌شده، گل‌‌دوزی یا تکه دوزی، لحاف‌های تزئینی چهل‌تکه، رومیزی‌های قلاب‌بافی شده و حریرهای سرمه‌دوزی شده همه از پارچه‌هایی هستند که باید در گوشه کنار خانه شما به عنوان رومیزی و رومبلی حضور داشته باشند. پارچه‌های مخمل زرق و برق‌دار، ساتن‌ به رنگ‌‌های شاد و بالاخره ارگانزو هم از انتخاب‌های شما برای رسیدن به چیدمان هندی است. شما بسته به سلیقه خودتان می‌توانید از این پارچه‌ها به عنوان پرده، رومیزی، رو مبلی و حتی قاب عکس استفاده کنید. برای داشتن یک قاب عکس پارچه‌ای به سبک هندی کافی است تکه‌ای از این پارچه‌ها را انتخاب کنید و یک قاب چوبی برای آن در نظر بگیرید البته بهتر است قاب چوبی شما به جای رنگ خود چوب با رنگی در تضاد با پارچه‌ای که برای آن در نظر گرفتید رنگ شود! شما حتی می‌توانید از پارچه‌های چهل‌تکه به عنوان پیراهن مبل یا روکشی برای صندلی‌های میز ناهارخوری استفاده کنید. یادتان باشد برای یک پرده تمام و عیار هندی باید به میل‌پرده‌های برنجی عتیقه و مهره‌های تزئینی هم فکر کنید تا دکوراسیون هندی شما کامل شود، البته پارچه‌های حریر و سیلک هم انتخاب خوبی برای این سبک چیدمان هستند.

عکس چیدمان خانه های کوچک ایرانی , چیدمان خانه های نقلی , دکوراسیون و چیدمان خانه در شب یلدا


کوسن یک فاکتور اساسی!
کوسن یکی از عناصر اساسی در چیدمان هندی است البته با در نظر گرفتن این قاعده که پارچه‌هایی که برای کوسن‌ها انتخاب می‌کنید باید طرح‌های کاملا متفاوت و رنگ‌های متضاد داشته باشند. پارچه‌‌های کارشده هندی پولک‌دوزی و پر نقش و نگار بهترین انتخاب برای کوسن‌ها هستند. نکته‌ای دیگری که نباید از نظر دور داشته باشید انتخاب کوسن‌هایی شبیه به متکاهای قدیمی خودمان است. این فرم یکی از کوسن‌های متداول در میان کوسن‌های هندی است. شما حتی می‌توانید با استفاده از این کوسن‌ها و یک پتوی چهل‌تکه روی زمین فضایی ایجاد کنید که در نگاه اول یادآور پشتی‌ و پتوهای قدیمی خودمان است! البته هندی‌ها بیشتر از تخت‌های چوبی منبت‌کاری شده برای ایجاد این فضا در قسمتی از خانه استفاده می‌کنند.

منبت فراموش نشود!
تزئینات در چیدمان هندی هم سبک و سیاق خاص خودشان را دارند اما در میان همه عناصر دکوراتیو آیتم‌های منبت کاری شده در این چیدمان جایگاه خاصی دارند. پاراوان‌های چوبی، تابلوهای منبت‌کاری شده، میزهای عسلی و حتی مبلمانی با همین سبک و سیاق از عناصری هستند که در یک چیدمان هندی حضوری پررنگ و کاملا جدی دارند. حضور آینه و قاب عکس‌های منبت‌کاری شده البته از نوع رنگی هم در این چیدمان از جمله فاکتورهای تاثیرگذارند. مندیر فاکتور دیگری است که نباید جایش در چیدمان هندی خانه شما خالی بماند. مندیر در حقیقت معبد کوچکی است که هر جایی از خانه می‌تواند جای بگیرد البته غیر از اتاق خواب.

چیدمان در خانه های ژاپنی , چیدمان دکوراسیون خانه , چیدمان وتزیین خانه های نقلی نو عروس


فیل‌های پولدار
برای تزئینات خانه‌ به سبک هندی باید جایگاه و ارزش خاصی برای صنایع دستی قائل باشید و فراموش نکنید مجسمه فیل، پر طاووس، شطرنج، عود و چراغ‌های رنگی از جمله مهم‌ترین آیتم‌هایی هستند که باید جای مناسبی در خانه برای‌شان پیدا کنید. فیلچه در قالب مجسمه‌های چوبی، تابلوهای نقاشی شده و ... به تنهایی جایگاه مهمی در تزئینات یک خانه به سبک و سیاق هندی دارد. این جایگاه هم ناشی از اعتقاد هندوها به تاثیر فیل در به ارمغان آوردن ثروت است.

لوستر به سبک هندی
آویزهای رنگی از شرابه‌های پرده‌ها گرفته تا تکه پارچه‌هایی که ترکیبی از پارچه‌های رنگی، پولک، ملیله و منجوق دوزی شده، مهره‌های رنگی و ... هستند در چیدمان هندی زیاد به کارتان می‌آید. از این شرابه‌ها یا آویزهای دست‌ساز می‌توانید برای تزئین پرده، آباژور یا حتی لوستر‌ هم استفاده کنید. با استفاده از همین ترفند می‌توانید لوستر یا حتی آباژور همیشگی‌تان را به یک آیتم دکوراتیو کاملا هندی تبدیل کنید، فقط کافی است که اصل تضاد رنگی را فراموش نکنید و بدون قاعده و نظم تاجایی که می‌توانید پارچه‌ها و مهره‌هایی با رنگ‌های تند و تیز را با هم ترکیب کنید و به لوستر یا آباژورتان آویزان كنید.

چیدمان خانه با سلیقه آقایان , چیدمان خانه باب سلیقه آقایان , اصول چیدمان وسایل در خانه های کوچک


پیچ در پیچ
در چیدمان به سبک هندی خطوط منحنی جایگاه خاصی دارند. این خطوط که یادآور سبک معماری هندی در معابد و آرامگاه‌های هندوهاست در فضاهای داخلی خانه هم راه پیدا کرده‌اند بنابراین طاقچه‌هایی با فرمی شبیه گنبدهای معابد هندی یا حتی بوفه‌هایی با این شکل و شمایل در خانه‌های هندی زیاد به چشم می‌خورد. به طور کلی مبلمان، میز و آیتم‌های دکوراتیودر چیدمان‌ هندی اغلب با خطوط کروی، منحنی‌وار و پیچ در پیچ به چشم می‌خورند تا خطوط صاف و بدون پیچ شکن!

شمع و عود
المان‌ها در چیدمان هندی جایگاه ویژه‌ای دارند و این هم بر می‌گردد به اعتقادات عجیب هندوها به تاثیر این المان‌ها در زندگی آنها، مثلا هندوها حتما در چیدمان خانه‌شان از نقوش شیوا، لاکشمی و گانشا استفاده می‌کنند و برای هر کدام از آنها هم ارزش خاصی قائلند اما جدا از این المان‌ها نشانه‌های دیگری در خانه‌های هندی وجود دارد که با روحیات ما ایرانی‌ها کاملا سازگار است؛ نشانه‌هایی مثل عود و شمع! شمع در گذشته تنها عامل روشنایی در خانه‌های هندوها بود ولی امروز تبدیل به یک عنصر تزئینی در خانه‌ هندوها شده که وجود آن نه‌تنها ضروری بلکه اجباری است! در مورد عود هم همین داستان صدق می‌کند، پیش از این عود برای تغییر رایحه در خانه به کار می‌رفت اما امروز بدون در نظر گرفتن رایحه، خود جای عود یکی از فاکتورهای تزئینی مهم در خانه‌ هندی هاست!

 

منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو : چیدمان خانه​ به سبک هندی !